Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Olleman82

Byta VVB 110v > 220v

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår noterade jag att det läckte från VVB på båten. Ska dubbelkolla i helgen att det inte är några slangkopplingar men tror tyvärr det är den 18 år gamla VVBn som läcker. 

 

Har idag 110v system i båten med ett enklare 220v system med ett par uttag samt en mobil jordfelsbrytare (ni vet en sån där för 99 kr med stickpropp). Har redan förberett med 220v i motorutrymmet eftersom jag nog trodde att det var på gång med både ny laddare och VVB så småningom. Min tanke är att sätta in en 220v VVB så att jag sakta men säkert börjar byta ut 110V prylarna allteftersom de går sönder. Men hur brukar ni andra göra med 110v system? Jag tar ju bort möjligheten att styra VVB från båtens egna kontrollpanel vilket känns sådär. Kan man göra någon variant här? Funderar på om man kan styra ett 220v relä med 110v? Det hade ju varit en variant för att fortsätta kunna kontrollera VVB med båtens kontrollpanel.

 

Det är inte aktuellt att dra om ALL el till 220v i dagsläget. Detta är jag inte kunnig nog för att göra. Men finns det några kloka tips eller erfarenheter kring detta med att byta 110v förbrukare till 220v förbrukare vore jag tacksam för er input!

 

En sak till: Är inne på Quick VVB, Isotemp verkar hålla värmen något längre men de specar jag hittar känns inte så tillförlitliga. Någon med erfarenheter? Är också inne på att välja en VVB med relativt låg effekt på elementet för att inte skapa problem med landströmmen när man samtidigt använder andra förbrukare - är det rätt tänkt? Quick beredaren är tex på 500w.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm....det ser i princip ut som en dubbelpost i forumet just nu. Azguz har ett ämne med nästan identiskt ämne. Men frågorna är olika så glöm inte min tråd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Olleman82 säger:

hm....det ser i princip ut som en dubbelpost i forumet just nu. Azguz har ett ämne med nästan identiskt ämne. Men frågorna är olika så glöm inte min tråd :)

Oj. Kunde jag döpa om den skulle jag göra det men det kan jag inte :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I inväntan på att expertisen anländer kanske jag kan utöka frågeställningen en aning.

 

Om jag kör på 230v systemet jag nu har i båten verkar det som att jag utsätter mig för risken med galvaniska strömmar då jag inte har någon skiljetrafo eller galvanisk isolator på 230v systemet. Är det helt enkelt smartare att kanske fortsätta med 110v och därmed få in beredaren under skyddet av trafon på 110v systemet?

 

Jag har båten i sötvatten om det nu påverkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Olleman82 säger:

Är det helt enkelt smartare att kanske fortsätta med 110v och därmed få in beredaren under skyddet av trafon på 110v systemet?

Om det är en isolationstransformator som du har så är svaret ja. Är det däremot en sk spartransformator så är svaret, nej.

 

När det gäller en 230V installation i en båt så finns det är ett regelverk man måste följa. Regelverket talar om vilken material som ska användas, hur kablar ska dras mm. Detta regelveket måste ma följa. Inte för att "elsäkerhetspolisen" kommer utan för att försäkringsbolaget helt kan neka ersättning eftersom man inte följt "gällande lagar och regler". Dessutom är du båtägare även anläggningsägare ansvarig om tex någon skulle skadas. 

Man bör ha detta i åtanke när man kopplar.

--

Har man en 110V installation som matas via en isolationstrafo så TROR jag man faller utanför regelveret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, bhemac säger:

Om det är en isolationstransformator som du har så är svaret ja. Är det däremot en sk spartransformator så är svaret, nej.

 

När det gäller en 230V installation i en båt så finns det är ett regelverk man måste följa. Regelverket talar om vilken material som ska användas, hur kablar ska dras mm. Detta regelveket måste ma följa. Inte för att "elsäkerhetspolisen" kommer utan för att försäkringsbolaget helt kan neka ersättning eftersom man inte följt "gällande lagar och regler". Dessutom är du båtägare även anläggningsägare ansvarig om tex någon skulle skadas. 

Man bör ha detta i åtanke när man kopplar.

--

Har man en 110V installation som matas via en isolationstrafo så TROR jag man faller utanför regelveret.

Det står isolating transformer på den så det verkar ju hoppfullt iaf...

 

Är dock inte helt nöjd med att jag på 110v sidan saknar jfb. Har har övriga jord med jfp i 110v system. Kan man använda samma som för 220v om de klarar strömmen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men kan jag helt sonika köra på en 220v beredare och köpa en med större värmepatron, Tex 1200W som då borde bli 600w på 110v?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-pa-semestern/saker-el-i-fritidsbaten/

 

Titta gärna på ” skydd mot elchock elbrand”  kan vara så att där faller även en 110v installation via trafo in.

Bollar frågan till Bhemac , kanske kan reda ut begreppen?

 

Notera även punkten ” tillverkar ansvar”  vad kan det bli för följder i slutändan?

 

Ang köra elpatronen på halva spänningen brukar inte ge halv effekt utan snarare 1/3 .

 

I ditt fall torde 1200w elpatron ge 400w på 110v.

 

Mvh Torbjörn

 

 

Redigerad av elektrikarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Olleman82 säger:

Dum fråga men kan jag helt sonika köra på en 220v beredare och köpa en med större värmepatron, Tex 1200W som då borde bli 600w på 110v?

 

Nej, effekten är proportionell mot kvadraten på spänningen.

 P = U*U / R     (P=effekten, R=resistansen hos elementet, U=spänningen)

 

Det betyder att dubblerad spänning ger fyra gånger så stor effekt (2*2). Och pss. ger halverad spänning bara en fjärdedel av effekten (½ * ½). Så du får bara 300W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, elektrikarn säger:

Bollar frågan till Bhemac , kanske kan reda ut begreppen

Orka! Det känns lite för omfattande just nu.

En sak är klar, går man under 50VAC så är man utanför reglerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Tomas99 säger:

 

Nej, effekten är proportionell mot kvadraten på spänningen.

 P = U*U / R     (P=effekten, R=resistansen hos elementet, U=spänningen)

 

Det betyder att dubblerad spänning ger fyra gånger så stor effekt (2*2). Och pss. ger halverad spänning bara en fjärdedel av effekten (½ * ½). Så du får bara 300W.

Ok, då låter inte det som en framkomlig väg. Men 110v beredare får det bli. Verkar smartast både vad gäller krypströmmar och att jag inte bör utöka 220v systemet som det ser ut idag.

 

Jag vet att sådana här trådar alltid tenderar att gå mot vad man får och inte får göra och jag tar tacksamt emot dessa tips och förmaningar. Jag har respekt för elen men vill samtidigt lära mig och försöka göra delar av det själv. När det gäller de 220v uttag jag själv ordnat med i båten gjorde jag mycket research här på MG i valet av kabel och om jag inte missminner mig valde jag en kabel som tål mekanisk nötning efter tips från, säkerligen, bhemac. Alla stickproppar som används är IP44 och jordfelsbrytaren sitter först på slingan. Denna går i "off" läge så fort strömmen bryts och måste manuellt sättas på nästa gång man kopplar in strömmen. Ingen ström i uttagen av misstag med andra ord. Det sitter heller ingen fast utrustning i någon av 220v uttagen utan de är för temporärt användande. Känner mig väldigt komfortabel med denna lösning som i princip är att betrakta som en lös landströmskabel jag använder då och då. 

 

Om jag nu väljer att fortsätta att köra på 110v systmet som huvudsystem så skulle en JFB kännas väldigt bra vilket inte finns där idag. Vågar man ens fråga om tips på hur och vad? Bifogar hur elsystemet ser ut. Jag har inte rört något med det och förra ägaren kopplade samman line 1 och line 2  och satta en 3.6 KVA isolationstransformator direkt efter intagen

ac 2855.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Olleman82 säger:

ac 2855.jpg

Det första jag kan rekommendera är att byta ut den amerikanska intagskontakten som är inritad i nedre högra hörnet (oftast med gul kabel) och sätta tåligare kontakter både för intaget på båten och i kabeländen.

Läs och begrunda den här artikeln från en amerikansk båtelektriker.

http://www.pbase.com/mainecruising/installing_a_smart_plug

Den amerikanska kontakten (NEMA L5-30  tror jag den heter) har väldigt små kontaktytor och är en vanlig orsak till att det blir varmt och tar fyr i fritidsbåtar.

 

Den blå stiftpluggen som sitter på de flesta bryggor o gästhamnar har betydligt bättre kontaktytor. Sen finns det även en del specialkontakter, t.ex. Ctek's modulära sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan, Olleman82 säger:

Dum fråga men kan jag helt sonika köra på en 220v beredare och köpa en med större värmepatron, Tex 1200W som då borde bli 600w på 110v?

Nja, det blir 1/4 av märkeseffekten.

Effekten är lika med spänningen i kvadrat gånger assistansen.

Resistansen,  jävla stavningskontroll. 

 

Såg nu att det var tre lika förslag på vilken effekt det blev.

UxU/R =P är det rätta

sv.m.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Halva spänningen blir 1/4 effekt.

 

Snygg illustration

http://24volt.eu/kalkyl_ohmslag.php

Redigerad av Havskrattan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Lintott säger:

Det första jag kan rekommendera är att byta ut den amerikanska intagskontakten som är inritad i nedre högra hörnet (oftast med gul kabel) och sätta tåligare kontakter både för intaget på båten och i kabeländen.

Läs och begrunda den här artikeln från en amerikansk båtelektriker.

http://www.pbase.com/mainecruising/installing_a_smart_plug

Den amerikanska kontakten (NEMA L5-30  tror jag den heter) har väldigt små kontaktytor och är en vanlig orsak till att det blir varmt och tar fyr i fritidsbåtar.

 

Den blå stiftpluggen som sitter på de flesta bryggor o gästhamnar har betydligt bättre kontaktytor. Sen finns det även en del specialkontakter, t.ex. Ctek's modulära sortiment.

 

hehe det finns verkligen alltid något att förbättra - och jag som trodde att orginalprylar i en inte alltför gammal båt var bra...

 

Menar du typ ett sånt här uttag eller? Borde passa rätt bra på min båt på samma ställe...

https://www.google.com/search?q=CEE+APPARATDOSA&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjv_oGrjdvaAhVBJJoKHbTFAnwQ_AUICigB&biw=1280&bih=918#imgrc=AJOJSgheHAWcgM:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

55 minuter sedan, Olleman82 säger:

 

hehe det finns verkligen alltid något att förbättra - och jag som trodde att orginalprylar i en inte alltför gammal båt var bra...

 

Menar du typ ett sånt här uttag eller? Borde passa rätt bra på min båt på samma ställe...

 

Ja, precis den typen.

bild.png.2f220423873d93378043e6272db1f6f8.png

 

Den finns i ett antal olika utföranden så det kan nog vara något som passar för att dölja befintligt monteringshål.

 

Se bara till att de olika ledarna kommer på rätt kontaktstift, det är standardiserat vilket stift som är fas, nolla och självklart skyddsjord.

 

Visst såg de brunna kontakterna av typ Nema L5-30 rätt ruggiga ut..... Den är tyvärr standard "sedan stenåldern" i USA. Idag används ju lite mer effekt i fritidsbåtarna och då räcker den inte till längre, men de är rätt konservativa "over there".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu beräkningarna med 110v mot 220v stämmer så borde väl kabeln och kontaktstiften "sparas" lite i Sverige eftersom jag skickar effekten i 220v istället för 110? Eller kan man inte räkna så?

12 minuter sedan, Lintott säger:

Se bara till att de olika ledarna kommer på rätt kontaktstift, det är standardiserat vilket stift som är fas, nolla och självklart skyddsjord.

hm...det är här jag blir lite konfunderad igen. Som lekman har jag aldrig riktigt fattat skillnaden mellan fas och nolla....de är ju "samma sak". Jaja, jag ska göra er alla glada och trygga genom att säga att jag tar hjälp av en elektriker för den inkopplingen så blir det rätt och riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Olleman82 säger:

Om nu beräkningarna med 110v mot 220v stämmer så borde väl kabeln och kontaktstiften "sparas" lite i Sverige eftersom jag skickar effekten i 220v istället för 110? Eller kan man inte räkna så?

Å ska man va riktigt petig så är det 230V i elnätet sedan rätt lång tid tillbaka... ;)

 

Jo effekten i Watt (P)= spänningen i Volt (U) * strömstyrkan i Ampere (I). Så för samma (P) och dubbla (U) så blir (I) halverad.

 

Den formeln är även orsaken till att det behövs så grova kablar i ett 12V-system. Strömstyrkan (I) blir väldigt hög för att få över en rätt måttlig effekt (P).

Å att de stora kraftledningarna har väldigt hög spänning (U), flera tusen kilovolt, för att få en rimlig strömstyrka (I) och kunna ha rimligt grova kablar.

 

2 timmar sedan, Olleman82 säger:

hm...det är här jag blir lite konfunderad igen. Som lekman har jag aldrig riktigt fattat skillnaden mellan fas och nolla....de är ju "samma sak". Jaja, jag ska göra er alla glada och trygga genom att säga att jag tar hjälp av en elektriker för den inkopplingen så blir det rätt och riktigt.

Ett starkströmsnät består av tre strömförande faser där faserna är förskjutna mellan varandra. Varje fas har en potentialskillnad, spänning, "mot jord" på 230V. Sedan skapar man en nolla som ska ha potentialnivån 0V. "Längre bort" i elnätet så är nollan och skyddsjorden sammankopplade.

 

En "vanlig stickkontakt" kan ju vändas åt valfritt håll och då kan fas o nolla slumpmässigt hamna i den ena eller andra ledaren. "Den blå stickkontakten" går ju bara att sätta i på ett håll och då vill regelverket att det ska vara definierat vilket stift som är fas (220V) resp nolla (0V).

 

En hushållsspis använder t.ex. normalt en inkoppling med alla tre faserna och nollan (samt naturligtvis skyddsjord) för att få ut olika spänningar och därmed utnyttja mer effekt ur elnätet. Om det t.ex. används två faser (istället för en fas och nolla) så blir det 400V mellan dessa faser osv.

 

Här finns lite mer om hur fas, nolla o skyddsjord är specificerade i olika kontaktdon

https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Där kan du fördjupa dig i hur det ska vara anslutet i ett blått 16A CEE-don och varför stiftet för skyddsjord är grövre än övriga stift....

Det kan ju vara bra att veta hur man kan kontrollera så att elektrikern gjort rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...