JonasAx 31 Postad 3 April , 2018 (redigerade) Skall byta glykol (kylvätska) i mina KAD44 och tänkte spola ur den skit som ev. samlats med åren. Frågan är vilket ända man spolar i respektive tappar ut i? Det finns nipplar på blocket, vvx och avgasgrenröret och så givetvis expansionskärlet. Min tanke var att öppna samtliga och spola i var och en eftersom, men är det någon som en smart metod för att få ut så mycket skit som möjligt? Sen en annan fråga: Efter att ha dränerat genom ovan nämnda nipplar, hur mycket blir kvar i motorn? Skall gå på 20 liter. Brukar ni få på denna mängd? Redigerad 3 April , 2018 av JonasAx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpan77 2 Postad 5 April , 2018 Det finns en service bulletin från volvo penta om hur man rengör färskvattensystemet, den handlar om metoden och inte vilka nipplar man lossar. Jag vet inte om man vågar publicera den här, om du förstår... PM kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 14 Maj , 2018 Hade också tänkt att spola rent och byta kylvätska i min KAD 44 och är nyfiken på metoden. Men jag tänkte också göra rent värmeväxlare och Aftercooler. Tänker kanske inte riktigt klart nu när det gäller de olika kretsarna i kylsystemet - men är det problem att göra det på sjösatt båt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Maj , 2018 Lika intresserad är jag! Expansionskärlet är alldeles brunt, så det kylvattnet är ordentligt skitigt. Jag har visserligen en KAD43, men under motorn ligger det två pluggade slangar, pluggarna har olika färg, jag minns nu inte vilken som är vilken men läste på i instruktionsboken, den ena är för avtappning, måhända, kanske den andra är för spolning? jag funderar bara på hur jag kan få bort den gamla glykolblandningen utan att få ned den i det minimala kölsvinet, och fvb till en miljöstation. Kan väl vara känsligt att få ned flera liter vätska under motorn, risken är väl att man dränker startmotorn eller någonting annat viktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 15 Maj , 2018 (redigerade) Under avtappning av Kylvätska i verkstadshandboken står det här: Under Sjövattensystem står det här: De båda slangarna är alltså för avtappning av kylvätskan respektive sjövattenkretsen. Om hur man spolar rent står tyvärr ingenting!! Jag gissar att man får fylla på uppifrån expansionstanken och peta lite i hålen så det rinner ut överallt..."spola ur" med tryck på vattnet vete tusan? Däremot hittade jag klara besked på min fundering om det går att göra på sjösatt båt här: /Dan Redigerad 15 Maj , 2018 av dspj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Maj , 2018 Varför skall man stänga, plugga sjövattenintaget då man skall byta den interna kylvätskan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 15 Maj , 2018 Nja, ska man bara byta vätska behövs det så klart inte. Men jag tänkte, som sagt, försöka mig på att göra rent värmeväxlare och Aftercooler också. Och igenom de komponenterna passerar nog sjövattenkretsen misstänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser