Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Mambo

Byta gas- och växlingsvajer Yanmar 3GM30

Rekommendera Poster

Jag har i förebyggande syfte tänkt att byta gasvajer och växelvajer på min Yanmar-diesel 3GM30. Egentligen är det inte vajrar utan enkeldragen tråd.

Jag vill byta innan någon av dessa går av, har hört exempel på elände som kan inträffa då man antingen inte får i/ur växel eller då motorn inte svarar på gasrespons.

Någon som vet var i Stockholmstrakten man handlar sådana? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, gas o växelvire är nog flertrådig teleflex. Däremot så är stoppviren heldragen enkeltråd....

 

Nåväl. En rutinerad Yanmarmekaniker som har stort reservdelsförråd är Hanson Marin. Firman ligger vid Djurgårdsvarvet en bit ifrån Oaxens krog.

 

http://www.hansonmarin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... vilket fabrikat på ditt reglage har du egentligen?
[Det är inte så att ett visst motorfabrikat (här Yanmar 3GM30) är självklart kopplat till ett visst reglage-fabrikat. (Motorfabrikanten kunde rekommendera nåt visst reglage men installatörer gjorde nog sen som de ville.)]

Finns ett flertal fabrikanter av reglage (exempelvis Teleflex, Morse m.fl.) och vilket av dessa som du råkar ha är inte lätt att veta? (Ett foto skulle underlätta identifiering av fabrikat/modell.)


Angående detta med "inte vajer utan enkeldragen tråd" så blir jag osäker på vad du menar?
Tolkar detta som att gasreglaget inte är tvångsstyrt utan bara har en enkel returfjäder?
[Exempelvis motorcyklar har - av säkerhetsskäl - ofta "tvångsstyrning" där returfjädern ersatts med returvajer. Tanken är där att även om pågas-vajern skulle brista så skall man alltid bergsäkert kunna sänka gaspådraget med returvajern.]
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ser några svagheter i ditt regelagesystem tycker jag att det är lite onödigt att byta bara för att det kan krångla.

Ett rätt justerat och smörjd wire håller en mansålder, svagaste länken är väl själva regelaget, som i de flesta fall inte får någon kärlek fören det kärvar, på grund av oxid och utebliven smörjning.

 

Som Thomas skriver, en bild, gärna på den del som du anser motiverar ett byte.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kontrollerat hur det ser ut. Det handlar om en segelbåt med rattpedistal där gas/vxl-reglaget sitter. Fabrikatet på pedistalen är Whitlock Cobra, vet ej om reglaget är av samma fabrikat eller om det möjligen kan vara Lewmar?

Själv anslutningen på motorn är en lite grövre rod som sedan försvinner in i en annan ännu grövre rod, det kanske går att se på bilden. Det är till höger som själva manöverarmen på motorn sitter. Man ser alltså inte någon vajer eller tråd.

 

Jag önskar byta därför att jag har några i bekantskapskretsen som råkat ut för vajerbrott på båtar som varit 10-15 år gamla. I ett fall rände båten med full fart in i en stängd slussport med ordentliga skador som följd (inte på slussporten).

Bättre att i så fall byta i förebyggande syfte, det handlar inte om några jättepengar.

gasvajer vid motor.jpg

Gas-vxl-reglage.jpg

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara de sista 2 decimetrarna som är en massiv stång, för övrigt ar det som antytts tidigare spunnen wire som döljs av höljet, detta för att wiren ska kunna arbeta både fram och åter.

 

I din installation är den svagaste länken den lilla tappen på "sockerbiten" längst till höger på din bild, denna kan på grund av vibrationer bli försliten så att tappen kan brista vid en våldsam manöver.

 

Jag tror att det är här eller motsvarande ända vid regelaget det har falerat hos dina bekantar.

 

Mitt råd, lägg din energi på att kolla tappen på sockerbiten och smörj de rörliga delarna i regelaget med något bra fett kanske varannat år.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att döma av bilden så har du vanlig reglagekabel av typ 33C.

Enligt min erfarenhet (jag har haft flera kabelbrott) är den svagaste punkten just där den tunnare roden går in i det påpressade ändstycket. Detta område är normalt dolt av kabelhöljet och kan därför inte inspekteras.

Att byta vajer efter 15 år i förebyggande syfte är ingen dålig idé, enligt mig.

vajerbrott.jpg.b7c8d723ed69d8e43207e6da2c1f0098.jpg

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Speljakt,

Jag kan också tänka mig att det är vid vajerns anslutning till roden som brottsplatsen finns, samma sker vanligen på riggvajrar.

Du skriver vanlig reglagekabel av typ 33C. För mig som är oinsatt; vad är det för kabel, var köps den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...