Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
E_Klinga

Selftailing?

Rekommendera Poster

Hej! Jag funderar på att byta ut mina gamla vinschar som är från slutet av 60-talet... Det blir visst ett reält priskliv upp om man vill ha selftailing, men vad betyder det? Hur funkar det? Vad är fördelaran? Är det värt att ha det? //Erik Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tampen man annars har i handen efter winschen kläms fast i winschen lite lätt och släpper efter hand. Ingen stor vits då man ändå oftast har en hand ledig men en kul finess. Lägger man fullt på kvarnen så blir det ju ingen stor kraft kvar att hålla änden med. 4-5 varv så kan man låta den hänga i stort sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag definitivt det är värt den extra slanten. Du kan dessutom använda knaparna till annat. När du winschar hem så behöver du bara en hand med ST, två utan. Tampen leder sig självt dessutom. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.Tack! Nu vet jag i alla fall funktionen. Det är nog lättast att avgöra om det är värt de extra slantarna genom att testa någon annans båt som redan har ST, och se om man trivs med funktionen. En winch håller ju ett tag så det är ju en långtidsinvestering... Tar gärna emot fler kommentarer på ämnet! //Klinga :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till fock/genuaskot skulle jag välja vanliga winchar. Du ska ju lätt kunna justera både fram och tillbaka. Däremot vill jag gärna ha ST på backstagen t.ex. / Chris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15.gif\ Håller på att spåna på denna fråga att byta upp mig. Menar ni att det är smidigare att slacka med en vanligt knap på en standardvinsch jämfört med en ST-vinsch?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det finns ett billigt alternativ, en grej som heter Wincher. Det är en kraftig gummikrage som man kränger på överdelen av winchen.Jag hade sådana i min förra båt (Nord 80) och det fungerade bra tycker jag. Skall skaffa till båten jag har nu. Dom finns hos bl.a. .Båtaccenten  sid.103 i katalogen. http://www.bataccenten.se kostar 517:- paret.

//Karl-Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med om att det är svårare att slacka på skotet med en ST-winsch.

Jag skulle aldrig byta bort min mot vanliga.

Mvh / H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har personligen gjort så att jag har ST winschar till genuaskoten. Tycker det fungerar bra med trimm, och ligger du länge på samma bog är det bekvämt med ST. Vill man inte använda låsen på winscharna, t.ex. vid spinnakersegling, så behöver man inte lägga upp tamparna i låset, utan det är bara att använda dem som en vanlig winsch.

Har vanliga winschar på rufftaket för att hantera fallen, i kombination med avlastare. Dessa gör att ST skulle vara overkill.

Tycker för övrigt inte man skall ha mer än 2-3 varv på winschen, då det lätt blir klydd annars vid winschning/trimm.

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Bra att veta att losstagning för trimm går ungerfär lika bra som med knap. Nu har jag bara seglat med spinnaker en gång och då kunde jag hålla i tamparna i handen.Du menar att self-tailing låsning ej är tillämplig vid spinnakersegling, Är det för att knaplåsningen är snabbare att lossa? 

Ja, jag tänkt ta en vanlig till rufftaket för att hantera fallen i kombination med avlastare.

post-4350-1394234837,7714_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi monterad Zetamar vinschar på vår gamla båt, dessa går att veva åt båda hållen och ger en enorm fördel vid trimning av genuan, vet inte om de större växlade är lika smidiga att arbeta med men den oväxlade som vi hade var underbar.

http://www.frigus.se/pdf/setamar.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har testat Zetamar i somras och kan bara hålla med. Mycket smidigt!

Hur ligger de till prismässigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Setamar heter det. Jag har surfat runt lite med det lite svårt att få färska priser via nätet, de priser jag funnit är daterade 020101 på Frigus hemsida.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Setamar, käkar inte den lösningen upp skoten väldigt snabbt?

Jag hade vanliga ST-winschar på min förra båt. På den nuvarande båten har jag det inte. Jag saknar verkligen ST.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant!

Hur funkar de i praktiken?

Jag kan tänka mig att de funkar bra till fock/backstag men är skeptiskt till genua/spinnaker, stämmer det?

Jag tänker på att i slagen med genua vill du lägga två varv med vinshen för att dra så mycket du orkar för hand och sedan vinscha.

Risken jag ser med Setamar är ett du har bara ett halvt varv och måste börja veva fortare, stämmer det?

Spinnaker vill du låta glida över vinschen så där passar det väl inte?

Nyfiken men okunning / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter som man bara behöver ha ett halvt(1/4 räcker) varv på vinschen så är det bara att lägga den i skåran och dra, precis som man gör med en vanlig vinsch(fast utan varven), behöver man ta nytt tag är det bara att släppa och skotet sitter låst på vinschen. när det går trögt går man lös på veven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förstår jag väl men frågan är om man orkar dra längre med vanlig vinsch och behovet av att veva minskar?

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det är bra med ST vid spinnakersegling, men inte rakt av. Gajen som du styr bommen med kan man gott låsa på winschen och sedan relativt lätt justera genom att ta loss från låset. Gajen som man trimmar spinnakern med brukar jag bara lägga 2 varv på winschen utan låsning. Detta för att lätt och snabbt kunna göra de små justeringarna jag vill göra. Brukar försöka att ett one foot in veck på spinnackern vilket jag justerar underhand.

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att du sitter och håller i den ena gajen hela tiden?

Undrar hur det hade kännts i somras när vi körde spinnacker 17 timmar i sträck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror väll på hur noga man är med sekunderna och hur stadig vinden är!

Är det racing så är det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, och racing är det ALLTID. Trimmar alltid om det är jag som seglar. Är det kappsegling låser jag inte någon av gajarna...

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...