Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
MarinoMan

AQ 280 drev (Finland)

Rekommendera Poster

God dag mitt herrskap, jag är ny medlem och tack att jag fick komma med.

Vi har sjösättning om en vecka men ...

Drevet läcker in vatten. Det kommer från mekanismen som svänger på drevet.På samma axel sitter en smörjnippel som inte släpper in vaselin som jag antar är tätningsmedel.Innifrån båten skruvade jag loss en bult som antagligen håller fast oket (och har en jordningskabel med bulten).Jag hoppades att oket  (som svänger på drevet) skulle lossna och kunde dras ut men det gick inte.Själva vridmekanismen (inne i båten) har jag inte ännu rört.

Finns det någån vänlig själ som säga hur det går att fortsätta ?

Hälsningar från andra sidan pölen

Clas E.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver byta bussningar och tätning till styraxeln. Drevet måste demonteras, och klämskruven till styrarmen på insidan skruvas bort. Man kan slå in en skruvmejsel i springan i styrarmen för att lättare få loss den. Den brukar sitta ganska hårt. Jag brukar använda två kilar som jag slår in mellan skölden och styrgaffeln. Man måste slå in dem jämt så att man får ett rakt drag i axeln. Ibland får man slå tills man nästan ger upp, men till slut brukar den lossna. Jag använder kilar av ett väldigt hårt träslag. Iroko tror jag det heter. När styrgaffeln är ute måste man se till att fettkanalerna i axeln är öppna, så att det går att smörja bussningarna. Det brukar sitta hårdnat fett i kanalerna. Se till att styrarmen kommer rätt när du monterar, så att drevet står rakt, när styrarmen står rakt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ROLLEN för svaret !

Du säger att drevet måste demonteras menar du att drevet måste tas bort ? Det låter jobbigt.

Jag googlade en aning och tack vare ditt svar har jag fått en bild av vad det handlar om.

Om jag lossar mekanismen (bak i båten) alltså stagen som opererar drevet borde jag komma åt att göra det du säger och det utan att ta bort drevet.

På grund av avsaknad vaselinspruta har det gått flere år sen jag senast sprutade in fett här, inte heller i de andra nipplarna.

Drevet är årsmodell 1987 och de här bussningarna aldrig bytta så jag kan väl beställa nya bussningar fast jag inte sätt hur de gamla ser ut. Är det möjligt att de går att använda ?

Jag berättar hur det gick och tack en gång till för att du svarade.

Hälsningar

Clas E.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte ner styrgaffeln tillräckligt långt utan att ta bort drevet. Det svåra är inte att ta bort drevet, utan att få loss styrgaffeln. Förmodligen behöver du byta knutbälg också. Då måste drevet ändå bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... Nu är jag ingen expert men vaselin??? Är det inte något vattenfast fett (brukar väl kallas marinfett) man brukar spruta i nipplarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vaselin" är en Finlandism. Det är alltså det man i Sverige kallar fett. I Finland kryper man in under lastbilen med vaselinsprutan, för att smöja leder och axlar.

Alltså en annan benämning för samma sak.

Som parentes kan nämnas att det som i Sverige kallas vaselin, kallas vitt vaselin, och det kan man sätta på läpparna, eller använda till andra, ofta medicinska ändamål.

 

Här några exempel:

dass=tupp

toa=vessa (wc)

ruff=kajuta

avgasrör=avlopp

tanklock=tankkork

stickpropp=stöpsel

örngott=dynvar

lacka bilen= måla bilen

 

Alltså samma språk, men med litet olika nyans och språkbruk. För den som inte känner till det finns det en Svenskspråkig minoritet på 5,4% i Finland

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant kommentar Kronvik.Jag förstår att det kan verka konstigt att spruta in läppfett i i nipplarna  !!! Här ser man skillnaden mellan Svrige svenska och Finlands svenska. Hur som helst, jag tillhör den här 5,4 % minoriteten, gör du det också ? Men tack för alla goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Kronvik säger:

"Vaselin" är en Finlandism. Det är alltså det man i Sverige kallar fett. I Finland kryper man in under lastbilen med vaselinsprutan, för att smöja leder och axlar.

Alltså en annan benämning för samma sak.

Som parentes kan nämnas att det som i Sverige kallas vaselin, kallas vitt vaselin, och det kan man sätta på läpparna, eller använda till andra, ofta medicinska ändamål.

 

Här några exempel:

dass=tupp

toa=vessa (wc)

ruff=kajuta

avgasrör=avlopp

tanklock=tankkork

stickpropp=stöpsel

örngott=dynvar

lacka bilen= måla bilen

 

Alltså samma språk, men med litet olika nyans och språkbruk. För den som inte känner till det finns det en Svenskspråkig minoritet på 5,4% i Finland

 

Tack för infon! Då har man lärt sig något idag också (om man kommer ihåg det imorgon).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi igen Rollen

Orkar du ännu ett varv AQ 280 ?

I dag gjordes första försöket att få loss styrgaffeln  men på grund av ihållande regn kunde man inte vara utanför båten.

Så jag tänkte att försöka slå ut styrgaffeln (inifrån båten). Jag satte en holk på respective ställe och gav till för kung och fosterland men det hände ingenting.

Min minislägga väger bara 1 kg men kan jag skada någånting när jag gör såhär ?Jag tyckte iden var mycket slug ! Om dethär är OK kan jag skaffa en större slägga !

Nästä ide kunde vara att hustrun bänder med två kofötter och jag ger till för kung ...

Är dethär tokigt ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhuvudtaget tycker jag inte det är en god idé att slå omkring sig med slägga i en båt :rolleyes:

Båten är inte gjord som en bil, där man kan slå med slägga på kulleder och länkarmar tills svetten lackar. 

Om drevet sitter på plats, så lönar det sig kanske inte alls att slå på styraxeln/styrgaffeln inifrån båten. Min styrarm satt inte så värst hårt fast, och själva gaffeln gick lätt ner igenom lagringen i skölden.

Jag hade en gammal sköld en gång, som splinesen tagit stryk på, och någon tidigare ägare hade borrat hål, och satt en bult tvärs igenom styrarm och gaffelaxel.

Det kan hända att du måste ta bort bulten helt, för att styrarmen skall kunna glida upp på sina splines.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska absolut inte slå på axeländen. Axeln är av aluminium, och om man slår på den sväller den, och fastnar ännu värre. Det är därför man ska dra ut den med kilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon mina herrar.

Biltema har kilar för en billig penning. Jag provar dem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och hur gick det ? No, det gick inte alls. Biltemas träkilar smulades sönder. Deras röda plastkilar höll bättre men brast även de. Kan man inte använda metallkilar, måste de vara av trä ? No hur som helst drevet  får läcka en sommar till. Efter upptagning på hösten kontaktar jag en båtfirma som får göra jobbet. Ifall inte någån har nya ideer förståss. Det käns bara knasigt att betala 400-500 Euro för någånting man borde kunna göra själv.Men hur som helst, tack för alla goda råd och en riktigt fin båtsommar till er alla !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra kilar av ett väldigt hårt träslag, som jag har en bräda av. Jag tror det heter iroko. Det flyter knappt i vatten. Men de går också i bitar när man slår på dem. Om man sätter en slangklämma i änden som man slår på, håller de lite längre. Att smörja dem med fett, gör också att de går in lite lättare. Om du ska vänta till hösten kan du ju spraya på rostolja under sommaren, så kanske det lossar lite lättare i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda ideer.Jag skall skaffa det träslaget du nämde.Fettandet kom jag inte att tänka på, bra. CRC (rostolja) skall användas också.

Vi satte båten i sjön för några timmar sedan och då märkte vi (min fru och jag) att genom att sätta drevet i ena ändläget (vänster) så upphör läkaget helt.

Det är liksom en hjärtesak att fixa denhär grejen själv, speciellt då saken är så klar vad som skall göras.Tack en gång till för deltagandet, du visade vägen vart man skall gå.

Google känner till iroko träslaget (durable, eng. hård).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...