Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Schutz

Växelproblem OMC

Rekommendera Poster

Kan ej gå från fram till friläge eller från back till friläge! Mikrobrytan ok har mätt upp den men motorn reagerar ej när man trycker in brytan manuellt vid motorn...måste ligga i elektroniken motorn borde ju hosta till när mikrobrytan trycks in???? någon som har något tips mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har problem med växlingen tydligen....även min OMC 5,0 V8 är något trög från växel till friläget men det går. Kika på denna sida om det kunde vara något?http://www.maringuiden.se/forum/;thread=17467&highlight=elektronik Har du ett OMC drev? Problem med tröga växlar och/eller en motor som dör vid växling? Grundorsaken är att växelsystemet är konstruerat med kuggar som griper tag i varandra och hålls låsta med hjälp av motorns vridmoment. För att det ska vara möjligt att lägga ur växlarna har OMC försett motorerna med en elektronikmodul som kallas Electronic Shift Assist (ESA). Elektroniken hjälper mekaniken genom att störa motorns tändning och på det sättet tillfälligt minska vridmomentet för att växeln ska kunna läggas ur. Den elektronikmodul som OMC försett motorerna med har ett antal brister vilket starkt bidrar till ryktet om växelproblem. Bland annat tar elektroniken inte hänsyn till vilket varvtal motorn har, vilket lätt leder till motorstopp. Den fungerar också dåligt tillsammans med moderna elektroniska tändsystem. Förra sommaren hade jag stora problem med mina växlar (OMC V8 5.7L) vilket slutade med att jag konstruerade en ny ESA modul. Den nya modulen har följande egenskaper: - Fungerar med 4, 6 och 8 cylindriga motorer - Är anslutningsmässigt helt kompatibel med originalmodulen (samma kontaktdon) - Fungerar med både mekaniska och elektroniska tändsystem - Kan inte felaktigt aktiveras vid motorstart - Kan inte aktiveras vid högre varvtal än tomgång - Motorvarvet balanseras under tiden den är aktiverad för att undvika motorstopp - Inbyggt övervarvsskydd för motorn - Indikering för kraft, tomgång, övervarv, etc - Konfigurerbar (PC-adapter och mjukvara för windows finns som tillbehör) - Ingjuten i plast för skydd mot fukt Maila mig om du är intresserad... /Niklas Forslund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag nu har hittat felet...ESA modulen som styr så att två cylindrar kopplas bort just under växlingsskedet verkar kass.Får en ny under veckan då får vi se!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterade en ny ESA modul idag.. funkar perfekt!!! Mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte esa modulen hos marinshopen stockholm mvh h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rolf Thorngaard

Hejsan, Har du telefonnummer til Marinshoppen ?? Med venlig hilsen Rolf Vallebo Thorngaard Danmark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rolf

Hejsan, Der er et firma i Danmark som kan levere oliga typer af reservedele til OMC, og sikkert også de reservedele som du mangler. Jeg har netop købt ESA modulet og mikrobrytere til min egen OMC. Jeg bestilte dem idag, og får dem leveret på fredag. Husk artikelnummer på de reservedele du skal bruge samt modelnummer på motoren, når du skal bestille reservedele. Firmaet er Ballerup Marine Service Att.: Carsten 2610 Rødovre Tlf.: 45 44 65 64 99 Happy boating.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Hej jag heter Dennis du kan väl ringa mig. tel 0300 28 367

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Hej jag heter Dennis du kan väl ringa mig. tel 0300 28 367

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Hej jag heter Dennis du kan väl ringa mig. tel 0300 28 367.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...