Dannestra 0 Postad 26 April , 2018 Impellern på min MD2040C går moturs, trots att den enligt alla instruktioner ska den gå medurs. Vad kan detta bero på? PS Jag fick vattenläckage för ett par år sedan och fick byta hela impellerhuset. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasulveseth 7 Postad 26 April , 2018 Polvändning? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 April , 2018 Impellern kan omöjligt gå åt fel håll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2018 In och utgående slangar har blivit förväxlade ? Vänder ju inte på rotationen, men på flödet, om det är det som är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 27 April , 2018 20 timmar sedan, jonasulveseth säger: Polvändning? Ja om pumpen är elektrisk, men mig veterligen har väl alla? VP-motorer en mekanisk impellerpump som drivs av kamaxeln, eller vevaxeln? fela mig gärna om jag har rätt. Så om då pumpen går baklänges gör ju hela motorn det också, och några fyrtaktsmotorer har jag nog aldrig startat baklänges, däremot en tvåtaktare, på en flakmoped, omkring 1975, jättekul, men fick nackspärr redan efter 200 meter. Däremot kan ju motorn ha en eftermonterad färskvattenkylning, och där finns det ju en elektrisk cirkulationspump, den kan man ju naturligtvis koppla fel. Sedan är ju det där med med- eller moturs litet sett ur betraktarens öga, beroende från vilket håll man i detta fallet ser impellern. Det brukar stå i instruktionsböckerna åt vilket håll motorn roterar, och även i kapitlet om imellerbyte framgår det hur det skall vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 April , 2018 Hur vet du att den går åt fel håll? Om det inte bara är flödet pga att slangarna är förväxlade. När motorn stannar kanske den backar några grader och om man då lyfter på locket kan impellerns vingar se ut att vara böjda åt fel håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannestra 0 Postad 27 April , 2018 Det kanske är så det är! För varje gång (?) jag öppnar locket till impellern är vingarna böjda åt fel håll! Intressant!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannestra 0 Postad 27 April , 2018 Det kan vara så! För varje gång (?) jag öppnar locket är vingarna böjda åt fel håll. Intressant! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2018 Är det inte något tankefel inblandat? Låt oss se en bild på fenomenet. Jag tror inte att maskinen eventuellt backar så långt att vingarna kommer åt fel håll. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 27 April , 2018 Kör runt motorn ett varv eller två med startmotorn och ha locket till impellern avtaget så ser du åt vilket håll den roterar. Då slipper vi gissa. Impellern lär inte dö av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 27 April , 2018 (redigerade) Impellern på min Volvo Penta 40:a roterar faktiskt motsols, sedd framifrån, alltså i motsatt riktning mot motorn. Den drivs av dieselpumpens axel, och den roterar alltså inte i samma riktning som vevaxeln. Detta gäller åtminstone Kad motorer och 30-serien (MD, TMD, TAMD 40, 41, TAMD 30,31, och Kad) Kamaxeltransmissionen fungerar med kugghjul, inte kamkedja, därför blir rotationen "bakfram". Redigerad 27 April , 2018 av Kronvik bilden syntes inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser