Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
JakobR

Byta bälgar på DPH DREV

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tänkt att byta bälgar själv i år på mitt DPH drev.

Vad jag har förstått så är drevet hyfsat tungt så jag har lånat en drevlyft. 

Skiljer det sig mycket från ex. ett DPS drev när det gäller de olika momenten som måste till för att byta båda bälgarna?

Något speciellt att tänka på?

 

Mvh

Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket lättare att byta bälgarna på DPH, än på DPS.  När drevet är borta, är det i princip bara att lossa två slangklämmor och ta bort de gamla bälgarna. Bälgarna är försedda med "Öron" som gör det lätt att dra på dem på drevet. Du måste demontera styrcylindrarna för att få bort drevet. Se till att slangarna till cylindrarna hamnar rätt när du monterar drevet. Om det inte går att återanvända saxpinnarna behöver du nya. Det går åt sex stycken, fyra till styrcylindrarna, och två till powertrim-

cylindrarna. Det är samma dimension på alla skruvskallarna. Torx 45, om jag inte minns helt fel. Kylvattenslangen är inte så lätt att byta. Det är väldigt trångt på insidan av skölden där skruvarna 

sitter. I vissa båtar är det omöjligt, utan att lyfta ur motorn. Man undrar hur de tänker när de gör en sådan konstruktion. Det hade varit ganska enkelt att göra en slangstos på utsidan. Då hade de fått sälja mycket fler slangar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...