Joelf 2 Postad 11 April , 2018 Har fru och 3 ungar, så våran nuvarande båt är för trång, båten används för helger och dagsturer idag. Åker ofta båt då vi bor nära båten, dock inte alltförl ånga turer. Åker i norra Vänern och lägger till på konstiga ställen, så alltför stor båt går bort, dessutom har jag ganska grunt vid bryggan så drev är nödvändigt. Jag har fastnat för Sea ray 290 pga sittdel + 2 st separat sängdelar. Så man inte behöver bäda upp och ner. Har även sneglat på Bayliner 2855 tror jag den heter. Men jag vill inte ha större än så pga hanterbarheten. 2 st motorer ser jag som + då jag skruvar själv och hanterbarhet samt säkerhet går upp. Är beredd att betala runt 350tkr för bensinare och lite mer om det är diesel i. Har ju kollat på NImbus 32 ballista tex som jag gärna skulle ha, men den har ju inte separat sovdel utan då ska det bäddas upp och ner. Vilket gör att den går bort. Samma gäller Fairline 28. Men finns det några fler modeller som jag missar? Så runt 28-32 fot beroende på hur man mäter 2 st sovdelar + bord under däck. gärna 2 st motorer Daycruiser, HT går också Gärna dieslar, är det bensinare ska de vara lite billigare Pris 300-550 90-talet och framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 11 April , 2018 Bayliner 2855 är på många sätt en trevlig båt med maximala boendeutrymmen för sin storlek men den går rätt djupt. 1m får du räkna med och även med drevet uppe maximalt ~70cm. Om du ändå inte har något emot dubbelmontage får du ett par fot extra för i princip samma pengar eftersom många ser det som en nackdel. En Bayliner 3055/305 hamnar inom din budget och är otroligt mycket rymligare än 2855 men går aningens grundare tack vare dubbla motorer och drev. För övrigt tycker vi 2855an är perfekt med egen dörr till akterkabinen (alltså den nyare modellen) och förhållandevis rymlig kabin. En 3055a blir dock rejält mycket törstigare... Tittar du på 2855 så kolla styrtappen, det finns en del trådar om denna - hälften från mig antagligen Nu verkar du meka en del själv och då är det säkert ingen konst för dig att byta men ska du ta hjälp och inte befinner dig i stockholmsområdet så kostar det en slant. (Det verkar i princip bara vara i stockholmsområdet som det finns mekaniker som byter styrtapp med mercruiser-metoden från utsidan av båten genom att borra sig in i skölden). Min egen reflektion efter drygt ett år med 2855 och bensinare är att även om jag hade helt rimliga förväntningar vad gäller förbrukning så tycker jag ändå att jag blir grinig när jag ser hur vi ligger på 1,5-2,5 l/nm beroende på om vi kryper fram eller kör i 26-27 knop. Motsvarande diesel drar nog nästan hälften och borde vara enklare att sälja den dagen det blir aktuellt. Har en bekant med en Princess 48, den drar mindre i 5 knop än vår båt - det är ju helt galet! Å andra sidan kan kostnaden aldrig bli så enorm med en bensinare. En ny, eller "remanufactured" MAG383 ligger på 110 000 kr. Motsvarande diesel om olyckan skulle vara framme kostar oerhört mycket mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 11 April , 2018 3055 är fin men för de pengarna hade jag nog velat haft diesel, för 100 tkr mindre får man en 290 och jag ser inga direkta fördelar mer än att 3055 är nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 11 April , 2018 Tack för övrigt värdefull båt recension! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 11 April , 2018 3055an med sina 3.35 i bredd är betydligt rymligare men självklart är diesel attraktivt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser