Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Mjoelner

DC-DC Laddare

Rekommendera Poster

Såg på en kanal jag följer att de hade en extra enhet mellan generator och batteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja....

Det där verkar vara istället för den inbyggda laddregulatorn.

Sedan är det märkligt att han kollar dioderna om de har felet att laddspänningen är för HÖG (som hon nämner vid 2:34, över 15V). Med den metoden kan han ju bara se om det är totalt avbrott i samtliga dioder, och med ett sådant fel borde det inte bli någon spänning alls.

Sedan kan den tydligen även höja laddspänningen "om batterierna behöver laddas mer" och sänka när de blivit fulla. Tycker det hela är overkill, i synnerhet som burken inte ser billig ut. Dessutom fungerar blybatterier enligt min mening bäst om de får konstantspänningsladdas vid dryga 14V och sköta sitt strömbehov själva. Precis som ett blybatteri vill. Keep it simple.

Intressant med en bild efter byte till ny regulator på 14,84V och 100%. Tror det borde bubbla lite i batterierna då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan, Stirling AB12130. Det är ingen ersättare till laddegulatorn utan en DC/DC omvandlare som garanterar att batterierna laddas med rätt spänning utan att generatorn överbelastas. Laddspänningen ställer man in beroende på batterityp, fungerar med våta, AGM, LiFePO4 mm.

Fungerar helt perfekt, man får i mycket mer ström framförallt i början av laddperioden.

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man. Och jag vet ju inte vad de hade för batterier heller, så laddspänningen kanske var helt ok som visades ^_^

Inser att jag förändrats genom åren - varför förespråkar tekniknörden "jag" numera allt oftare de enkla lösningarna.....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2018-04-22 vid 06:57 skrev IngemarE:

Inser att jag förändrats genom åren - varför förespråkar tekniknörden "jag" numera allt oftare de enkla lösningarna.....?

Kanske har du kommit till insikt att en massa teknik inte gör livet enklare, lättare eller bättre.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2018-04-22 vid 20:23 skrev Mackey:

Kanske har du kommit till insikt att en massa teknik inte gör livet enklare, lättare eller bättre.

Fast det gör den oftast. Däremot är det inte alltid nödvändigt att "göra livet enklare, lättare eller bättre"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och till olika batteribanker verkar den ju fungera utmärkt och med prio på "Startbatteriet" så är de åtskilda ifall man har olika typer av batterier till hushåll och start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2018-04-23 vid 05:17 skrev Jonas_81:

Och till olika batteribanker verkar den ju fungera utmärkt och med prio på "Startbatteriet" så är de åtskilda ifall man har olika typer av batterier till hushåll och start.

Hos mig ska det vara AGM till start och LiFePO4 som husbatteri. 

Efter start kommer bara startbatteriet att laddas sen kommer laddningen av hus att sakta stiga för att inte generatorremmen ska slira. LiFePO4 kan ju ta emot enormt med ström så denna mjukstart är nog väldigt vettig sat att generatorns temperatur övervakas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...