Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Dannestra

Kan impellern gå baklänges på en Volvo Penta MD2040C?

Rekommendera Poster

Impellern på min MD2040C går moturs, trots att den enligt alla instruktioner ska den gå medurs. Vad kan detta bero på?

PS Jag fick vattenläckage för ett par år sedan och fick byta hela impellerhuset. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern kan omöjligt gå åt fel håll! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In och utgående slangar har blivit förväxlade ?

Vänder ju inte på rotationen, men på flödet, om det är det som är problemet.

 

:rolleyes:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, jonasulveseth säger:

Polvändning?

Ja om pumpen är elektrisk, men mig veterligen har väl alla? VP-motorer en mekanisk impellerpump som drivs av kamaxeln, eller vevaxeln? fela mig gärna om jag har rätt.

 

Så om då pumpen går baklänges gör ju hela motorn det också, och några fyrtaktsmotorer har jag nog aldrig startat baklänges, däremot en tvåtaktare, på en flakmoped, omkring 1975,  jättekul, men fick nackspärr redan efter 200 meter.

 

Däremot kan ju motorn ha en eftermonterad färskvattenkylning, och där finns det ju en elektrisk cirkulationspump, den kan man ju naturligtvis koppla fel.

 

Sedan är ju det där med med- eller moturs litet sett ur betraktarens öga, beroende från vilket håll man i detta fallet ser impellern. Det brukar stå i instruktionsböckerna åt vilket håll motorn roterar, och även i kapitlet om imellerbyte framgår det hur det skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att den går åt fel håll? Om det inte bara är flödet pga att slangarna är förväxlade. När motorn stannar kanske den backar några grader och om man då lyfter på locket kan impellerns vingar se ut att vara böjda åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så det är! För varje gång (?) jag öppnar locket till impellern är vingarna böjda åt fel håll! Intressant!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så! För varje gång (?) jag öppnar locket är vingarna böjda åt fel håll. Intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte något tankefel inblandat?

 

Låt oss se en bild på fenomenet.

 

Jag tror inte att maskinen eventuellt backar så långt att vingarna kommer åt fel håll.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör runt motorn ett varv eller två med startmotorn och ha locket till impellern avtaget så ser du åt vilket håll den roterar. Då slipper vi gissa. Impellern lär inte dö av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Impellern på min Volvo Penta 40:a  roterar faktiskt motsols, sedd framifrån, alltså i motsatt riktning mot motorn. Den drivs av dieselpumpens axel, och den roterar alltså inte i samma riktning som vevaxeln. Detta gäller åtminstone Kad motorer och 30-serien (MD, TMD, TAMD 40, 41, TAMD 30,31, och Kad)

Kamaxeltransmissionen fungerar med kugghjul, inte kamkedja, därför blir rotationen "bakfram".

 

 

pp543.jpg

Redigerad av Kronvik
bilden syntes inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...