JakobR 2 Postad 6 April , 2018 Hej! Jag har tänkt att byta bälgar själv i år på mitt DPH drev. Vad jag har förstått så är drevet hyfsat tungt så jag har lånat en drevlyft. Skiljer det sig mycket från ex. ett DPS drev när det gäller de olika momenten som måste till för att byta båda bälgarna? Något speciellt att tänka på? Mvh Jakob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 8 April , 2018 Det är mycket lättare att byta bälgarna på DPH, än på DPS. När drevet är borta, är det i princip bara att lossa två slangklämmor och ta bort de gamla bälgarna. Bälgarna är försedda med "Öron" som gör det lätt att dra på dem på drevet. Du måste demontera styrcylindrarna för att få bort drevet. Se till att slangarna till cylindrarna hamnar rätt när du monterar drevet. Om det inte går att återanvända saxpinnarna behöver du nya. Det går åt sex stycken, fyra till styrcylindrarna, och två till powertrim- cylindrarna. Det är samma dimension på alla skruvskallarna. Torx 45, om jag inte minns helt fel. Kylvattenslangen är inte så lätt att byta. Det är väldigt trångt på insidan av skölden där skruvarna sitter. I vissa båtar är det omöjligt, utan att lyfta ur motorn. Man undrar hur de tänker när de gör en sådan konstruktion. Det hade varit ganska enkelt att göra en slangstos på utsidan. Då hade de fått sälja mycket fler slangar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser