Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
hbengtsson

Vattenlinje - dekaler färskvara?

Rekommendera Poster

Någon som har en uppfattning om hur länge man kan spara nyinköpt vattenlinje utan att klister/vidhäftning påverkas nämnvärt? Förutsatt att man sparar det i sin originalförpackning och svalt och mörkt. Har idag inget behov av att byta men tror det kan bli aktuellt om ett par-tre år kanske. Funderar på att köpa nu så man vet att man har det om det skulle ta slut i lager.

Tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svalt körkt och så lufttätt som möjligt klarar dom sig nog i flera år.

Det är väl egentligen lösningsmedlet i limmet som med tiden dunstar bort så förvara därefter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån väldigt speciell vattenlinjestape?

En bred vattenlinje skall va bredare i för och akter för att se rak ut.

Själv målar jag den breda vattenlinjen med hård bottenfärg.

Jag brukar lägga på ny färg varje gång jag har  båten på land. 

Om man är inställd på det är det ganska enkelt. Tycker man att det är fruktansvärt jobbigt, så blirdet naturligtvis fruktansvärt jobbigt om man tvingades göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Är det nån väldigt speciell vattenlinjestape?

Nimbus original till en Epoca :rolleyes: 

Men fick just höra att man inte planerar fasa ut dessa från sortimentet inom de närmsta 2-3 åren så jag tror jag avvaktar lite.

Tack ändå för bra tips. Linjerna hade funkat, men loggan vågar jag inte måla :-)

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, hbengtsson säger:

Någon som har en uppfattning om hur länge man kan spara nyinköpt vattenlinje utan att klister/vidhäftning påverkas nämnvärt? Förutsatt att man sparar det i sin originalförpackning och svalt och mörkt. Har idag inget behov av att byta men tror det kan bli aktuellt om ett par-tre år kanske. Funderar på att köpa nu så man vet att man har det om det skulle ta slut i lager.

Tankar?

Jag läste någonstans att dekaler blir svårmonterade om de "lagras" innan montering. Det rekommenderades att montera inom ett par månader, svalt o mörkt förlängde tiden. Skälet till monteringsproblemet är inte att klister/vidhäftning försämras utan det är appliceringstejpen (den skyddstejp som sitter över dekalen för att den ska gå att montera) som är färskvara och åldras. Det blir svårare att få dekalen att släppa från appliceringstejpen när den blir gammal.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Lintott säger:

Jag läste någonstans att dekaler blir svårmonterade om de "lagras" innan montering. Det rekommenderades att montera inom ett par månader, svalt o mörkt förlängde tiden. Skälet till monteringsproblemet är inte att klister/vidhäftning försämras utan det är appliceringstejpen (den skyddstejp som sitter över dekalen för att den ska gå att montera) som är färskvara och åldras. Det blir svårare att få dekalen att släppa från appliceringstejpen när den blir gammal.

Tack.

Jo, jag har fått besked från tillverkaren att dom kommer finnas i lager framöver så ingen idé att stressköpa och sedan låta det ligga... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...