Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
PiratRobbin

Alicraft norwind 18 vättern

Rekommendera Poster

Hej igen! Köpt mig en Alicraft norwind 18 tror jag. Mest lik på bilder. Dock söker jag information om båten.  Hade tänkt ha den till fiske i norra vättern med en 4taktare på.

Det jag undrar är om vilka HK man ska satsa på?  Båten är ca 5.5m lång , 2bred och vikt vet jag ej. 

Även så verkar den vara enkelbottnad så är den verkligen sjösäker att ge sig ut på vättern(norra delen)  med? 

Vart lite nojig nu när man mistänkte den är enkelskrovad... :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar har enkelbotten och de flesta turerna slutar i hemmahamnen, så du ska nog inte oroa dig den delen av sjösäkerheten.

Det du ska vara försiktig med är att hålla koll på väderprognosen. Vättern kan bli gropig på kort tid och den brukar kunna erbjuda en rätt kort krabb sjö. Det är ju en rätt liten båt du har så håll dig inomskärs om vädret är dåligt. Försök inte korsa tvärs över sjön om det blåser för mycket.

En mobiltelefon i vattentätt fodral är en bra investering om du fastnat (blivit inblåst) på någon ö. Sen hoppas jag det är onödigt att rekommendera flytväst, medlemskap i Sjöräddningssällskapet  mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Norra Vättern, om det nu är Aspa skärgår du tänker dig, är ju mer som en vanlig insjö. Dock räcker det ju med att komma ut precis utanför så kan Vättern bete sig helt annorlunda i den normalt förhärskande sydvästvinden.

Håller du dig, som Lintott säger, inomskärs är det inga problem och lugna dagar kan du gott ge dig ut utanför om du vill. Var har du tänkt att ha båten? På trailer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för svar! Båten kommer ligga i hamn i Askersund. Det är mest inom alsen/ aspa / hammar man trollar runt. Men vart nojig när det märktes att det var enkelbotten på båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta båtar har väl enkelbotten.
Jag tror inte du kommer att ha några problem med Vättern om du inte ger dig ut i storm.

Båten kommer att klara mer än du som skeppare gör och inne i de områden du vill åka är det ju sälla någon sjö att tala om, det är väl mest svallen från Wettervik då :)

Många är lite rädda för Vättern men om man läser prognoserna och översätter byvinden till medelvind så stämmer det oftast ganska bra. Eftersom vinden oftast är sydväst, d v s mer eller mindre i samma riktning som Vättern sträcker sig så bygger det upp högre vågor ju längre norrut man är och vågorna är korta och branta men oftast inte så höga. Du kommer inte att kunna köra full fart mot vågorna när det blåser.

Trolling utanför skärgården en bit söderut är fint om du vill satsa på djuprigg men det kan ju komma senare. Att dra lite drag i skärgården efter gädda och abborre är trevligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för svar. då slipper man oroa sig för säkerheten med enkelbottnad,

fiskat med en dubbelbottnad förut då det kändes säkrare ifall olyckan skulle vara framme och en sten ville knacka på , men försig så fyller sig väl båten med vatten lika fort men olika plan då antar jag. väldigt tacksam för svar :)

en följdfråga, någon som vet något om Alicraft 18 norwind ? vilka Hk motor man skall satsa på, 4takt siktar jag in mig på för billigare och snällare troling :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, PiratRobbin säger:

- - - ifall olyckan skulle vara framme och en sten ville knacka på , men försig så fyller sig väl båten med vatten lika fort men olika plan då antar jag. väldigt tacksam för svar :)

- - -

Om olyckan är framme så att det blir ett ssttoorrtt hål så är det bästa att stanna kvar med båten över stenen. Då lär den inte sjunka. Sedan plockar du fram det vattentäta fodralet med mobilen i och ringer efter hjälp.

Fast det bästa är att undvika stenarna. Hydrographica har ett detaljerat specialsjökort över Norra Vättern som kan vara till god hjälp. Där finns hela Aspaskärgården och ner till Röknen. En bonus är att du ser bottentopografin för att kunna välja de bästa fiskeplatserna.

http://hydrographica.se/sjokortssidor/vattern/121-01-02_norra_vattern.htm

bild.png.d49204c876eaf40f3e2b1fa7a82b70b8.png

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för kartan ! skall kollas upp inför fisket :D och tack för alla svar, känns genast bättre _)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...