ThHa 0 Postad 6 April , 2018 Hej, Nybörjare här Jag vill (1) måla gråa partier vita med halkskyddsfärg. Jag vill (2) måla den blåa randen vit. Inte jätteviktigt att nyanserna blir perfekt. Hur mycket jobb är detta och hur skulle ni gå till väga? /ThHa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 7 April , 2018 Det låter som väldigt mycket jobb för att åstadkomma något med liknande finish som förra ägarens arbete. Ett väl utfört jobb är ofta viktigare än färgvalen. Jag har samma båttyp. Jag skulle inte själv valt gråa fält ställd inför ett helt frittval. Förra ägaren gjorde det nog för att det var enklare att få det bra än att göra om halkskydden i rätt nyans av vit. Är du ny båtägare? Vore jag du så skulle jag bekanta mig med båten en säsong istället för att ge mig på ett projekt som troligen skulle försämra utseendet. Efter en säsong kommer du ha helt andra prioriteringar än du har nu. Samt ett annat öga för vad som är snyggt och inte. Båten ser fin ut, grattis till din första båt om det nu är din första. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 7 April , 2018 Kan bara råda dig till att inte välja internationals interdeck vit som halkskyddsfärg. Jag gjorde det en gång och den färgen är en riktig smutsmagnet. Även de renaste skorna lämnar fotavtryck när du går på den. Sen ska du tänka på att målar du delar av en äldre båt vit, så kommer plötsligt allt annat vitt på båten se väldigt sunkigt ut, så välj isf en bruten vit, inte kritvitt. Kanske därför den tidigare ägaren valde grå, kanske klokt. Dessutom blir riktigt ljus vit jobbigt för ögonen i solsken tycker jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 8 April , 2018 Min Fingal har samma gråa nyans. Mycket vilsamt för ögonen. Men...den är så dyster så jag vill måla om till matt varmt gult. Så jag förstår problemet om du vil måla om. Berätta hur det gått sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThHa 0 Postad 8 April , 2018 AndW: Tack, det är min första båt Jag förstår din poäng. Jag kommer ändå att vilja till slut få den helt vit. Så min tanke var att med att inte avsätta alltför många timmar göra någonting liknande en vit look, fram till att jag målar om hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 8 April , 2018 Har - precis som Ruskpricken - samma nyans. Mitt råd är däremot istället att behålla den. Sjukt smutstålig. Dessutom ser den så gott som vit ut i juli-solen (bilden från början av maj före påmastningen, men du fattar...). Dessutom... nu är det mitten av april. Se till att fixa det som faktiskt behöver fixas med båten i form av uppdateringar, reparationer, tvättar, vaxningar, behandla trä, serva motor, bottenmåla... mer än du tror kan jag säga. Tycker du kulören är skit i höst kan du göra något åt den då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 8 April , 2018 ...och i skugga/mulet. Notera skillnaden mot andra bilden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 10 April , 2018 Första året är det också en klok investering att främst se till att hela familjens intresse för båten befästs. Men åter till din fråga kanske? Hamnen.se har en del relevanta filmer. Kolla nedan för en av dem. Betänk att de gör detta i en varm hall, eller i en hall åtminstone. Mycket svårare och humörsprövande utomhus såklart. https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/forbattra-funktion-och-utforande-lagg-nytt-halkskydd.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser