Ruskpricken 215 Postad 27 April , 2018 Hej! Har en GPS givare, BU 353, som funkar i windows tillsammans med Open CPN. Har använt den vid segling i bla Engelska kanalen å Frisiska öarna å Borkum. Nu har jag fått den att ge position i LinuxMint men inte att den signalen/info går vidare å kan plockas upp av Open CPN eller andra sjökortsprogram som tex SeaClear. Com porten är okey å rätt nr. Samma för baud å paritet mm. Nån som kan detta bättre än jag å kan hjälpa till med detaljerna i Linux datorn? Tacksam för all tips. Ruskpricken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acateon 9 Postad 27 April , 2018 Har du följt manualen till OpenCPN? Där tar de upp bland annat BU 353 och Linux. https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:getting_started:gps_setup Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 27 April , 2018 Tusen tack Acateon! Faktum jag har missat det i manualen. När jag läst genom ser det ut som att jag måste in i "gruppen" enl manualen. Gör nya försök med det kommer dröja ett tag. Tack igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser