Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Mange249

Hur funkar det med försäkring vid stulna motordelar?:(

Rekommendera Poster

Idag var det en fin solig dag ämnad för sjösättning av Bustern. Tyvärr märkte jag när jag kom till båten att någon stulit reglageboxen, reglagekablar och ev nåt mer jag ännu inte upptäckt:(

Båt och motor är 20år gamla, så trodde jag skulle klara mig men icke...

Hur fungerar det med försäkringsbolaget i dessa fall? Enligt vad jag läst i villkoren bör detta ersättas, men hur går det till?

Att flytta båten till verkstad blir kostsamt och omständigt, då den står på en upptagningsvagn som nog inte är i skick för längre transport och båten är ju inte direkt körbar utan delarna. Finns möjlighet att få ersättning från bolaget och sedan byta delarna själv?

Kommer få klara besked när jag ringer på måndag, men vet någon hur det ligger till slipper jag fundera resten av helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag råkade ut för en smärre kabelbrand fick jag ersättning inte bara för de delar som behövde bytas utan dessutom generöst betalt för eget arbete med att fixa det. (Svenska Sjö)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på vilket f. Bolag du har.. Har du ett skräpbolag som tex. Alandia får du börja titta efter beg. Delar själv.. Samt liten eller ingen ersättning för eget arbete.

Så kolla med ditt försäkringsbolag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då låter det som man ofta får skruva dit grejerna själv med lite ersättning vilket blir smidigast iom att jag då slipper flytta båten och kan fixa det när jag har tid och med lite tur slipper vänta:)

Tur hade jag iaf inte mycket av idag. På uppfarten hemma när jag gick ur bilen, rann allt kylvatten ut på marken, så även den är stående... Dock tur i oturen att det hände hemma.

Håller mig inne resten av kvällen, så inget mer händer;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Självrisken är väl högre än värdet på reglaget antar jag? Tror att du får helt nytt för 2500. Kablarna kan nog ligga på 600..

Edit: Hade själv en sådan dag för ett par år sedan. Konstaterade att topplockspackningen på den stora båten gått, börja därför projektet att sätta i den lilla båten. När jag kom till båten såg den konstig ut tyckte jag. Den hade ingen motor kvar. En topplockspackning och en hel motor borta på samma dag. Vet du hur du känner det :)

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...