batelektriker 21 Postad 22 April , 2018 Hej! Det här med jordkabel ( Gul/Gröna PE ) har säkert varit uppe ett flertal gånger och är ett problem i fritidsbåtar. Vad jag har kommit fram till är att det finns ett flertalet olika lösningar till det från billigt till dyrt. Ett gäng exempel: 1, Isolationstransformator. 2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström. 3, Galvanisk isolator som kopplas emellan inkommande gul/grön kabel i båten. Denna typ av lösning klarar sägs det upp till ca 2 volt. Man har mätt upp till ca 5 volt på vissa platser. Till min fråga, hur okej är det att koppla den Gul/Gröna kabeln till rost och syra fasta rodret på en träbåt som är och uppfyller kravet på 2 dm2? Den inkommande gul/gröna kabel är inte förbindelse med båten? Det finns ingen elektrisk förbindelse mellan roder och motor eller batteri minus!! ( Finns ingen potentialutjämning ) ( Bonding ) Hoppas att ni förstår frågan! Enligt nedan länk hittar ni el scheman för" säker anslutning av landström " så ni hänger med enligt min beskrivning. https://www.sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström Mvh Kurt Vilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 22 April , 2018 23 minuter sedan, batelektriker säger: Hej! Det här med jordkabel ( Gul/Gröna PE ) har säkert varit uppe ett flertal gånger och är ett problem i fritidsbåtar. Vad jag har kommit fram till är att det finns ett flertalet olika lösningar till det från billigt till dyrt. Ett gäng exempel: 1, Isolationstransformator. 2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström. 3, Galvanisk isolator som kopplas emellan inkommande gul/grön kabel i båten. Denna typ av lösning klarar sägs det upp till ca 2 volt. Man har mätt upp till ca 5 volt på vissa platser. Till min fråga, hur okej är det att koppla den Gul/Gröna kabeln till rost och syra fasta rodret på en träbåt som är och uppfyller kravet på 2 dm2? Den inkommande gul/gröna kabel är inte förbindelse med båten? Det finns ingen elektrisk förbindelse mellan roder och motor eller batteri minus!! ( Finns ingen potentialutjämning ) ( Bonding ) Hoppas att ni förstår frågan! Enligt nedan länk hittar ni el scheman för" säker anslutning av landström " så ni hänger med enligt min beskrivning. https://www.sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström Mvh Kurt Vilen I ditt exempel "2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström." så måste det finnas en jordfelsbrytare i båten för att detta skall bli OK och säkert. http://sxk.se/sites/default/files/private/landstromsinstallationer.pdf Omkopplingsblecket kan med fördel ersättas med en 8volts isolator, se :file:///C:/Users/-/AppData/Local/Temp/manual2.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 22 April , 2018 Hej! Japp jordfelsbrytare finnes! / Kurre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 April , 2018 Svårigheten är väl att veta hur bra jordtag rodret blir. En bit kopparrör eller plåt låter enklare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser