Azguz 105 Postad 15 April , 2018 (redigerade) Hejsan! Jag har haft en tanke länge. Även fast jag har vindroder så tror jag att jag faktiskt vill ha autopilot. Och et är för ett par orsaker: 1. Det är mycket justering innan man får vindrodret att fungera. Så är det säkert för att det är offmonterat och rattstyrning(ej rorkult). 2. Eftersom det kräver lite pill för att justera så blir det drygt är jag inte är på öppet hav. 3. Vindroder fungerar inte när det är vindstilla och sitta och styra flera timmar för motor över t ex. Gävlebukten SUGER. Jag har haft följande funderingar: 1. Använda en rorkultspilot på mitt vindroder för att justera vindrodret som sen justerar styrningen. Jag vet dock inte hur det kommer fungera och dessutom så lär man montera av/på autopiloten hela tiden. 2. Montera en "riktig" autopilot. Det har sina fördelar som fast installation, men dessutom kan jag ha panelen i styrhytten och då styra inifrån när det är dåligt väder t ex. Det går inte att ha en autopilot med linjär drivenhet eftersom den begränsar roderutslagen och då det här är en vinköl med kortare roder krävs roderutslagen ibland. Jag har därför landat i en rattpilot likt RAYMARINE Evolution EV-100 ratt. Min båts dispalcement är på gränsen för den, men i hårda förhållanden finns vindrodret för t ex havskorsning, men för bekvämligheten och vindstilla strapatser så fungerar det nog ypperligt. MEN där börjar problemen... Som ni ser på denna bild: Bygger drivenheten(ringen) strax under 45 mm bakom ratten. Dvs man behöver minst 45 mm spelrum mellan rattens ekrar och piedestalen. Här har jag mitt problem. Jag har inte detta.. Och här står jag... Jag har kikat och måttat lite och kommit fram till att jag skulle behöva få ut ratten såhär mycket: Dvs ca 14-15 mm och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Den här bilden visar bäst hur det ser ut: Det är en icke konisk anslutning med kil. På det här viset: På peidestalen är det en axel med spå för en kil som kommer ut från piedestalen. Yttre delen av rattens rosfria "instick" tätar mot en "packning" på piedestalen. Såhär: Jag funderar på om man kan "förlänga" detta på något vis. Änden är ju koniskt vilket kanske ställer till något problem. Antingen gör man någon form av hylsa som läggs på insidan men då lär man få till koningen. Eller så kapar men den där stympen och gör ett mellanlägg. Sen får man svetsa ihop det på nytt. Någon som har någon idé? Ett tag fundera jag på om en verkstad bara kunde värme botten av ekrarna och "pressa" ut ratten från center så vinkeln blir större, men det blir för mycket vinkel då. Redigerad 15 April , 2018 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 April , 2018 (redigerade) Köpten en ny ratt av Värmaredoktorn i Spånga - för en spottstyver. Den nya ratten hade inet samma infästning som den gamla. Bad min motormekaniker, som också tar upp min båt för vårutrustning att fixa problemet. Det gjorde han. Redigerad 15 April , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 15 April , 2018 17 minuter sedan, Thallatha säger: Köpten en ny ratt av Värmaredoktorn i Spånga - för en spottstyver. Den nya ratten hade inet samma infästning som den gamla. Bad min motormekaniker, som också tar upp min båt för vårutrustning att fixa problemet. Det gjorde han. Vilka typer av företag kan man vända sig till för dylikt? Lite snålare här uppe i Gävle med aktörer än i sthlm :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 15 April , 2018 Btw när man ändå håller på. Någon som vet vad det är för stål i dessa rattar? Är det standard rostfritt eller är det syrafast? Sistnämnda är ju dyrare så är det "vanligt" rostfritt i ratten behöver man ju inte gå på syrafast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 April , 2018 13 timmar sedan, Azguz säger: Vilka typer av företag kan man vända sig till för dylikt? Lite snålare här uppe i Gävle med aktörer än i sthlm :/ Skulle misstänka att det är lättre i Gävle än i Stockholm. Nu är jag västkustbo och killen/ företaget som jag anlitar nu för tiden för lyft av båt och lite jobb är Oloffsons Marinteknik på Smögen. http://www.marinteknik.se/ Vi har ett antal företag som svetsar "rostfritt" här ute och det hade inte spelat nån roll vilket av dessa företag jag anlitat. Alla är kunniga i det de sysslar med. Fördelen (och nackdelen) med att bo i ett liten kommun, är att om det är nån oseriös klantpelle, så vet man det. Skall jag ha hjälp av en hantverkare, går jag till lämplig. Det brukar ju va några olika man väljer av alla de som finns. Jag brukar aldrig fråga vad det kommer att kost. Jag är 70 år och har aldrig upplevt att nån tagit oskäligt betalt för ett jobb - snarare tvärt om. Jag är så dum, så jag hade gått till första bästa mekaniska verkstad, i tron att de är kompetenta. Enda gången jag blivi "besviken" på en yrkesman, var när jag hyrde en hjullastare i Stockhomsområdet för att lyfta en motor ur en båt och ställa den på en släpkärra. Det klarade killen bra, men så kom jag på att fråga om hjälp med en annan liten grej, som alla som kör hjullastare eller traktorgrävare och har gafflar på makinen här ute i Sotenäs skulle fixat. Jag fick stoppa "Stockholmsföraren" direkt. Han hade vare sig koll eller känsla. Ändå tog de 50% mer betalt per timme än hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 16 April , 2018 1 timme sedan, Thallatha säger: Skulle misstänka att det är lättre i Gävle än i Stockholm. Nu är jag västkustbo och killen/ företaget som jag anlitar nu för tiden för lyft av båt och lite jobb är Oloffsons Marinteknik på Smögen. http://www.marinteknik.se/ Vi har ett antal företag som svetsar "rostfritt" här ute och det hade inte spelat nån roll vilket av dessa företag jag anlitat. Alla är kunniga i det de sysslar med. Fördelen (och nackdelen) med att bo i ett liten kommun, är att om det är nån oseriös klantpelle, så vet man det. Skall jag ha hjälp av en hantverkare, går jag till lämplig. Det brukar ju va några olika man väljer av alla de som finns. Jag brukar aldrig fråga vad det kommer att kost. Jag är 70 år och har aldrig upplevt att nån tagit oskäligt betalt för ett jobb - snarare tvärt om. Jag är så dum, så jag hade gått till första bästa mekaniska verkstad, i tron att de är kompetenta. Enda gången jag blivi "besviken" på en yrkesman, var när jag hyrde en hjullastare i Stockhomsområdet för att lyfta en motor ur en båt och ställa den på en släpkärra. Det klarade killen bra, men så kom jag på att fråga om hjälp med en annan liten grej, som alla som kör hjullastare eller traktorgrävare och har gafflar på makinen här ute i Sotenäs skulle fixat. Jag fick stoppa "Stockholmsföraren" direkt. Han hade vare sig koll eller känsla. Ändå tog de 50% mer betalt per timme än hemma. Jag springer in med ratten till nån mekanisk verkstad helt enkelt och provar. Ända är väl om de måste borra ur/Svarva element. Vad tror du om stålsorten i ratten? Är det rostfritt eller syrafast? EDIT: På dessa:http://www.comstedt.se/produkt/lewmar-commodore-plan Står det rostfritt och inte att det är syrafast, men det är ju inte säkert att de är noga med de detaljerna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2018 Tyvärr är det nog inte så många som har så stora svarvar eller fräsmaskiner så att man klarar av att omarbeta rattnavet. En lösning skulle kunna vara att tillverka ett nytt rattnav som skruvas tillsammans med gamla navet, funkar även att svetsa, men då har man problemet med att snygga till svetsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 16 April , 2018 Jag tänker mig att de borde kunna tillverka en "hylsa" som förlänger den jag mäter på bilderna med skjutmåttet bara? Och sen svetsa ihop den med ratten bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2018 Ja visst funkar det, och den behöver nog inte svetsas heller. Skruven som håller ratten kan eventuellt behöva förlängas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 16 April , 2018 41 minuter sedan, Pentax säger: Ja visst funkar det, och den behöver nog inte svetsas heller. Skruven som håller ratten kan eventuellt behöva förlängas. Jo, skruven måste förlängas i samma veva. Problemet med att inte svetsa fast mellanlägget är att man tappar ju anläggningsyta mellan spåret i ratten och kilen. Kanske inte gör något eller så finns det risk att det gör något... Därför tänkte jag att man kanske bör fästa den å? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 16 April , 2018 (redigerade) Om inte anläggningsytan var ett problem skulle man ju i princip kunna kapa stumpen på ratten en bit från navet, sen ta ett rör som passar precis utanpå detta och svetsa fast i navet och sen den lösa foten(med fasningen) på andra sidan röret. Så här: Navet till höger som ekrarna sitter på. Kapat bit som skjuts över axeln och ett rör(röda) som förlänger.. Nackdelen är som sagt att man tappar anliggningsyta mot kilen(krysskilen) på axeln. Så kanske den 3:e fjärdedelen mot slutet på axeln har man ingen anläggning mot kilen. Kanske inte gör något? Redigerad 16 April , 2018 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 19 April , 2018 Suck.. Är det nackdelen med att bo i en region nära företag som Sandvik och Korsnäs? De mekaniska verkstäderna är bortskämda med storordern och vill inte bemöda sig med en enskild kund.. söker vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 April , 2018 Om någon vet om någon aktör som KAN fixa detta så får ni gärna hojta till. Lär vara inom rimligt avstånd från Gävle t ex som längst Stockholm eller västerås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 30 Maj , 2018 Har äntligen fått tag på en mekanisk verkstad i området som åtog sig arbeten från privatpersoner. Ett litet familjeföretag på den egna gården. Vi försöker göra följande tre saker: Svarvar ett mellanlägg som förlängning av rattens "hylsa" med skåra för krysskilen om 20 mm. Efteråt svetsar jag fast den på ratten när det provmonterats. punktar den monterad så det linjerar med krysskilen och sen lämnar jag in den för tigg. En liten "ring" på 20 mm med ett hål som förlänging av axeln så man kan få "stumt" när man drar åt bulten som håller ratten på plats. En hylsa som den gamla bulten gängas in i och på andra sidan samma gänga fast förlängd 20 mm. Btw. så var förra ritningen med "min clearance" på 45 mm felaktigt då det gäller när man monterar på boxiedestal där motorn ska in i den. Här hamnar hela den annordningen "på sidan av" piedestalen. Då är det bara ringens dimension om 28 mm som gäller: Där den hamnar har jag ca 12-13 mm så jag utgick från att jag hade 10 mm. Jag behöver 30 mm(addera 2 mm här) så förlängningen blev 20 mm. Återkommer om det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 1 Juni , 2018 Då var det löst! Yey. Förlängningen av bulten och ringen här nere svarvades till av verkstaden: Här är det monterat: Tanken var att punkta ihop dem/svets dem sen, men frågan är om det behövs egentligen. Som ni ser på bilderna nere blir det gott spelrum för drivenheten nu om den är 28 mm: NU blir det till att mäta upp längder för extra "NG spur kabel" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2018 Ser bra ut! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser