Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Georg_Ohm

Problem med duopropeller och offeranod

Rekommendera Poster

Skall det vara så här? (se bilden). 

Är det fel offeranod? (ej original, kommer från Biltema)

Har propellrarna flyttat sig på navet?

Fattas det någonting, jag har för mig att det skall vara en linskärare, en lätt konisk rostfri bricka innanför propellern, har jag kanske slarvar bort den?

Men jag fotograferade propellrarna och all distansbrickor och konen när jag skruvade loss dem i höstas, och förra hösten, och alla dom grejerna är med nu.

Kanske jag minns mitt gamla 280 drev jag hade på en liten båt för nästan 30 år sedan, där fanns det en större bricka längst in som skar av linor innan de skar in i packboxen.

 

För det var det som hände i höstas, när jag hade tagit upp båten och fått av propellrarna satt det en tunn vaxad lina, snöre, kanske taglingsgarn runt axeln och in i packboxen, oljan var ungefär som kaffe latte, men smakade betydligt sämre. Nu är båda packboxarna bytta, och den vattenskadade oljan är dränerad. Tur i oturen var att alla lager och lagerytor var oskadda.

Så nu är frågan, skall det vara så här?

 

Om det blir någon "nästa båt" någon gång, så skall den ha rak axel.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern ska in en bit i anoden. Distansringen innanför propellern är ca 5mm tjock. Har du fått dit den aktre propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Rollen säger:

Propellern ska in en bit i anoden. Distansringen innanför propellern är ca 5mm tjock. Har du fått dit den aktre propellern?

Den bakre propellern är visserligen inte monterad när bilden togs, men den går på utan problem.

Om jag tar bort den inre disansringen bottnar propellern i drevets yttre del och skaver.

Båda propellrarnas "nav" ligger kant i kant med aluminiumgodset i propellercentrum.

Jag har svårt att tänka mig att offeranoden skulle vara 50 mm lång...?

om jag vänder på den inre propellern och sätter den bakåfram blir resultatat detsamma, och då greppar den ju inte i splinsen så jag tror inte jag monterat den fel.

Det är delen nummer 36 som jag tycker mig sakna. Men jag har nog aldrig haft en sådan till denna båten...?

Eller är distanringen nummer 36? Min ser inte ut som den på bilden, min är slät med "taggar" splines på insidan och 5mm tjock som Rrollen skriver.

 

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg det ut när du demonterade propellrarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står i reservdelslistan att 36:an original är tryckring 872871 men har ersatts med tryckbricka  3858457. Du verkar ha den senare tryckbricke-varianten.

 

Apropå linskärare så hittade jag denna "line-cutter" med det snarlika numret 872871-9.
Gissar att du kan ersätta din nuvarande tryckbricka med en sådan, surt när intrasslade linor har sönder tätningar?


Problemet med glappet mellan offeranod och propeller lär väl inte lösas av det, men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så ser det inte ut på mitt drev, propellern går hela vägen mot zinken vill jag minnas.

Men jag ska montera propellrarna idag då kan jag ta några bilder på hur det ser ut. Mitt drev är förresten ett DP-B1 för det skiljer kanske lite mellan alla varianter som funnits genom åren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Makro säger:

Nej så ser det inte ut på mitt drev, propellern går hela vägen mot zinken vill jag minnas.

Men jag ska montera propellrarna idag då kan jag ta några bilder på hur det ser ut. Mitt drev är förresten ett DP-B1 för det skiljer kanske lite mellan alla varianter som funnits genom åren?

Ja tack!

Jag har troligtvis 290 dp1. Kolla om din zinkring är "högre" än 3 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min prop ut. Offeranoden är 30mm.

Jag kanske är dum nu, men du har möjligen inte vänt propellern bak och fram?

prop.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg inte din önskan om mätning förrän nu men 30 mm låter rimligt.

Närmast zinken sitter en alu-kåpa som linkydd sen inre propeller och på bilden ser du måttet mellan propeller och slutet på den grova axeln.

20180424_184503.jpg

20180424_182844.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till där man ser hela propellern på plats

20180424_184416.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Står i reservdelslistan att 36:an original är tryckring 872871 men har ersatts med tryckbricka  3858457. Du verkar ha den senare tryckbricke-varianten.

 

Apropå linskärare så hittade jag denna "line-cutter" med det snarlika numret 872871-9.
Gissar att du kan ersätta din nuvarande tryckbricka med en sådan, surt när intrasslade linor har sönder tätningar?


Problemet med glappet mellan offeranod och propeller lär väl inte lösas av det, men men.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Rajert säger:

Så här ser min prop ut. Offeranoden är 30mm.

Jag kanske är dum nu, men du har möjligen inte vänt propellern bak och fram?

prop.JPG

Nej, jag har inte vänt den fel, men provade att vända, men då greppar ju inte splinsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Makro säger:

En till där man ser hela propellern på plats

20180424_184416.jpg

Jag tycker att jag har lika mycket gängor kvar på den inre "hylsaxeln" som du har.

Se hur jag mätte, det är ett måttband med på min bild.

 

Kan det vara så att axeln har kommit för långt ut?

Men då hade den ju inte greppat i dreven?

 

Förra säsongen trasslade jag in mig i en lina till en boj, vid backmanöver, kan det ha haft någon inverkan?

Men körde ju större delen av säsongen med detta utan att märka någonting.

 

Nä, uppriktigt sagt, jag fattar nada.

 

Möjligen kunde ju vulkningen i navet ha släppt, men den inre delen i propellern ligger kant i kant med godset i propellern, men så kanske det inte skall vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Makro säger:

Jag såg inte din önskan om mätning förrän nu men 30 mm låter rimligt.

Närmast zinken sitter en alu-kåpa som linkydd sen inre propeller och på bilden ser du måttet mellan propeller och slutet på den grova axeln.

20180424_184503.jpg

20180424_182844.jpg

Ja den "koppen" saknar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Jag tycker att jag har lika mycket gängor kvar på den inre "hylsaxeln" som du har.

Se hur jag mätte, det är ett måttband med på min bild.

 

Kan det vara så att axeln har kommit för långt ut?

Men då hade den ju inte greppat i dreven?

 

Förra säsongen trasslade jag in mig i en lina till en boj, vid backmanöver, kan det ha haft någon inverkan?

Men körde ju större delen av säsongen med detta utan att märka någonting.

 

Nä, uppriktigt sagt, jag fattar nada.

 

Möjligen kunde ju vulkningen i navet ha släppt, men den inre delen i propellern ligger kant i kant med godset i propellern, men så kanske det inte skall vara?

På min inre axel (den grova) är det ju ca 22 mm gängor kvar på när propellern är bottnad. Man ser ju också att den sidan av navet som är mot den bakre propellern ligger 5-6 mm in. På sidan mot anoden ligger navet säkert 40 mm in, men det mätte jag tyvärr inte.

Men det låter helt klart märkligt det här.

Screenshot_20180424-220934.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men det är ju också lite skumt att propellerbladen går hela vägen till bakkant (mot anoden) på din propeller, på min propeller är det lite gods kvar där. Men i andra ändan (mot den andra propellern) går bladen till kanten på min.

Man ser ju också detta på Rajerts bild.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du ingen ordning på det i morgon kan jag mäta ordentligt på mina reservpropellrar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Makro säger:

Men det är ju också lite skumt att propellerbladen går hela vägen till bakkant (mot anoden) på din propeller, på min propeller är det lite gods kvar där. Men i andra ändan (mot den andra propellern) går bladen till kanten på min.

Man ser ju också detta på Rajerts bild.

Ja det ser ju ut som om det fattas en bit på min inre propeller, omkring 2 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Makro säger:

Får du ingen ordning på det i morgon kan jag mäta ordentligt på mina reservpropellrar också.

Ja gör gärna det, så skall jag göra likadant med min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm: Det ser konstigt ut på din första bild... Du har väl inte råkat sätta del 39 innanför propellern istället för utanför?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Lintott säger:

@Georg_Ohm: Det ser konstigt ut på din första bild... Du har väl inte råkat sätta del 39 innanför propellern istället för utanför?????

Nej det har jag inte gjort.

Innanför propellern sitter det nummer 36 det är en platt ca 5mm tjock bricka med splines inuti.

Jag har testat att utelämna den men då tar propellercentrum i den stora delen nummer 3. Och då går det knappt runt.

 

Jag låg vaken och tänkte på detta i natt, däremellan förvirrade mardrömmar om konstiga propellrar och annat konstigt. Men när jag sjösatte 2016 och skulle flytta båten till ordinarie plats, gick det inte fortare än 3-4 knop. Jag upplevde det som om turbon inte laddade, men kan det kanske vara så att monterade 36 mellan den inre propellern och 39? att isåfall propellern svarvades mot offeranoden och förlorade en del material. Men knappast 20 mm. Och offeranoden borde ju blivit ordentligt massakrerad.

Jag beslutade mig i alla fall för att maila en propellerreparationsfima, bifoga bilden, och fråga mig för angående begagnade men renoverade propellrar, alternativt fråga om det går att svetsa på en "ring" på omkring 20mm på nuvarande propeller. Eftersom båtvärlden tycks vara full av klantskallar som sabbar sina propellrar borde ju en propellerfirma sett sådana här grejer tidigare, och firman kanske dessutom har det linskyddet som Volvo-Penta saknar i sitt sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

om man jämför din första bild på propellern och Rajerts  bild på sin propeller så verkar det som om din propeller har blivit för kort ( bakom propellerbladen), kan du ha nött bort så stor bit.

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, henriknil säger:

om man jämför din första bild på propellern och Rajerts  bild på sin propeller så verkar det som om din propeller har blivit för kort ( bakom propellerbladen), kan du ha nött bort så stor bit.

Ja så är det!

Jag fick följande snabba svar via e-post från propellerservice:

http://www.propellerservice.se/

 

"Din propeller har slitits ner i framkant, mot drevet

Troligen har man missat att ha skruvarna hårt fast-dragna, saknat loctite, så att någon av dessa har lossnat vid tillfälle,

då skaver propellern i mot drevets anod.

Alt att man glömt montera tryckbrickan, blir samma typ av skada."

 

Jo jag minns nu att en av offeranodens skruvar satt litet på trekvart vid demonteringen.

Gänglåsning saknades alltså!

 

Linskydd hade inte propellerfirman, och VP slutade enligt uppgift med det för 15 år sedan.

 

Tack för all svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som rackarns. Hur som helst är det 36 mm från kanten på propellern och in till navet.

Lycka till med fixandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Ja så är det!

Jag fick följande snabba svar via e-post från propellerservice:

http://www.propellerservice.se/

 

"Din propeller har slitits ner i framkant, mot drevet

Troligen har man missat att ha skruvarna hårt fast-dragna, saknat loctite, så att någon av dessa har lossnat vid tillfälle,

då skaver propellern i mot drevets anod.

Alt att man glömt montera tryckbrickan, blir samma typ av skada."

 

Jo jag minns nu att en av offeranodens skruvar satt litet på trekvart vid demonteringen.

Gänglåsning saknades alltså!

 

Linskydd hade inte propellerfirman, och VP slutade enligt uppgift med det för 15 år sedan.

 

Tack för all svar!

Är det original propparna du har? Jag bytte mina i fjol till de nya j propparna. Och har de gamla kvar vad har du för nummer på den bakre, som är sliten? Om du vill kan du få överta de gamla av mig, om det är lika stigning vill säga. Hör av dig vid intresse // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

Är det original propparna du har? Jag bytte mina i fjol till de nya j propparna. Och har de gamla kvar vad har du för nummer på den bakre, som är sliten? Om du vill kan du få överta de gamla av mig, om det är lika stigning vill säga. Hör av dig vid intresse // Peter.

B2 tror jag det står på den lilla yttre, sedan otydlig instansning.

<ja det kan vara intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur stor roll det spelar men är inte "B"-proppar till bensinmotorer och "A" till diesel? :unsure:

Men nån kanske har gjort bedömningen att B2 i detta fallet var det bästa för just den installationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Makro säger:

Nu vet jag inte hur stor roll det spelar men är inte "B"-proppar till bensinmotorer och "A" till diesel? :unsure:

Men nån kanske har gjort bedömningen att B2 i detta fallet var det bästa för just den installationen?

Hur det är med den saken glömde jag att fråga, har varit i kontakt med en Pentagubbe och en propellerspecialist idag. Pga en "himla tur" fick jag en propellersats av en vän i W-län, inte av "Sill-Jan", men väl av Kossor, men dessvärre var stigningen för stor på dessa, det finns ju några att välja på. Men fick tag i en begagnad och renoverad B2-sats hos propellerspecialisten, till någorlunda hyfsat pris, skall se om jag hinner hämta dessa idag.

 

Tack iallfall, allihop, för tips och glada tillrop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 26 april 2018 på 17:46, Makro säger:

Nu vet jag inte hur stor roll det spelar men är inte "B"-proppar till bensinmotorer och "A" till diesel? :unsure:

Men nån kanske har gjort bedömningen att B2 i detta fallet var det bästa för just den installationen?

B är till bensinmotorer och högvarviga dieslar, typ till KAD--serien.

Den inre och den yttrre proplellern skall ha samma bokstav och samma siffra, men olika artikelnummer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött då har jag lärt mig något nytt 😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...