Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
transalp01

Montera klass3 stävögla någon annanstans än i stäven?

Rekommendera Poster

Jag tycker inte om att sätta hänglås och kedja i öglan i stäven. Det känns bökigt. Kan jag montera klass 3 stövögla för fastlåsning någon annanstans och är det något speciellt man bör tänka på då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att skruva fast den där du lätt kommer åt den, men där den heller inte är ivägen för något annat. (Såg din bild på båten, du kan ju sätta den precis framför hajfenan t.ex!) Stävöglan är ju ingen låsögla, så det är helt i sin rätt att montera dit en riktig om man vill försöka ha sin pärla ifred!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Sätt en riktigt stor bricka/platta på baksidan. Den lilla som är med är inget att komma med./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på bilder av nyare Uttern. (t.ex S64) De började 2004 att placera en extra för fastlåsning som är enklare att nå. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jre

Hej. Jag har också tänkt montera en klass 3 ögla. Någon som har tips på hur man ska gå tillväga. ? Jag har en Bayliner 2050 SS / Jre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hitta ett ställe där du kommer åt under, tex i fören där du når undersidan av däcket genom ankarboxen. Tänk ut ett ställe som inte är ivägen när du går i eller ur båten och där kättingen inte kommer att skava mot båten. Borra hål enligt mall i förpackningen, sätt dit öglan och dra åt knäckmuttrarna underifrån. Har du tunn plast där du ska montera rekommenderar även jag ordentliga rostfria brickor eller en hel platta under öglan. Ev behövas lite Sika för att täta. Ett tips: När jag gjorde detta på en av mina båtar förra våren var gängorna lite för korta på öglan så om jag inte hade kollat det först hade muttrarna inte dragit åt den ordentligt. Jag satte dit några fina brickor och sen var det inga problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ligger vid en Y-bom så går det fint att sätta den i akterspegeln. /Henkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Hej Beakta risken för att någon med lätthet kan slå bårt ögglan med slägga. Det är lite lättare om ögglan sitter rakt på däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade lite motsatt taktik. Försökte tänka ut var det skulle bli bökigast för tjuven att komma åt att försöka klippa eller slå på låset, och kom då fram till att strax under stävöglan är ett bra ställe. Att man får ligga på mage själv på fördäcket när man låser upp kan jag ta...Andra änden skulle jag helst velat ha rakt ner under båten, fast förankrad i botten, men dit har vi inte kommit än, så den sitter i Y-bommen så länge. Poängen är ju egentligen precis som med billarm - dvs se till att din bil/båt är för jobbig att gå på, så att de går på ett lättare offer istället. Vill de ha just din båt, är det svårt att fullt ut skydda sig mot väl utrustade tjyvar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla era tips. Jag skall åka ut till båten i helgen för att sätta ditt öglan. Det blir troligtvis i närhet av hajfenan. Skall bara kolla att kedjan räcker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...