Georg_Ohm 4 837 Postad 30 April , 2018 9 minuter sedan, Makro säger: Gött då har jag lärt mig något nytt 😊 Ja gör man var dag, sägs det. jag hade tänkt redan i går kväll att ringa Christer Larssons transport, han med del låglastande fyraxliga scanoirna och 20 tons fassikranarna... men det sket sig igen. Trots nya fräscha propellrar är det nu minst fem millimeter mellan offeranoden och den inre propelarens nav. Bytte ut anoden från Biltema till V-P original, och den senare är tjockare i godset, men i övrigt samma mått. Då den även är litet mindre i de båda "näsorna" eller trekanterna uptoll och nedtill, misstänker jag att det ändå är fel anod, men det var den enda på Seasea som hålbilden stämde med. jag får försöka att på lunchrasten om en stund få tag i en auktoriserad pentafirma och se om det finns andra anoder eller varför det är som det är, när det inte är som det skall... Jag bokar ingen sjösättningstid förrän jag vet att allt under vattenlinjen fungerar som det skall. Allt, eller nästan allt ovanför denna linje kan man ju åtgärda då båten ligger i sjön. Jag har visserligen bytt propeller på en båt med 280 drev samt en båt med rak axel då dessa låg i sjön, men då var jag ung (och galen). Hjältön norr om Orust är bra för sådana jobb, "Paradise Bay" där det är "segelbåtsdjupt" cirka två meter från strandkanten. Man kan backa in och kränga upp båten på sidan och då ganska lätt komma åt en propeller på en motorbåt med rak axel. Med aq-drev är det ingen sport alls. Även en lager i en hjärtstock bytte jag där en gång, även det ett blött jobb. Numera vinnlägger jag mig om att alla sådana grejer är ok innan båten sjösätts, lättare då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 30 April , 2018 16 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Ja gör man var dag, sägs det. jag hade tänkt redan i går kväll att ringa Christer Larssons transport, han med del låglastande fyraxliga scanoirna och 20 tons fassikranarna... men det sket sig igen. Trots nya fräscha propellrar är det nu minst fem millimeter mellan offeranoden och den inre propelarens nav. Bytte ut anoden från Biltema till V-P original, och den senare är tjockare i godset, men i övrigt samma mått. Då den även är litet mindre i de båda "näsorna" eller trekanterna uptoll och nedtill, misstänker jag att det ändå är fel anod, men det var den enda på Seasea som hålbilden stämde med. jag får försöka att på lunchrasten om en stund få tag i en auktoriserad pentafirma och se om det finns andra anoder eller varför det är som det är, när det inte är som det skall... Jag bokar ingen sjösättningstid förrän jag vet att allt under vattenlinjen fungerar som det skall. Allt, eller nästan allt ovanför denna linje kan man ju åtgärda då båten ligger i sjön. Jag har visserligen bytt propeller på en båt med 280 drev samt en båt med rak axel då dessa låg i sjön, men då var jag ung (och galen). Hjältön norr om Orust är bra för sådana jobb, "Paradise Bay" där det är "segelbåtsdjupt" cirka två meter från strandkanten. Man kan backa in och kränga upp båten på sidan och då ganska lätt komma åt en propeller på en motorbåt med rak axel. Med aq-drev är det ingen sport alls. Även en lager i en hjärtstock bytte jag där en gång, även det ett blött jobb. Numera vinnlägger jag mig om att alla sådana grejer är ok innan båten sjösätts, lättare då. Bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 April , 2018 B är ofta till bensin samt större dieslar med kompressor (det har inget med varvet att göra när det gäller diesel). B har tjockare blad är A men mer slip så tanken är väl att de ska avlasta drevet när kompressorn kickar in. Min mening är dock att A alltid är att föredra framför B (om de fungerar) eftersom de går lättare och greppar bättre. Alla båtar jag testat på (AD31, KAD32, AD41, KAD42, -43 och -44) har gått bättre med A än B. Toppfarten brukar inte skilja nämnvärt men marsch desto mer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 April , 2018 (redigerade) 4 timmar sedan, kossor säger: Bild? Skall se om jag kan fixa det i morgon. Men jag har rätt offeranod, enligt Båtakuten, det lär inte finnas någon annan med samma hålbild. Under årens lopp har man bytt ut diverse komponenter och artikelnummer, tydligen har även offeranoderna delvis fått nytt utseende. Redigerad 30 April , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 April , 2018 2 minuter sedan, firefish säger: B är ofta till bensin samt större dieslar med kompressor (det har inget med varvet att göra när det gäller diesel). B har tjockare blad är A men mer slip så tanken är väl att de ska avlasta drevet när kompressorn kickar in. Min mening är dock att A alltid är att föredra framför B (om de fungerar) eftersom de går lättare och greppar bättre. Alla båtar jag testat på (AD31, KAD32, AD41, KAD42, -43 och -44) har gått bättre med A än B. Toppfarten brukar inte skilja nämnvärt men marsch desto mer. Jag fick nästan samma förklaring av propellerspecialisten, men då han beräknade mins båts längd och vikt samt användningsområde och fart/varvtalsregister ansåg han att jag fortsatt skulle ha B2 i aluminium. Och det fanns både A och B-propellrar i lagerhyllan så det var inte det som avgjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 April , 2018 5 timmar sedan, kossor säger: Bild? Zinkring, offeranod med VP nummer 875821. Biltemaanoden har exakt samma form, men är betydligt tunnare i godset. Båtakutens tekniker hävdar att jag har rätt anod, och jag fick kolla alla sorterna dom hade, ingen annan hade samma hålbild. Propellrarna är målade med första steget av Silic One, därav den hemska färgen, blir svarta sedan. Och jag vet att det inte skall vara någon färg mellan anoden och aluminiumet, det skall slipas rent där. Ja, jag tycker att anoden passar dåligt, stämmer inte riktigt med formen på drevet. Nu är det bara några millimeters gap mellan anoden och propellerns bakkant, men ändå för mycket. Axeln då? tryckbrickan är i innersta läget, kan det vara så att axeln på något vis sitter för långt ut? Och är det ett 290 DP- drev jag har? (Iallafall enligt inskruktionsboken, men den är ju gemensam för flera olika modeller). Åh, jag vill sjösätta, allt annat är klart! ????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 April , 2018 Jag kanske vände anoden, zinkringen 180° fel, men ni ser ändå att passformen är mindre bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 30 April , 2018 1 timme sedan, Georg_Ohm säger: Jag kanske vände anoden, zinkringen 180° fel, men ni ser ändå att passformen är mindre bra. Så där ser det ut på mitt drev med när propparna är monterade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 30 April , 2018 2 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Zinkring, offeranod med VP nummer 875821. Biltemaanoden har exakt samma form, men är betydligt tunnare i godset. Båtakutens tekniker hävdar att jag har rätt anod, och jag fick kolla alla sorterna dom hade, ingen annan hade samma hålbild. Propellrarna är målade med första steget av Silic One, därav den hemska färgen, blir svarta sedan. Och jag vet att det inte skall vara någon färg mellan anoden och aluminiumet, det skall slipas rent där. Ja, jag tycker att anoden passar dåligt, stämmer inte riktigt med formen på drevet. Nu är det bara några millimeters gap mellan anoden och propellerns bakkant, men ändå för mycket. Axeln då? tryckbrickan är i innersta läget, kan det vara så att axeln på något vis sitter för långt ut? Och är det ett 290 DP- drev jag har? (Iallafall enligt inskruktionsboken, men den är ju gemensam för flera olika modeller). Åh, jag vill sjösätta, allt annat är klart! ????? Jasså är biltema anoden tunnare i godset, intressant den räcker inte lika länge som en originalare då? kortare livslängd, kanske blir dyrare köpa billigt i längden Med tanke på allt som skrivs att allt billigare är lika bra som dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 April , 2018 3 timmar sedan, kossor säger: Så där ser det ut på mitt drev med när propparna är monterade. Jaha, kanske är rätt och riktigt då...? Bara rädd att få in ett krabbmete eller fisklina igen i packboxen. 2 timmar sedan, kossor säger: Jasså är biltema anoden tunnare i godset, intressant den räcker inte lika länge som en originalare då? kortare livslängd, kanske blir dyrare köpa billigt i längden Med tanke på allt som skrivs att allt billigare är lika bra som dyrare. Original VP kostande nästan 300kr, jag minns inte vad Biltemas kostade, men mindre än 200kr och då ingick även anoden till skölden. Hursomhelst byter jag varje år ändå, Kattegatt och Skageracks elektrolyt förtär alla anoder på en säsong ändå. Sedan kan jag finna en riktad gliring i det svaret, jag ger mig inte in i den diskussionen. Jag handlar gärna på Biltema, men ser mig noga för, det finns grejer och prylar man bör undvika att köpa och sådant som är riktigt bra, hälften av varje kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 30 April , 2018 16 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Jaha, kanske är rätt och riktigt då...? Bara rädd att få in ett krabbmete eller fisklina igen i packboxen. Original VP kostande nästan 300kr, jag minns inte vad Biltemas kostade, men mindre än 200kr och då ingick även anoden till skölden. Hursomhelst byter jag varje år ändå, Kattegatt och Skageracks elektrolyt förtär alla anoder på en säsong ändå. Sedan kan jag finna en riktad gliring i det svaret, jag ger mig inte in i den diskussionen. Jag handlar gärna på Biltema, men ser mig noga för, det finns grejer och prylar man bör undvika att köpa och sådant som är riktigt bra, hälften av varje kanske. Det var nog menat som ett skämt snarare än att dra igång en diskussion. Ja fisklina eller dylikt tar sig nog in hur tätt du än har där. I med båten åk och njut nu, blir så avis på er som bor på bästkusten Sveriges framsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 Maj , 2018 11 timmar sedan, kossor säger: Det var nog menat som ett skämt snarare än att dra igång en diskussion. Ja fisklina eller dylikt tar sig nog in hur tätt du än har där. I med båten åk och njut nu, blir så avis på er som bor på bästkusten Sveriges framsida. Jag målar propellrarna idag och skruvar ihop skrotet, och beställer sjösättning snarast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 1 Maj , 2018 På 2018-04-28 på 21:12, Georg_Ohm säger: B är till bensinmotorer och högvarviga dieslar, typ till KAD--serien. Den inre och den yttrre proplellern skall ha samma bokstav och samma siffra, men olika artikelnummer. KAD-motorerna har samma toppvarv som AD-motorer, dvs. 3700-3900 rpm. Till AD-motorer används ändock oftast propeller av typ A, dvs. 3-bladig främre propeller och 4-bladig bakre propeller. På 2018-04-26 på 17:46, Makro säger: Nu vet jag inte hur stor roll det spelar men är inte "B"-proppar till bensinmotorer och "A" till diesel? Men nån kanske har gjort bedömningen att B2 i detta fallet var det bästa för just den installationen? En gång i tiden gick resonemanget så. Men utvecklingen av propellrar har gjort några steg framåt, så även motorernas karaktärer. Nu blandas det därför friskt mellan gammalt och nytt tänk. Som "motståndsmannen" mycket riktigt påpekar bör man dock inte blanda propellrarnas bokstäver till VP:s DP-drev. Då kan man åka på en vinge... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 Maj , 2018 3 timmar sedan, Volvo_Penta säger: KAD-motorerna har samma toppvarv som AD-motorer, dvs. 3700-3900 rpm. Till AD-motorer används ändock oftast propeller av typ A, dvs. 3-bladig främre propeller och 4-bladig bakre propeller. En gång i tiden gick resonemanget så. Men utvecklingen av propellrar har gjort några steg framåt, så även motorernas karaktärer. Nu blandas det därför friskt mellan gammalt och nytt tänk. Som "motståndsmannen" mycket riktigt påpekar bör man dock inte blanda propellrarnas bokstäver till VP:s DP-drev. Då kan man åka på en vinge... Nä, men det var egentligen inte jag som sade att men inte skall mixa propellrarna, det var Propellerspecialisten. Jag trodde väl också att den lilla hette "A" och den stora "B" eller tvärtom, men så är det då inte. Jag har dock blandat degkrok och ballongvispen till elvispen, det blev ingen sockerkaka den dagen, det blev trassel. Nej, det funkade inte heller på varvet, trots att Kurt Olsson satte vispar i fartygets akter, duovispar, båda av samma modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 Maj , 2018 5 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Jag målar propellrarna idag och skruvar ihop skrotet, och beställer sjösättning snarast. Bäste herr Ohm detta är inget skrot det är bland det bästa som någonsin tillverkats för marint bruk, tyvärr så tillverkas inte sådan kvalitet längre. Var rädd om ditt drev dessa börjar bli hårdvaluta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 Maj , 2018 4 timmar sedan, kossor säger: Bäste herr Ohm detta är inget skrot det är bland det bästa som någonsin tillverkats för marint bruk, tyvärr så tillverkas inte sådan kvalitet längre. Var rädd om ditt drev dessa börjar bli hårdvaluta. Jag skall tänka på det, varje gång jag navigerar in på grunt vatten.... Vi har ju sällan eller aldrig femhundra meter djupt som i vissa förkastningssjöar, eller där meteoriter slagt ned. Kosterfjorden är något grundare, så det är en paranoija och dubbla ekolod, samt fördäcksgast med polariserade solglasögon som gäller, så att jag undviker att skapa aluminiumskrot. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 5 Maj , 2018 Propellrarna målades denna gång ned Hempels Silic One, en annorlunda upplevelse, det måste ni testa någon gång, propellerbladen känns som om de var gjorda av mjuk marchmellows... Tidigt i ottan idag kom Christers pôjk med en någon minder fyraxlig låglastande Scania. Strax därpå låg båten i vattnet. Det verkar som allting funkar, Zipwaken, nya radioantennen, turbon, loggar och navigatorer liksom radar och annat, även den nyinstallerade spolpumpen. Och inte att förglömma, äntligen varmvatten på toaletten, med en enkel engreppsblandare från Jula, mer än halva priset jämfört med liknande blandare från båttillbehörsbutiken. Nu stundar första övermattningen i skärgården. Hoppas nu bara att det är tätt i drevets packboxar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser