Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
ossy

Engel plus o minus

Rekommendera Poster

Hej. Jag plockade bort mitt pentry i höstas, för att komma åt att byta bränsletank. Jag glömde dock att märka upp plus och minus på kylskåpet, av märket Engel. Det är ett äldre skåp med en blå och en brun tåt, ingen märkning +/-. Nån som vet? Jag kan ju naturligtvis prova mej fram, fötutsatt att inget pajar. /Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Behövs nog nån modellbeteckning eller i andra hand att du presenterar foton.
Finns ju många modeller och att chansa vid inkoppling är knappast garanterat riskfritt.

Här några NEDLADDBARA MANUALER.
Någon av dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha har ett Engel, han kanske kan kolla. Ganska troligt är att Blå=minus och Brun=plus.

Jag tror elektrikern Thallatha skulle ha blivit djupt upprörd om det inte var så ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 4/16/2018 på 18:45, bhemac säger:

Thallatha har ett Engel, han kanske kan kolla. Ganska troligt är att Blå=minus och Brun=plus.

Jag tror elektrikern Thallatha skulle ha blivit djupt upprörd om det inte var så ;)

Delar din åsikt bhemac! men vad händer om du kopplar fel?

I ett Engel kylskåp finns ju inte elektronik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Tyvärr hittade jag inte min modell i länken. Jag fick pilla isär boxen där kablarna gick in. Bhemac hade rätt- brun=plus,blå=minus. Konstig att man inte använder sej av röd och svart kabel, när det handlar om 12v likström. Eller har någon märkning på kontakten. Tack ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, ossy säger:

Konstig att man inte använder sej av röd och svart kabel, när det handlar om 12v likström

Den gamla standarden var röd och blå men svart var väl billigare? Röd/blå är ganska vanligt i USA. Labbsladdarna i skolan var röda & blåa.

Blå för minus är  ganska logiskt, överensstämmer med växelströmssystemets nolla.

Min förra båt hade elektrifierats av en elektriker, följaktligen var minus blå och plus, grön, brun, vit, orange. Jag gillar det, väldigt tydligt.

Ett gamalt amerikanskt kylaggregat hade en lapp "Black is negative". Det hade man inte skrivet idag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...