SR280 1 Postad 8 April , 2018 Nu börjar det vara dags att förbereda båten inför sommaren. Bottnet har aldrig varit målat, men nu är det meningen att göra det. Har fått tips om att slipningen av bottnet lönar sig att göra med Mirkas Abranet. Någon som har erfarenhet av detta? Vilken modell (finns flera olika) och grovlek är att rekommenderas? Efter förra sommaren så tvättade jag bottnet, men inte så att det är helt rent. Detta hjälper till nu när man skall bedöma var vattenlinjen går. Är det ok att börja slipa på det dels smutsiga bottnet el. borde jag rengöra det perfekt innan slipningen? Skall jag använda mig av tejp vid vattenlinjen för att få en skarp gräns vi slipade/icke slipade ytan? Tar emot all hjälp hur jag skall utföra bottenarbetet på rätt sätt. Själva behandlingen med primer, bottenfärg etc. är under kontroll. Kommer att använda mig av Hempel Silic One produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 8 April , 2018 Till att börja med så ska du dra "en ny vattenlinje" ett par cm över smutsranden från ifjor. Du kommer att få mycket lättare att hålla båten snygg längs vattenlinjen om du drar upp bottenfärgen en bit. Tänk på att det inte går att mäta två cm upp från gamla smutsranden på de ställen där botten kröker inåt. Det ska ju bli en rak jämnbred linje när du ser båten på avstånd... Jag målade snobbrand, vattenlinje och bottenfärg på en obehandlad segelbåt för ett antal år sedan. Det var ett petigt mätarbete med alla slipningar, grundfärger o slutmålningar. Avundas dig inte detta jobb... Jag ställde båten i våg och använde slangvattenpass för att få mätningarna rätt. Framförallt under aktern blir det en rätt bred rand för att se rakt ut från sidan. Slipningen gör du med ett rätt grovt sandpapper, grovlek 80 skulle jag välja. Det är bara en fördel om det "blir lite repigt" så att färgen fastnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 9 April , 2018 Hyr en bra linjelaser. Du kan slå ut en rak linje oavsett om båten lutar åt något håll. Märk ut tre punkter på vardeara sidan i rätt höjd och där skrovet inte lutar (så mycket). Ställ in linjelasern så att den går igenom punkterna du mätt ut (så nära som möjligt) på ena sidan och markera linjen. Se till att du får märken längst fram i fören och längst bak i aktern. Gör samma sak på andra sidan med tillägg att punkten i fören från första märkningen ska ingå i linjen. Sedan slår du en linje på akterspegeln mellan punkterna du fått fram där. Kanske blir det nödvändigt med kvälls- eller morgonarbete för att du ska se linjen tillräckligt bra. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 April , 2018 Eller spika upp en bräda på högkant i vattring i aktern där du vill ha vattenlinjen, ganska lång. en motsvarande bräda i fören, sedan är det bara att sträcka en tråd mellan brädorna, flyttar ut och in på brädorna så att tråden bara berör skrovet på ett litet ställe i taget och markerar läget. Fördelen är att båten behöver inte stå i våg, och enkelt att få till rätt bredd på snobblinjen som Lintott skriver om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 April , 2018 http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 April , 2018 På 2018-04-09 på 03:30, Mackey säger: Hyr en bra linjelaser. Eller köp, kostar inte så mycket men är väldigt användbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser