Eld- 548 Postad 5 April , 2018 Är det någon som vet vad det egentligen är för skillnad på dessa två aluminium primers? D.v.s. förutom varumärke och pris. Spoiler Spoiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 April , 2018 Skiljer ju en del i innehåll, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/akzonobel-live/documents/TDS/VC_Prop_O_Drev_Primer_swe_A4_20141215.pdf?mtime=20170914095543 resp. http://www.biltema.se/biltemadocuments/securitysheets/sv/367418_SDB.pdf Vad det betyder i praktiken får någon annan svara på. Själv skulle jag inte köra Biltemas på t.ex. ett drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2018 Kane hann visst före men... Tja, ena burken är också något högre och smalare än den andra? Skämt åsido, forumtråden kanske lämpligen kan börja med några lättgooglade fakta om produkterna...Internationals produktinfo (pdf)Biltemas säkerhetsdatablad (pdf) Fundering... Aluminium oxiderar rejält snabbt i luft, nästan ögonblickligen efter att man slipat. Oxiden utgör sen i sig självt ett skydd mot vidare oxidering. Vid målning vill man naturtligtvis få bra fäste för färgen och detta med "prajmer" ska rimligen kunna hantera detta med att oxid under färglagret är närmast oundvikligt och kan släppa. Möjligen är det ändå klokt att vara snabb, att inte dröja mellan slipning och primer-spray? Enligt denna PDF är oxidtjocklekens tillväxttakt jättehög i början men avtar snabbt. Fritt citerat: 1,5 till 2 nanometer "nästan omedelbart", 2 till 4,5 nanometer efter månader. Själv svartsprejade jag för längesedan en liten elektroniklåda av aluminium. Blev tjusigt och utan minsta rinn. Vart stolt och glad tills jag råkade nudda med nageln, färgen lossade bums. Nå, sedan den dagen har jag stor respekt för svårigheterna med målning av aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 April , 2018 Jag såg att det i beskrivningen av Quicksilvers "bättringsfärg primer Mercury" på Erlandsons hemsida står "Primern får inte användas på ren aluminium." En primer avsedd för bättringsmålning som bara får användas på målade ytor? Hur tänkte de? Enligt instruktionen de länkar till på hemsidan så måste man först använda ett par produkter som de inte säljer... jag tror att det är produkter för etsning(?) och kromatering av ytan. Svårt att köpa för konsumenter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 16 timmar sedan, Eld- säger: Jag såg att det i beskrivningen av Quicksilvers "bättringsfärg primer Mercury" på Erlandsons hemsida står "Primern får inte användas på ren aluminium." En primer avsedd för bättringsmålning som bara får användas på målade ytor? Hur tänkte de? Enligt instruktionen de länkar till på hemsidan så måste man först använda ett par produkter som de inte säljer... jag tror att det är produkter för etsning(?) och kromatering av ytan. Svårt att köpa för konsumenter... Det kan vara ide.. om man ska jämföra att jämföra samma typ av dokument. Att jämföra säkerhetsdata och produktblad är som att jämföra relam på ett piller med bipacksedel på liknande preparat. Var ex ser man, på någon av produkterna, vad och hur mkt dom innehåller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 16 timmar sedan, Eld- säger: Jag såg att det i beskrivningen av Quicksilvers "bättringsfärg primer Mercury" på Erlandsons hemsida står "Primern får inte användas på ren aluminium." En primer avsedd för bättringsmålning som bara får användas på målade ytor? Hur tänkte de? Enligt instruktionen de länkar till på hemsidan så måste man först använda ett par produkter som de inte säljer... jag tror att det är produkter för etsning(?) och kromatering av ytan. Svårt att köpa för konsumenter... Rengöringsmedel som innehåller fosforsyra eller fosforsyra bör funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 April , 2018 32 minuter sedan, Caribic410 säger: Rengöringsmedel som innehåller fosforsyra eller fosforsyra bör funka. Då kan man alltså använda vanligt klinkerrengöringsmedel. Men sedan ska man kromatera vad ska man köpa då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 22 minuter sedan, Eld- säger: Då kan man alltså använda vanligt klinkerrengöringsmedel. Men sedan ska man kromatera vad ska man köpa då? Jaa du.. det görs väl med el, väska som innehåller ämnen man vill "suga fast" i meterial som doppas.. Fsst gör man en sån behandling och tillräckligt tjockt så borde man väl välja material som ger produkten färdigstatus.. antingen för användning eller för att ytbehandlas.. Har hälsat på hos ett företsg yttech vid nåt tillfälle och fått förklaring på hur dom gör.. men.. inget jag kommer göra själv.. tror jag.. så den infon har inte fastnat. Märkligt egentlige. Det känns som att det borde vara intressant för min del.. men nä.. jag har ingen susning. Snacka med nån ytbehandlingsfirma. Dom vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 6 April , 2018 Jag undrar vad Kane menar med att man inte skall använda Biltemas Primer på drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 20 minuter sedan, Janne1 säger: Jag undrar vad Kane menar med att man inte skall använda Biltemas Primer på drev? Han vet nog skillnaden.. men redovisar den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 6 April , 2018 Jo visst är det så men vad skall hända med drevet om man använder Biltemas Primer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 5 minuter sedan, Janne1 säger: Jo visst är det så men vad skall hända med drevet om man använder Biltemas Primer Just den frågan har han "svarat" på... eller sagt att han inte vet, kan eller vill svara på.. "Vad det betyder i praktiken får någon annan svara på." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 April , 2018 Här är en som grävt djupt i frågan om målning av drev. http://goran.krampe.se/2011/05/02/konsten-att-mala-ett-drev-del-1/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 April , 2018 Tittar man i säkerhetsdatabladen för produkterna så saknas dessa i Biltemas samt att International specar att deras är för undervattensbruk så väljer jag den före Biltemas alla dagar i veckan. Men jag är inte kemist....... Här är rätt länk till Internationals, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/akzonobel-live/documents/msds/YPA688_0010eu_SE_SV_20180126_1.pdf?mtime=20180212011510 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 April , 2018 Här är Quicksilvers manual: http://eline.erlandsonsbrygga.se/extra/SOB 2015-10 Verado paint colors.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 4 timmar sedan, Kane säger: Tittar man i säkerhetsdatabladen för produkterna så saknas dessa i Biltemas samt att International specar att deras är för undervattensbruk så väljer jag den före Biltemas alla dagar i veckan. Men jag är inte kemist....... Här är rätt länk till Internationals, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/akzonobel-live/documents/msds/YPA688_0010eu_SE_SV_20180126_1.pdf?mtime=20180212011510 Det där är ju endast märkningspliktiga lösningsmedel av vilka det blir försumbara rester, om några alls, kvar på ytan. Det säger ingenting om produktens funktion och vad som blir kvar på ytan. Det är sånt som blir problematiskt. Ingen vill ju skriva recept på produkter.. Jag har sett exempel på ex 96%zink.. När man gräver i det så innehåller en receptor den mängden men mängden av den receptorn kanske uppgår till kanske 10% av produkten vilket ger zinkinnehåll på 9.6%, resten "vanlig målarfärg".. Det finns regler för märkningspliktiga ämnen men inte krav på innehållsförteckning.. som på livsmedel mm. Vilket som är bäst av dom här två går nog inte att avgöra genom att jämföra säkerhetsinfo. Plus testar ju en del prylar, det gör råd och rön åxå.. sen e frågan ofta vad testerna visar. Förr... kanske fortfarande.. kunde man köpa olja med massor av vidhäftningsadditiv som man kunde hälla i oljan. Man hällde sånt i en bil och hade en utan Skruvade bort oljetråget och körde tills motorerna skar. Den med additiv tuffade på länge länge.. ....och vad visar det testet. Jo Om du har mer av den tillsatsen, i alla oljor finns tillräckligt för normalt bruk, i oljan.. så kan du köra längre än utan extra tillsats om du kör utan olja. Det testet visar ingenting om vilka fördela/nackdelar som finns om du kör med olja.. vilket dom flesta gör.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 April , 2018 (redigerade) 5 timmar sedan, Eld- säger: Här är en som grävt djupt i frågan om målning av drev. http://goran.krampe.se/2011/05/02/konsten-att-mala-ett-drev-del-1/ Stort tack för den länken! [Love nerds, we nerds really insist on focus in and try to clarify - at least for some corner in our common media relality chaos!?] Fundering... Tack vare din länkade "nörds" noggranna undersökningar så stärks min åsikt att aluminium är mer svårmålat än motorfabrikanter eller färgtillverkare vill tillstå - i försäljningsintressets namn. Rent av "jävligt svårmålat" vilket knappast någon drevfabrikant hittills vågat erkänna? Tack vare din länkade nörds strävan efter att beskriva detaljerna så börjar jag sakta sakta att omvärdera detta med bristande korrosionskydd från grunden. (Kan återkomma med fler funderingar ifall nån skulle vara nyfiken.)!?Bildkälla (tipstack) Redigerad 6 April , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 April , 2018 1 timme sedan, Caribic410 säger: Det där är ju endast märkningspliktiga lösningsmedel av vilka det blir försumbara rester, om några alls, kvar på ytan..... Må så vara, men skulle du själv måla med Biltemas no-name produkt (med bild på en bilframskärm....) på t.ex. ett fräscht nyrenoverat drev för att spara ett antal hundralappar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 32 minuter sedan, Kane säger: Må så vara, men skulle du själv måla med Biltemas no-name produkt (med bild på en bilframskärm....) på t.ex. ett fräscht nyrenoverat drev för att spara ett antal hundralappar? Om säkerhetsdata skulle vara den info jag har för att vlja produkt så skulle jag välja det som är enklast, snabbast, tillgängligast att skaffa. Ev reskostnad och tid skulle vara värt mer än det jag ev förlorar vid inköp.. Den bild som tillverkaren valt att sätta på burken, om det inte finns nån annan jämförbar FAKTA.. skulle inte påverka mitt val. Jag kollar ofta på vissa reklambudskap.. ofta animerade som.. visar/bevisar än det ena än det andra och förunras över om det "knepet" verkligen funkar... Har inte grottat in mej i dessa två produkter och eventuella skillnader dom emellan utan generaliserar.. så om och i såfall vad som skiljer dessa åt vet jag ej.. Jag har målat mitt drev och prop med målarfärgfri galv.. den är ju offrande så det får man gegga på typ varje vår.. men det håller nog fler somrar.. håller även tulpaner någorlunda borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser