wahlis 23 Postad 10 April , 2018 Hej, Har några blåa färgbitar på båten som är flammiga, troligen har man målat med en 1-komponentfärg. När man polerar lite lätt på den så blir trasan helt blå, finns det något bra sätt att få till lite glans utan att polera bort färgen? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 April , 2018 (redigerade) Tror du inte att det är gelcoat - färgad gelcoat brukar bli väldigt taskig Vad är det för båt? Har du ingen bild på hur det ser ut. Är det gelcoat, så är abralon ett bra behandling att få upp glansen - doch är det ju en slipning mm https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/mirka-abralon-sliprondell-77mm Skulle det - mot all förmodan - va enkomponentslack är det väl bättre att slipa bort skiten och måla med tvålomponentsfärg. Sen finns ju alternativet Toplack. Redigerad 10 April , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 11 April , 2018 Testa med MP2 möbelpolish finns i alla mataffärer tex. gör så på min blå rand, gör det 2 ggr år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 11 April , 2018 Jag tror också som Thallatha att det är färgad gelcoat. Blått är ganska otacksamt och oxiderar snabbt. Då ser det solkigt ut. Var inte rädd för att det blir färg på trasorna - det är bara ett tecken på att poleringen tar och är helt normalt. Under förutsättning att det verkligen är gelcoat och att båten/gelcoaten inte är lastgammal så kan du nog gå på rätt bra med poleringen. Gelcoatlagret är väldigt tjockt jämfört med ex billacker. På färgade båtar är den oftast ännu tjockare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 April , 2018 Jag tror tyvärr att detta är målat i efterhand, då jag kan se hur färgen på vissa hörn nötts av och den vita färgen av skrovet kommit fram. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 12 April , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan, wahlis säger: Jag tror tyvärr att detta är målat i efterhand, då jag kan se hur färgen på vissa hörn nötts av och den vita färgen av skrovet kommit fram. /Wahlis Har du en bild? Färgad gelcoat är sällan färgad rakt igenom. Fast det låter iofs som målat så som du skriver nu Redigerad 12 April , 2018 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser