Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
batelektriker

Landström, Jordkabeln ( PE )

Rekommendera Poster

Hej!

Det här med jordkabel ( Gul/Gröna PE ) har säkert varit uppe ett flertal gånger och är ett problem i fritidsbåtar.

Vad jag har kommit fram till är att det finns ett flertalet olika lösningar till det från billigt till dyrt.

Ett gäng exempel:

1, Isolationstransformator.

2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström.

3, Galvanisk isolator som kopplas emellan inkommande gul/grön kabel i båten. Denna typ av lösning klarar sägs det upp till ca 2 volt. Man har mätt upp till ca 5 volt på vissa platser.

Till min fråga, hur okej är det att koppla den Gul/Gröna kabeln till rost och syra fasta rodret på en träbåt som är  och uppfyller kravet på 2 dm2?

Den inkommande gul/gröna kabel är inte förbindelse med båten?

Det finns ingen elektrisk förbindelse mellan roder och motor eller batteri minus!!  ( Finns ingen potentialutjämning ) ( Bonding )

Hoppas att ni förstår frågan!

Enligt nedan länk hittar ni el scheman för"  säker anslutning av landström " så ni hänger med enligt min beskrivning.

https://www.sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström

Mvh

Kurt Vilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, batelektriker säger:

Hej!

Det här med jordkabel ( Gul/Gröna PE ) har säkert varit uppe ett flertal gånger och är ett problem i fritidsbåtar.

Vad jag har kommit fram till är att det finns ett flertalet olika lösningar till det från billigt till dyrt.

Ett gäng exempel:

1, Isolationstransformator.

2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström.

3, Galvanisk isolator som kopplas emellan inkommande gul/grön kabel i båten. Denna typ av lösning klarar sägs det upp till ca 2 volt. Man har mätt upp till ca 5 volt på vissa platser.

Till min fråga, hur okej är det att koppla den Gul/Gröna kabeln till rost och syra fasta rodret på en träbåt som är  och uppfyller kravet på 2 dm2?

Den inkommande gul/gröna kabel är inte förbindelse med båten?

Det finns ingen elektrisk förbindelse mellan roder och motor eller batteri minus!!  ( Finns ingen potentialutjämning ) ( Bonding )

Hoppas att ni förstår frågan!

Enligt nedan länk hittar ni el scheman för"  säker anslutning av landström " så ni hänger med enligt min beskrivning.

https://www.sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström

Mvh

Kurt Vilen

I ditt exempel 

"2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström."

så måste det finnas en jordfelsbrytare i båten för att detta skall bli OK och säkert. 

http://sxk.se/sites/default/files/private/landstromsinstallationer.pdf

Omkopplingsblecket kan med fördel ersättas med en 8volts isolator, se :
file:///C:/Users/-/AppData/Local/Temp/manual2.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårigheten är väl att veta hur bra jordtag rodret blir. En bit kopparrör eller plåt låter enklare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...