PiratRobbin 0 Postad 9 April , 2018 Hejsan alla inbitna. Köpte mig en beg båt (alicraft norwind 18 tror jag ) med en skuren 115 hk rak 6 mercury motor med eltilt (power trim?) Fick med en likadan motor som förra ägaren skulle byta över motorblocket till den skurna så enligt han är den fungerande. Men har en fundering om att byta in allt detta emot en 4takt då man trollar mycket så hört 4takt är mer lämpligt då , samt känns overkill med 115 kusar för trolling. Men nu till frågan , vad kan man få för allt detta : 2 kompletta Mercury 115hk rak 6 eltilt ( powertrim?) varav ena skuren på 1 cylinder (skar utav för klen oljeblandning enligt förra ägaren) samt "utbytsmotorn" eltilt vet jag ej skicket på. Värt att byta in allt på ex marin&fritid för att få en 4taktare som det är ( säkert pengar emellan) eller ska man sälja delar ? eller sätta över det hela motorblocket på nuvarande och se om man får ihop 1 helt fungerande motor+tilt och sedan sälja? som sagt. precis köpt båten så vet ej om allt fungerar men borde väl kunna få ihop några kr ändå eller byta in emot en 60-70hk då det är så pass mycket grejor? tack på förhand och hoppas ni förstår mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 April , 2018 Var finns grejerna? När det gäller otympliga saker brukar det vara lättare att sälja nära "storstan"... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratRobbin 0 Postad 10 April , 2018 I närheten av Örebro , ca 3 mil utanför. försökt hitta information om denna motor och priser men svår fångat just nu , så tänkte att någon här kanske kan uppskatta värdet på ett ungefär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 April , 2018 Svårt att säga, men generellt är det såklart en lägre prisbild på renoveringsobjekt. Vad är det för årsmodell på motorerna? Skiljer en del mellan en 115hk från -82 och -84 pga man bytte från att mäta effekt på veven till drivaxeln -83 på inline 6orna. Gamla 115, blev 90 osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratRobbin 0 Postad 12 April , 2018 Ej helt säker, men dessa 2 motorkåpor är det. Vet du vart man kan få tag på information om motorerna ? sökt runt men lottlös . . vore kul att veta så en handlare inte lurar skjortan av en , eller ett ungefärligt värde på dom , ca pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 April , 2018 (redigerade) "Tower of Power."..... I vissa kretsar är dessa eftertraktade, då sången från sexan är fantastisk. Men värdet är svårt att sia om. https://www.youtube.com/channel/UCSh8VjOi0TG86747pAFdLCQ Denna gosse har en serie videos där han renoverar dylik pjäs. Slutresultatet blir ett antiklimax när den ruttna akterspegeln brister och båten sjunker..... Finns en del detaljerad godis här om man skall renovera. Redigerad 13 April , 2018 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratRobbin 0 Postad 13 April , 2018 Ok. Så gäller att hitta rätt köpare då. . Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 April , 2018 Den övre är 86-87 och den undre 84-85 enligt vad jag lärt mig... Det är häftiga maskiner när allt är rätt justerat, blir lite sugen själv faktiskt:) Är dock en del jobb även om powerheadet passar. Förgasarna bör renoveras liksom soppapumpen, då det är där orsaken brukar finnas. De skär ”alltid” på de 2 översta då både kylning och bränsletryck felar där först... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 14 April , 2018 Jag förmodar att du har serienummer på motorerna, här kan du hitta årsmodell, http://www.marinservice.nu/main.htm dom kan nog ge dig svar på värde osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser