Larzon 0 Postad 26 April , 2018 Hej, Jag köpte förra året en båt som jag nu börjat grejja med. I duken på båten så finns det en lucka. Öppnat man den luckan så hittar jag en givare som jag inte har någon aning vad det är. Är en behållare med någon sorts olja/fett som är fastplastad. I oljan/fettet så sitter det något som ser ut som en flottör (se bilder). Någon som har en aning vad det är för något? Mvh Andreas Larsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 977 Postad 26 April , 2018 Ekolodsgivare! Kanske ett Seafarer lod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 26 April , 2018 Ok, kanske en dum fråga, men vad jag kan se är det inget hål i botten på båten? //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 977 Postad 26 April , 2018 Behövs inget hål. Tack vare montaget i vätska "ser" lodet genom skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 26 April , 2018 Ok, har bara erfarenhet av aktermonterade lod sedan tidigare. Tack för snabbt svar! //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 April , 2018 (redigerade) Hmm... skulle plastat igen ett sådant onödigt jättehål i skrovets integritet. Själva vitsen med att undvika håltagningar genom undervattens-skrovets tåligt tjocka och laminerade plast är att minska risken för plötsliga vattenläckage, sådant som kan leda till att båten sjunker? Vissa bottengenomföringar är svårt att undvika, men för dessa helt nödvändiga kan man fixa "katastrof-kit" i form av förberedda och lämpliga träkilar. (Men det här onödiga hålet går väl utmärkt att undvika - plasta kort sagt igen det. Kan jag tycka!) Redigerad 26 April , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 April , 2018 (redigerade) 13 minuter sedan, Thomas-1 säger: Hmm... skulle plastat igen ett sådant onödigt jättehål i skrovets integritet. Det är ju inget hål. 4 timmar sedan, Larzon säger: men vad jag kan se är det inget hål i botten på båten? Behåll om du vill sätta dit en ekolodsgivare inombords. Någon har gjort ett ett gediget jobb. Redigerad 26 April , 2018 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 26 April , 2018 Hej, Precis det är inget hål i skrovet. Det är bara cylindern som är fastplastad på insidan. Tänker att jag låter den sitta då den inte stör. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 26 April , 2018 Helt oinsatt i sådana här givare. Tror ni befintlig givare går att använda till ett modernt ekolod? Eller finns det något modernt (till en rimlig peng) som man skulle kunna montera där det gamla sitter? //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 26 April , 2018 2 timmar sedan, Larzon säger: Helt oinsatt i sådana här givare. Tror ni befintlig givare går att använda till ett modernt ekolod? Eller finns det något modernt (till en rimlig peng) som man skulle kunna montera där det gamla sitter? //Andreas Nej det funkar inte. Kolla kontakten, det är en sådan där "phono-kontakt" som användes på gamla stereoanläggningar. Moderna ekolod har andra mer avancerade multikontakter med fler stift. Det förekommer emellanåt att det säljs gamla Seafarerlod utan givare på Tradera, dom brukar bli rätt billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 26 April , 2018 Kanske kan du montera en modern givare i "oljeburken" men erfarenhetsmässigt vet jag jag att det funkar bättre med givaren på akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 April , 2018 1 timme sedan, Georg_Ohm säger: Kanske kan du montera en modern givare i "oljeburken" men erfarenhetsmässigt vet jag jag att det funkar bättre med givaren på akterspegeln. Lite beroende på vad det är för båt men "utvändigt" brukar fungera bäst. Men en riktigt gjord "oljeburk" brukar fungera helt tillfredsställande. Ekolod finns från en tusenlapp, sen gäller det ju att givaren får plats i "oljeburken". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 26 April , 2018 Tusen tack för grymma svar! //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 April , 2018 13 timmar sedan, bhemac säger: Lite beroende på vad det är för båt men "utvändigt" brukar fungera bäst. Men en riktigt gjord "oljeburk" brukar fungera helt tillfredsställande. Ekolod finns från en tusenlapp, sen gäller det ju att givaren får plats i "oljeburken". Ja precis, de gamla antika seafareloden kanske dög åt Jason, Sindbad och kanske Columus, han som upptäckte Mellanamerika. Idag finns det rätt så billiga och bra helt elektroniska ekolod som är lättare att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 27 April , 2018 Tror det blir uppgradering till en Vexilar SP200. Så kan man köra med plattan och navionics. ☺️ //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 April , 2018 30 minuter sedan, Larzon säger: Tror det blir uppgradering till en Vexilar SP200. Så kan man köra med plattan och navionics. ☺️ //Andreas Om du har tur då passar givaren i den där "oljeburken". Man kan fylla upp denna med i stort sett vilken frostfri vätska som helst, de flesta väljer en olja. Detta under förutsättning att skrovet är i enkellaminat, det funkar inte med skrov som är i sandwischkonstruktion, men om det nu suttit ekolod i båten innan så är det väl gott och väl. Å andra sidan så kan man ju på vissa ekolod förlora litet av känsligheten med denna inombordsmontering. Jag upptäckte för en del år sedan att mitt dåvarande ekolod inte kunde se botten i Kosterrännan, Kosterfjorden, och den informationen behövde jag inte, då det är mellan 200 och 300 meter djupt där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 April , 2018 2 timmar sedan, Larzon säger: Tror det blir uppgradering till en Vexilar SP200. Så kan man köra med plattan och navionics. ☺️ //Andreas Kul pryl men går den givaren ner i hålet? Jag kan tänka mig en SP100 + kastspö för att utforska landningsmöjligheter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 27 April , 2018 Ne jag tänkte att jag överger röret och monterar den i aktern. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser