olabergljung 1 Postad 8 April , 2018 Hej Har en Honda 45 hk förgasare 4takt, som när man kör inte går på alla cylindrar, utom i bland helt plötsligt så går alla sen lägger en av igen. Själv tror jag på tändkablarna, jag har precis bytt tändstift. Någon som har nån annan idé ? Tips mottages tacksamt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2018 (redigerade) Hej! Vet inte varför du misstänker just tändkablarna men här ett gammalt knep hur dessa kan kollas avseende isolation på ett enkelt sätt... Kör motorn med öppen kåpa i mörker och spana efter små överslags-gnistor. Provocera eventuellt fram fel genom att vatten-duscha kablarna litet med en blomspruta. [Kabelisoleringen runt tändkabelns tunna ledare är i sig rätt tjock. Men trots allt är tändkablars tjocklek bara typ 7 millimeter i diameter. Isolationsskiktet från ledare till omgivande luft blir alltså bara ynka 3 millimeter. Såpass tunn isolering är möjlig endast för att isolationsmaterialet har mycket god isolationsförmåga jämfört med luft. Moderna högeffektiva tändsystem kan nå >20 kV vilket innebär att uppåt två centimeter* långa gnistor till motorblocket blir möjliga - i luft. Luft är alltså ett uselt isolationsmaterial i jämförelse, vilket gör att sprickor i tändkablars plastisolering lätt kan orsaka gnistor/överslag där kabeln ligger nära motorgods/minusjord.] *) En gammal grov tumregel för elektriker säger 1000V (1 kV) per millimeter gnista för luft. (Varierar nog mellan 2,2 kV för helt torr luft, runt 0,5 kV för extremt fuktig?) Kolla denna Youtube-länk Redigerad 8 April , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 8 April , 2018 Hondas förgasarmotorer som uppfyller EPA 2006 är superkänsliga för de hartsrester som bildas då gammal bensin ligger kvar i förgasarna då motorn inte används under längre tider (vinter mm). På grund av avgaskraven finns en massa hårstråtunna kanaler i varje förgasare som alltså sätts igen lätt. De är dessutom mycket svåra att få rena, seriös demontering och ultraljudstvätt KANSKE hjälper, annars gäller total demontering och mekanisk rensning av allt via tunna metalltrådar av precis rätt dimension. Ett dj-a pillejobb.... Det hela förvärras av att dessa motorer har en förgasare per cylinder, som slutligen skall balanseras också. JO, jag hade en sån best, fast 30 hk, men tre djävlandes cylindrar var det. Sensmoral: köp ALDRIG en sentida EPA2006- motor från Honda! Sen hjälper det inte att resten av motorn är jättebra. Lägg en peng på nyare insprutningsversioner i stället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 8 April , 2018 Tänkte "tandställning kanske?" så fort jag läst rubriken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser