MarinoMan 1 Postad 26 April , 2018 God dag mitt herrskap, jag är ny medlem och tack att jag fick komma med. Vi har sjösättning om en vecka men ... Drevet läcker in vatten. Det kommer från mekanismen som svänger på drevet.På samma axel sitter en smörjnippel som inte släpper in vaselin som jag antar är tätningsmedel.Innifrån båten skruvade jag loss en bult som antagligen håller fast oket (och har en jordningskabel med bulten).Jag hoppades att oket (som svänger på drevet) skulle lossna och kunde dras ut men det gick inte.Själva vridmekanismen (inne i båten) har jag inte ännu rört. Finns det någån vänlig själ som säga hur det går att fortsätta ? Hälsningar från andra sidan pölen Clas E. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 26 April , 2018 Du behöver byta bussningar och tätning till styraxeln. Drevet måste demonteras, och klämskruven till styrarmen på insidan skruvas bort. Man kan slå in en skruvmejsel i springan i styrarmen för att lättare få loss den. Den brukar sitta ganska hårt. Jag brukar använda två kilar som jag slår in mellan skölden och styrgaffeln. Man måste slå in dem jämt så att man får ett rakt drag i axeln. Ibland får man slå tills man nästan ger upp, men till slut brukar den lossna. Jag använder kilar av ett väldigt hårt träslag. Iroko tror jag det heter. När styrgaffeln är ute måste man se till att fettkanalerna i axeln är öppna, så att det går att smörja bussningarna. Det brukar sitta hårdnat fett i kanalerna. Se till att styrarmen kommer rätt när du monterar, så att drevet står rakt, när styrarmen står rakt fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 26 April , 2018 Tack ROLLEN för svaret ! Du säger att drevet måste demonteras menar du att drevet måste tas bort ? Det låter jobbigt. Jag googlade en aning och tack vare ditt svar har jag fått en bild av vad det handlar om. Om jag lossar mekanismen (bak i båten) alltså stagen som opererar drevet borde jag komma åt att göra det du säger och det utan att ta bort drevet. På grund av avsaknad vaselinspruta har det gått flere år sen jag senast sprutade in fett här, inte heller i de andra nipplarna. Drevet är årsmodell 1987 och de här bussningarna aldrig bytta så jag kan väl beställa nya bussningar fast jag inte sätt hur de gamla ser ut. Är det möjligt att de går att använda ? Jag berättar hur det gick och tack en gång till för att du svarade. Hälsningar Clas E. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 27 April , 2018 Du får inte ner styrgaffeln tillräckligt långt utan att ta bort drevet. Det svåra är inte att ta bort drevet, utan att få loss styrgaffeln. Förmodligen behöver du byta knutbälg också. Då måste drevet ändå bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 27 April , 2018 Tack för svaret. Clas E. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 27 April , 2018 Alltså... Nu är jag ingen expert men vaselin??? Är det inte något vattenfast fett (brukar väl kallas marinfett) man brukar spruta i nipplarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 27 April , 2018 "Vaselin" är en Finlandism. Det är alltså det man i Sverige kallar fett. I Finland kryper man in under lastbilen med vaselinsprutan, för att smöja leder och axlar. Alltså en annan benämning för samma sak. Som parentes kan nämnas att det som i Sverige kallas vaselin, kallas vitt vaselin, och det kan man sätta på läpparna, eller använda till andra, ofta medicinska ändamål. Här några exempel: dass=tupp toa=vessa (wc) ruff=kajuta avgasrör=avlopp tanklock=tankkork stickpropp=stöpsel örngott=dynvar lacka bilen= måla bilen Alltså samma språk, men med litet olika nyans och språkbruk. För den som inte känner till det finns det en Svenskspråkig minoritet på 5,4% i Finland 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 28 April , 2018 Intressant kommentar Kronvik.Jag förstår att det kan verka konstigt att spruta in läppfett i i nipplarna !!! Här ser man skillnaden mellan Svrige svenska och Finlands svenska. Hur som helst, jag tillhör den här 5,4 % minoriteten, gör du det också ? Men tack för alla goda råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 28 April , 2018 Här är en kille som jobbat med VP 280 drev han har lagt upp en hel del info http://ockelbo.plars.org/ /Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 28 April , 2018 18 timmar sedan, Kronvik säger: "Vaselin" är en Finlandism. Det är alltså det man i Sverige kallar fett. I Finland kryper man in under lastbilen med vaselinsprutan, för att smöja leder och axlar. Alltså en annan benämning för samma sak. Som parentes kan nämnas att det som i Sverige kallas vaselin, kallas vitt vaselin, och det kan man sätta på läpparna, eller använda till andra, ofta medicinska ändamål. Här några exempel: dass=tupp toa=vessa (wc) ruff=kajuta avgasrör=avlopp tanklock=tankkork stickpropp=stöpsel örngott=dynvar lacka bilen= måla bilen Alltså samma språk, men med litet olika nyans och språkbruk. För den som inte känner till det finns det en Svenskspråkig minoritet på 5,4% i Finland Tack för infon! Då har man lärt sig något idag också (om man kommer ihåg det imorgon). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 28 April , 2018 Tack Kenbja, intressanta artiklar om man har Volvo grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 29 April , 2018 Hi igen Rollen Orkar du ännu ett varv AQ 280 ? I dag gjordes första försöket att få loss styrgaffeln men på grund av ihållande regn kunde man inte vara utanför båten. Så jag tänkte att försöka slå ut styrgaffeln (inifrån båten). Jag satte en holk på respective ställe och gav till för kung och fosterland men det hände ingenting. Min minislägga väger bara 1 kg men kan jag skada någånting när jag gör såhär ?Jag tyckte iden var mycket slug ! Om dethär är OK kan jag skaffa en större slägga ! Nästä ide kunde vara att hustrun bänder med två kofötter och jag ger till för kung ... Är dethär tokigt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 2 Maj , 2018 Överhuvudtaget tycker jag inte det är en god idé att slå omkring sig med slägga i en båt Båten är inte gjord som en bil, där man kan slå med slägga på kulleder och länkarmar tills svetten lackar. Om drevet sitter på plats, så lönar det sig kanske inte alls att slå på styraxeln/styrgaffeln inifrån båten. Min styrarm satt inte så värst hårt fast, och själva gaffeln gick lätt ner igenom lagringen i skölden. Jag hade en gammal sköld en gång, som splinesen tagit stryk på, och någon tidigare ägare hade borrat hål, och satt en bult tvärs igenom styrarm och gaffelaxel. Det kan hända att du måste ta bort bulten helt, för att styrarmen skall kunna glida upp på sina splines. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 2 Maj , 2018 Man ska absolut inte slå på axeländen. Axeln är av aluminium, och om man slår på den sväller den, och fastnar ännu värre. Det är därför man ska dra ut den med kilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 3 Maj , 2018 Tack för infon mina herrar. Biltema har kilar för en billig penning. Jag provar dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 10 Maj , 2018 Ja och hur gick det ? No, det gick inte alls. Biltemas träkilar smulades sönder. Deras röda plastkilar höll bättre men brast även de. Kan man inte använda metallkilar, måste de vara av trä ? No hur som helst drevet får läcka en sommar till. Efter upptagning på hösten kontaktar jag en båtfirma som får göra jobbet. Ifall inte någån har nya ideer förståss. Det käns bara knasigt att betala 400-500 Euro för någånting man borde kunna göra själv.Men hur som helst, tack för alla goda råd och en riktigt fin båtsommar till er alla ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 11 Maj , 2018 Jag brukar göra kilar av ett väldigt hårt träslag, som jag har en bräda av. Jag tror det heter iroko. Det flyter knappt i vatten. Men de går också i bitar när man slår på dem. Om man sätter en slangklämma i änden som man slår på, håller de lite längre. Att smörja dem med fett, gör också att de går in lite lättare. Om du ska vänta till hösten kan du ju spraya på rostolja under sommaren, så kanske det lossar lite lättare i höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarinoMan 1 Postad 12 Maj , 2018 Goda ideer.Jag skall skaffa det träslaget du nämde.Fettandet kom jag inte att tänka på, bra. CRC (rostolja) skall användas också. Vi satte båten i sjön för några timmar sedan och då märkte vi (min fru och jag) att genom att sätta drevet i ena ändläget (vänster) så upphör läkaget helt. Det är liksom en hjärtesak att fixa denhär grejen själv, speciellt då saken är så klar vad som skall göras.Tack en gång till för deltagandet, du visade vägen vart man skall gå. Google känner till iroko träslaget (durable, eng. hård). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser