Superdif 0 Postad 16 April , 2018 Nån som kan förklara varför min plotter numera stänger av sig när jag startar motorn. Det började i höstas, batteriet var gammalt och jag köpte ett nytt. Jag ska gå igenom alla kopplingar till helgen, men vad kan det annars vara? Kan det nya batteriet vara dåligt, kan det vara generatorn i motorn eller är det plottern som är paj? (Lawrence elite 7 från 2016) Dumsnålt kanske men jag köpte batteriet på Biltema, 75Ah. Jag har inga problem alls att starta motorn, en Yamaha 50 hk från 2014 servad enligt konstens alla regler, men det är ju lite oroligt att vara ute när nått bevisligen är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 16 April , 2018 Jag har också samma problem! Följer tråden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 April , 2018 Du får helt enkelt mäta spänningen vid plottern och vid batteriet och jämföra som steg 1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2018 Spänningen sjunker drastiskt under motorstarten, plottern har väl förmodligen någon form av spänningsskydd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 16 April , 2018 50 minuter sedan, Pentax säger: Spänningen sjunker drastiskt under motorstarten, plottern har väl förmodligen någon form av spänningsskydd. Och om man dessutom drar lite grövre kablar till instrumenten så minskar man spänningsfallet lite. Kanske räcker det, kanske inte. Mät också vad du har för spänning över batteriet och plottern när motorn går. Kommer du uppåt 14V på batteriet har du med största säkerhet en fungerande generator. Ligger det klart under det på plotterns anslutningar så har du antingen för klena kablar eller någon kontakt som är ärgad/glapp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Superdif 0 Postad 16 April , 2018 3 timmar sedan, Kane säger: Du får helt enkelt mäta spänningen vid plottern och vid batteriet och jämföra som steg 1. Det blir testet i helgen såklart men jag är redan tämligen säker på att det är ett spänningsfall och inte fel på plottern. Frågan är då varför spänningen sjunker så pass mycket att plottern stängs av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Superdif 0 Postad 16 April , 2018 2 timmar sedan, Pentax säger: Spänningen sjunker drastiskt under motorstarten, plottern har väl förmodligen någon form av spänningsskydd. Kan ett sånt ”spänningsskydd” gå sönder/bli extra känsligt? Det har ju fungerat tidigare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Superdif 0 Postad 16 April , 2018 1 timme sedan, ChristerN säger: Och om man dessutom drar lite grövre kablar till instrumenten så minskar man spänningsfallet lite. Kanske räcker det, kanske inte. Mät också vad du har för spänning över batteriet och plottern när motorn går. Kommer du uppåt 14V på batteriet har du med största säkerhet en fungerande generator. Ligger det klart under det på plotterns anslutningar så har du antingen för klena kablar eller någon kontakt som är ärgad/glapp. Tack! Får börja mäta och byta kablar & kontakter i helgen. Måste få med mig nån som vrider på nyckeln när jag mäter. 😆 Känner mig ändå tacksam över att ingen svarat att generatorn (eller nått annat dyrt) är trasigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 17 April , 2018 Min subjektiva åsikt är att om plotterns strömförsörjning kommer från samma batterikrets som du startar motorn med är risken stor för att så sker. Det hela kan lösas med olika trick men det bästa är att startbatteriet och förbrukningsbatteriet är separerat från varandra vid start-ögonblicket (förutsätter naturligtvis att plottern är kopplad till förbrukningsbatteriet). Det är inte bara spänningsfallet som resulterar till plotterns reboot/shutdown, tillräckligt mycket rippel får åtminstone Raymarine, B&G , Garmin och Simrad att antingen reeboota eller gå i shutdown. Kom ihåg att om man använder sig av skiljerelä hänger start och brukskrätsarna ihop om markström&laddning varit aktiv då man stiger ombord. Detta är ett faktum i timmar (beroende av förbrukning). En fredag kväll och snabb start till paradiset betyder att rippel når plottern och reemoot eller shutdown är ett faktum. Det är inget fel på dina Biltema batterier. Tvärtom, fulladdade suger de mindre av ripplet och nu är spikarna för mycket för din Lawrence elite 7:a. I ditt fall så gissar jag att du har bara ett batteri och att allt du har är kopplat till detta. I så fall har du några alternativ: - Plottern startas efter motorstart. - Ett mindre, för plottern dedikerat batteri som laddas enbart när motorns generator levererar ström. - En stor kondensator i din plotters strömkrets (blir då, över längre tid), -den eventuellt opålitligaste komponenten i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 April , 2018 Har inga problem med att elektroniken lägger av vid motorstart. Men jag har tvenne batterier, ett för start och ett för "övrigt". Vid start sjunker startbatteriet under 11 volt. Koppla in ett "extra" batteri till din elektronik så är ditt problem löst. Eller starta motorn före elektroniten startas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2018 41 minuter sedan, Lasse-L säger: Vid start sjunker startbatteriet under 11 volt. Det är inte ovanligt att startbatteriet sjunker under 9V vid start. Just 9V brukar vara den lägsta spänning många plotters accepterar. Det "riktiga" sättet att starta en DC-motor är att använda ett pådrag eller startmotstånd för att reducera den momentana startströmmen. Absolut nödvändigt i tex ett 220VDC system som annars kan stänga ned. För motor start har man skapat ett system som utesluter startmotstånd, istället dimensionerar man startbatteriet så att spänning sjunker i startögonblicket. Därför ska man inte ha för stora startbatterier. Eller för bogpropellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser