Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
EHernstrom

Hur ska jag gå till väga!?

Rekommendera Poster

Hej

Har en plastbåt som är i behov av lite kärlek så hade tänkt fixa till henne.

Båten har skador i gelcoaten efter alla år, Nu är min fråga hur jag ska fixa detta, det ska inte var någon utställningsbåt så behöver inte bli perfekt.

Jag har tänkt

Slipa

Spackla med epoxi

Epoxi primer

Färg.

Går det att ha samma färg upp hela vägen till relingen?? Ska stå på trailer när den inte används. Eller kom med förslag hur jag ska göra!!! Tänkt använda Biltema/julas sortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte ska vara utställningsbåt så är det väl bara polering och oxalsyra för gulhet som behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående. 

Skadorna lagas lämpligen med gelcoatspackel i närliggande kulör. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej så det går igentligen bara att spackla båten med gelcoat så är det fullgott skydd sen? Men om man vill gå lite längre och lägga på ny färg som jag beskrev ovan, hur gör jag då? Gick det att ha en och samma färg hela vägen upp till relingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en färgad båt eller vit? Med en vit skulle jag tänka två gånger innan jag målade. Väldigt mycket jobb för tveksam vinst jämfört med polering då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, AndW säger:

Är det en färgad båt eller vit? Med en vit skulle jag tänka två gånger innan jag målade. Väldigt mycket jobb för tveksam vinst jämfört med polering då.

Förstår inte riktigt vad du menar med polering.. båten är vit men men från 70-80talet. En hel del sprickor/skador i gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laga med gelcoat-spackel gör du om du INTE ska måla. Ska du måla använder du epoxyspackel.

Ska du måla om hela båten är det ett rätt stort arbete, och det finns massor med trådar om det i forumet. 

Hur man polerar en båt...

https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/lar-dig-polera-som-ett-proffs.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båts färg ligger i gelcoat-lagret så om man vill ha en viss färg på skrovet brukar man vanligtvis lägga på ett eller flera lager gelcoat (egentligen topcoat) i den färgen. Det finns andra sätt att "måla" en båt, tex de-gissel, men gelcoat-färg är det som kommer från fabrik. 

Dock är det, oavsett vilken metod man väljer, ett rejält jobb med underlaget. Ska du inte ha "ett utställningsobjekt" så föreslår jag att du struntar i färgen och bara lagar sprickor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej så.om jag fårstår detta rätt så kan man inte bara spacka igen skadorna och lägga på primer/färg på gelcoaten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, EHernstrom säger:

Okej så.om jag fårstår detta rätt så kan man inte bara spacka igen skadorna och lägga på primer/färg på gelcoaten? 

Jo - men det är ett jättejobb jämfört med att laga skadorna och polera båten, om du vill ha ett slutresultat som är okej. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns ju i regel fler åsikter i en sån här fråga än båtägare.

Har en gammal plastkopia på en bohusjulle. Bohusjullen - i ek - var nog över hundra år när man gjorde en form på den. Min julle - lilla bilden uppe till vänster - är säkert mer än 40 år.

När jag tog upp den efter första sommaren och spolade över båten med högtryck, försvann mycket av den färgen som man målat båten med:

Det var ju som med all "styling" inför en försäljning - rena fuskjobbet. Klabba på lite färg så det ser snyggare ut utan att göra nåt underarbete.

Jag vände båte upp och ner, slipade ren den, och spacklade upp alla småskador och luftblåsor med epocxspackel.

Sen målade jag den med ett par lage Geilshield - epoxygrundfärg. Friborden penselmålade jag med tvåkomponetsfärg. En vit gammal bohusjulle skall va penselmålad. Det skall synas att den är målad (tycker jag).

Jag skulle nog gjort som du (TS) skriver i din fråga.Det är ju bara en gammal båt som får en "ansiktslyftning".Tror inte man skall lägga ner allt för mycket jobb för att få det helt perfekt.

Fast det är på underarbetet som man skall va nogrannast med. Ju bättre underarbete, desto bättre slutresultat.

Idag finns det ett par olika lackfabrikat med K2-lack som sträcker sig. Läggs på med rulle och får ett sprutmålat utseende när det härdat. Vill man inte ha penselmålat utseende så är den typen av färg att föredra.

5ae35d1503e05_Hlljullenunderommlning.jpg.b673ed7314700b60de72e3e449aeca7c.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...