Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
dara

Trimma utombordare

Rekommendera Poster

Någon som har några tips för att trimma en 4hk tvåtaktad Tohatsu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här: Sett in en annons 4hk Tohatsu säljes. Sedan köper du en 9,9hk Tohatsu. Trimmningen klar :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å sen när du köpt en 9,9hk Tohatsu så byter du strypbricka på den så har du en 15hk.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tom

Japp... 19 hk är inga problem.. köp bara en strut o sätt på huvudet,glöm inte att du måste ha 1% superlim i bränslet. Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in den till en Tohatsu-verkstad, det är bara bladventilstoppet som skiljer mot 5 hk, enkelt fixat på några minuter, men väldigt viktigt att det blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Man kan montera en turbo samt kompressor. Måste bestycka om förgasaren samt bygga om den till metanoldrift. Sätt en birdcatcher på motorkåpan så det blir ett bra luftflöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur det är med just Tohatsu 4 hk vet jag inte, men deras 9,9 är egentligen en strypt 15 hk. Tar man bort strypningen på en 9,9 får man således 15 hk. Strypningen på 9,9 hk tar man bort genom att ta bort en metallbricka som hindrar att gasviren kan dras ut till maxläget. Alltså är det mycket enkelt att trimma en Tohatsu 9,9. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David Nilsson

sitter den metallbrickn på undersidan av gashandtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, under motorkåpan: Gasviren går in genom motorkåpan. Kabelns ände sitter fast i ett gasreglage som du lätt hittar när du ökar/minskar på gasen eftersom denna rör på sig då. Där....vid kabelns ände/reglage alltså....sitter strypningen på 9,9 hk och på vissa andra fabrikat och modeller. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har en yamaha 6a o den är identisk med en 8 kusars är det en strypt 8a samma block o förgasare tänkte ha den som trollingmotor på en flipper. är det någon som vet någonting om detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg att du skrev det där för väldigt länge sen men vet du var bladventilstoppet sitter någonstans? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har trimmat en 4hk Tohatsu 2005 till 5hk genom att öppna den stängda reedventilen innanför förgasaren. Låssade förgasaren och innanför vid insuget på motorsidan sitter två membran, ett övre och ett undre. Det undre öppnar med ett litet käppljud och man försiktigt trycker med en tändsticka. Det övre är låst, troligen med ett litet städ på insida. Jag tog och tejpade en bitmejsel (rund yta) utan bits förstås, och knackade sedan försiktigt på det övre membranet, och se, då blev det också öppet, och gav ifrån sig det där knäppljudet. Båda membranen öppnar bara någon millimeter, men mortorn varvar nu upp ordentligt. Såg sedan att det är ett annat lågfartsmunstycke till 5 hk och annan nålventil. Köpte nytt munstycke men ingen nålventil från USA men kan inte säga att det gjorde någon störren skillnad på tomgången, lite lugnare kanske vid smygfart. På toppvarv går den nu som den ska, full rulle. Hej då

post-25512-1394237593,3716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...