Mauritx 16 Postad 13 April , 2018 Hej alla segelvänner. Håller på att förbereda segelseasongen 2018 och upptäckte en liten reva på genuan, usch. Har kollat/ringt runt men det är nästan så att segelservice kostar nästan som 50% av en ny segel från Polen?? Herregud. 2500SEK för att fixa en liten reva på en centimeter är lite väl att ta i?? Det är min genua som behöver lite kärlek. Skulle vilja också sy UV skydd. Känner du någon som kan hjälpa mig med humanitära priser? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 13 April , 2018 Vad är det för typ av segelduk? Var på seglet finns revan? Hur många lager duk är det vid revan? Hur lång är revan? Sitter revan på ett "enkelt" ställe kanske du skulle kunna fixa det med segeltejp och symaskin? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 13 April , 2018 Tja... du kan ju lämna in den för lagning i Polen..? Där har ju segelmakarna polska lönevillkor, och i Sverige svenska lönevillkor med MOMS, arbetsgivaravgifter, skatter osv och det är därför dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 April , 2018 Fast 2500 kr ligger ju i parritet med vad jag betalade för nytt UV-skydd på en Genua - 26 m2 - och en kryssfock - 16 m2 - plus lite översyn av seglen - hösten 2016. Upptäckte att några sömmar hade släppt våren 2016. Är man så dum som jag, att man inte kollar sina segel på hösten när man riggar av, utat först när manskall rigga på, så får man nästan skylla sig själv. Brydde mig inte ens att kolla med nån segelmakare, utan tejpade akterliken på de bägge seglen med spinnakertape. Tog med mig seglen till Gransegels loft i Åkersberga fram på Hösten ( vi är ofta i det området även om vi bor på Västkusten) och bad dem se över seglen och sy på nytt UV-skydd. Två dagar senare fick jag mail att seglen var klara plus faktura. Har för mig att segelmakarn, som tittade på seglet, talade om vad nytt UV-skydd kostade per meter och möjligtvis vad hela jobbet skulle kosta. Å andra sidan hade jag inte brytt mig vad det kostade - var mest glad att jag hittat en segelmakare i "mitt närområde". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 April , 2018 2 timmar sedan, Mauritx säger: Hej alla segelvänner. Håller på att förbereda segelseasongen 2018 och upptäckte en liten reva på genuan, usch. Har kollat/ringt runt men det är nästan så att segelservice kostar nästan som 50% av en ny segel från Polen?? Herregud. 2500SEK för att fixa en liten reva på en centimeter är lite väl att ta i?? Det är min genua som behöver lite kärlek. Skulle vilja också sy UV skydd. Känner du någon som kan hjälpa mig med humanitära priser? Tack på förhand. Såna smågrejer skulle jag åxå fixa själv. Inte alls svårt. Lämnade in förseglet hos enars i oxelösund. Dom tog bort några kvadratmeter.. typ ett par dec underlik och alterlik. Satte dit ny snörplina. 4000kr. Prisvärt? Funktioneĺlt? Pris i förhållande till beg.. segel.. kanske1/3 I förh t nytt 1/12 Funkar nog några år.. Inget jättemärkvärdigt jobb att göra själv heller egentligen.. men du ska få tag på "delar".. mm. tar tid osv.. inte värt. Men småpryttlar.. gör själv. Även om du gör det med nål, tång, tråd så spar du massa tid i at du slipper förklara, åka, förhandla mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 April , 2018 Vad jag betalade för uv-skyddet minns jag inte, men när jag upptäckte lite skavanker/små revor i genuan och frågade segelmakaren om det gav han mig ett ark självhäftande duk/tejp så att jag kunde fixa det själv. Kostnad? Noll. Nu håller seglet förhoppningsvis ett par år till. Och sedan besöker jag förstås samma segelmakare för ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 April , 2018 Efter att ha imponerats av hur lagningar med packtejp på vintertäckningen fungerat, googlade jag på segel packtejp och hamnade bland vindsurfare som var jättepositiva. Får prova det i sommar på min genua som börjar bli mogen för pension. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser