Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
BboatB

Enkalst utbytesmotor md-11:a?

Rekommendera Poster

Om man skulle vilja byta en md-11:a med s-drev mot nyare motor, vilket märke ger enklast installation om man behåller drevet? 

 

Optimalt hade varit att lyft ut

motorn, satt dit en adapterplatta på befintliga motorfästen och sedan skruvat fast motorn i drev/motorbädd. I princip att man undviker i största möjliga utsträckning att behöva modda bädden, propeller mm utan i princip bara behöver installera nya instrument, koppla in bränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla fabrikat utom Volvo Penta går att få med adapter till gamla S-drev.

Om du har ett 110S kan utväxlingen i drevet vara lite ofördelaktig för en ny mera högvarvig motor. Du får kolla med leverantören om de kan strypa motorn lite så att det funkar. Jag tror att alla erbjuder denna möjlighet. 110S finns med utväxling 1,66:1 och 2,1:1 har jag för mig.

 

Välj motor utifrån två kriterier utan inbördes ordning.

  • Servicepunkterna hamnar praktiskt och lättåtkomligt i just ditt motorrum.
  • Det finns ett varv i närheten som kan hjälpa till om du får svårigheter med installationen, där du kan få hjälp framöver och där du kan skaffa reservdelar.

Välj en motor med nära samma effekt, då kan du återanvända avgasslang och ljuddämpare. Kanske räcker slangdiametern för att gå upp till 30 hk om du vill, kolla med leverantören.

 

Motorfästet kan du bygga i trä som en prototyp för ett stadigare motorfäste. Våra träklotsar blir nog kvar några år...

Det kan vara så att du kan få motorn levererad med motorfästen som passar, det måste du fråga om.

 

Propellern bör du kunna behålla om du stryper motorn till liknande maxvarvtal som MD11:an har och samtidigt får ut ungefär lika många hästar. Kolla med motorleverantören eller någon som säljer propellrar, exempelvis Capela.

 

Växel-/gaseglaget kan du återanvända, men du kanske måste köpa en ny längre/kortare gasvajer. Kanske krävs någon ändrin från dragande gas till tryckande, men det tror jag inte.

 

Passa på att byta bälg när du ändå håller på och överväg att renovera det gamla drevet när du ändå håller på. Snygga även till i motorrummet både med el och isplering.

 

Du måste ev. komplettera tanken med en anslutning för bränsleretur.

 

Det var väl kortfattat om bytet, vad som krävs och vad som är möjligt.

 

Vi bytte vår MD11:a förra vintern. Själva motorbytet tog oss 50- 60 arbetstimmar, minns inte riktigt. Vårt val blev en Beta Marine 25 hk, nytt drev och ny propeller.

Läs allt vad du orkar här.

 

Lycka till!

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är onödigt skeptisk till hur lång tid det tar med nya fästen, om man kan använda träklossar så låter det väldigt bra. 

 

Är det i princip då bara att skruva fast träklossarna i befintlig motorbädd, justera motorn på tassarna till att vara i nivå med drev sen skjuta in den och skruva fast motornsfästen i trät med modell större träskruv? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick höja bädden ca. 50 mm så det gick ju väldigt bra att skruva fast motorn med fransk träskruv

Klotsarna fäste vi med genomgående gängstång och mutter.

Gänga i gängstången i motorbäddens fästen så att de sticker upp lika långt.

Lägg på klotsen i rätt läge.

Klipp till ordentligt på klotsen med en tung hammare eller slägga så får du märken som visar var du ska borra hålen.

 

Om klotsarna blir tunnare kan det ju bli svårare att skruva fast den och skruva i den.

Använd ändå trä så får du ju en mall för hur tjock, lång och bred den ska vara, var hål ska finnas etc.

Sedan kan du förhoppnongsvis hitta någon som kan hjälpa till att tillverka metallfästen efter dina trämallar.

 

Sedan tycker jag mig minnas att det var möjligt att köpa till fästen som stämmer med MD11:ans motorbädd.

 

Den gamla motorn är rejält tung och svårflyttad, men den nya var inga problem att baxa runt själv.

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på IvarNs tråd "Mina renoveringstips"

 

Leta igenom hans långa tråd, intressant och bra tråd, efter hans nya motorfäste av fyrkantsrör, exemplarisk konstruktion i sin enkelhet, ska gå att få till hemma med bågfil och en borrmaskin.

 

Träklossar och fransk skruv låter sådär, Ivars modell är nog lika enkel att tillverka.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Pentax säger:

Träklossar och fransk skruv låter sådär,

Tanken är ju att klotsarna ska vara en mall.

Vid montaget är det betydligt lättare att modifiera träbitar, sedan kan man göra en stadigare konstruktion i metall.

 

Man kan ju fundera på hur man fäster motorer i träbåtar?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...