Peter_K 4 188 Postad 4 April , 2018 @raol - du får designa en sådan och sälja, och bli rik! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 April , 2018 Fanns en sådan, OZcooler från ett företag som hette OZ Marine. Vet dock inte om de blev särskilt rika på den produkten. Hursomhelst så var det en kylbox i aluminium med ett peliterelement. Kylning av elementet gjordes med en grov kopparfläta och en kopparplatta som sattes fast genom skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 4 April , 2018 Nog för att koppar leder värme bra, men jag tror nog att uppumpat vatten slår det med hästlängder. Men det är ju ett sätt att slippa en pump, förstås... Aluminium är väldigt värmeledande, så möjligen som innerliner i ett kylskåp för att jämna ut temperaturskillnader, men isoleringen måste vara tjock utanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 April , 2018 Det var ett litet företag och den såldes till ett högt pris med löften om fantastiska prestanda. Vet inte hur det var i verkligheten; om det var tekniken eller marknadsorganisationen som gjorde att det inte blev någon succé. Det var en kort men grov kopparfläta; tanken var att boxen skulle sitta nära skrovsidan. Sen var ju hela boxens innerliner kylelement. Men vattenkylning direkt mot elementet borde vara bättre; kanske inte ens behövs en pump utan elementet kan kylas med självcirkulation. Nackdelen blir dock fler hål i skrovet med slangar som kan åldras och som antagligen dessutom sitter väldigt illa till för underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 4 April , 2018 En lite dyrare variant skulle vara att ha en metallplåt som kyls av utsidans vatten, och där kylvattenkretsen cirkulerar förbi. Då slipper man hål. Jag önskar jag hade ett bra kylelement att experimentera med. Får se nästa år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2018 9 minuter sedan, Flipperskeppare säger: Fanns en sådan, OZcooler från ett företag som hette OZ Marine. Vet dock inte om de blev särskilt rika på den produkten. Hursomhelst så var det en kylbox i aluminium med ett peliterelement. Kylning av elementet gjordes med en grov kopparfläta och en kopparplatta som sattes fast genom skrovet. Kommer ihåg den. Var ganska dyr om jag inte missminner mig. En kompressorkyl drar mindre ström och ären beprövad konstruktion med lång livslängd. Men visst skulle man kunna göra en liten, billig och enkle Peltierkyl. Enkel kylning av direkt mot skrovet tex. Peltierelementen är billiga (några tior) och man kan göra en del kul grejer. Jag gjorde en drickakyalre till bilen. En bockad al-plåt, ett Peltierelement och en CPU-kylare med fläkt. Fick sätta dit en DC/DC omvandlare för att inte Peltierelementet skulle bli för varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 4 April , 2018 5 timmar sedan, raol säger: Jag tror att det nog skulle gå att bygga en väldigt snål termoelektrisk båtkyl om man lägger mycket kraft på tjock isolering (12-15 cm) och rejäla tätningslister, och kyler "varma" sidan av elementet med sjövatten (en liten pump för det vattnet krävs också, men lär inte dra mycket). På västkusten är vattentemperaturen normalt under 15 grader under juni och ytterst sällan över 18-19 under de varmaste perioderna av juli och augusti. Om kylelementet trycker ner tempen med 15-17 grader så är man nere på nära nollan. Kanske skulle en sån lösning fortfarande dra lite mer än en kompressorkyl, men den skulle kunna tillverkas för en bråkdel av kostnaden och som bonus är den nästan helt tyst (periodvis går vattenpumpen). Vi måste fortfarande ta hänsyn till att om vi ställer in 2 liter varm öl så ska värme föras bort. 2 liter gånger temp.skillnaden på ölen. Det blir samma energiåtgång som att värma ölen femton grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 4 April , 2018 Absolut. Men jag förutsätter att de flesta använder kyl för att hålla kylvaror kalla, inte för att kyla pissljummen öl. Mejerivaror, kött, m m. Där är alltså nedkylningen redan avklarad till största delen. Kylningens primära uppgift efter det är att balansera värmeinträngningen i det kylda utrymmet. Där hjälper bra isolering. Vatten på den varma sidan av kylelementet är främst till för att sänka "referenstemperaturen", eftersom kylelementet skapar en temperaturskillnad mellan den varma och den kalla sidan. Om den varma sidan kyls 5-7 grader jämfört med lufttemperaturen så bör även tempen inne i kylboxen kunna fås ner i motsvarande omfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 April , 2018 På 2018-04-03 på 22:52, bhemac säger: På 2018-04-03 på 17:10, Thallatha säger: Jag har ett kylskåp Är det fortfarande Engel med Swingkompressor? Du har bättre minne än vad jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2018 7 timmar sedan, raol säger: Absolut. Men jag förutsätter att de flesta använder kyl för att hålla kylvaror kalla, inte för att kyla pissljummen öl. Mejerivaror, kött, m m. Där är alltså nedkylningen redan avklarad till största delen. Kylningens primära uppgift efter det är att balansera värmeinträngningen i det kylda utrymmet. Där hjälper bra isolering. Vatten på den varma sidan av kylelementet är främst till för att sänka "referenstemperaturen", eftersom kylelementet skapar en temperaturskillnad mellan den varma och den kalla sidan. Om den varma sidan kyls 5-7 grader jämfört med lufttemperaturen så bör även tempen inne i kylboxen kunna fås ner i motsvarande omfattning. Jag använder mina boxar precis som kylen hemma. Vissa saker kan vara hyfsat kalla, beroende på hur nära affär man ankrat. Ena kylen har jag till mat, juice, mejerivaror. Den andra till dryck. Där brukar åka net några öådor bira, vattenflaskor mm. Dom är sällan någon kyla i. Sen tömmer man ju inte helt mellan påfyllningarna, mer än vid rengöringstillfällen. Ibland, när jag bunkrar hemma, har jag med kylbox i bilen.. då är det ju hyfsat kalla saker redan vid lev. Under sässong står kylarna på hela tiden. Svårt att se peltier fixa det utan landström.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 5 April , 2018 Raol - inte kyla pissljummen öl..? Nu förstår jag inte alls. En av fördelarna med kyl på båten är ju just att få dricka kall öl. Jag brukar visserligen mellanlagra dem i ett fack under en dyna så de når vattentemperaturen, men de ska ändå kylas femton grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2018 4 timmar sedan, Thallatha säger: Du har bättre minne än vad jag har. Nja, kanske inte men en gång i tiden var det en dröm, en Engel kyl. Men den var för dyr, typ 6-7tkr i början på åttitalet. Jag har alltid undrat hur bra de egentligen var. Men var de nog om de funkar fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2018 1 timme sedan, Peter_K säger: Jag brukar visserligen mellanlagra dem i ett fack under en dyna så de når vattentemperaturen, men de ska ändå kylas femton grader. Antingen har du varmare vatten eller så vill du ha kallare öl en jag Principen är ju annars helt riktig. Handla, mellanlagra hemma i kylen är ju en annan variant. Numera kan jag köra kylen hela sommaren mha solpanelerna. Kylen är ganska välfylld framförallt av vattenflaskor. Därför finns det mycket "ackumulerad kyla" som hjälper till att kyla "nyanlända" varor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 5 April , 2018 13 timmar sedan, Flipperskeppare säger: Det var ett litet företag och den såldes till ett högt pris med löften om fantastiska prestanda. Vet inte hur det var i verkligheten; om det var tekniken eller marknadsorganisationen som gjorde att det inte blev någon succé. Det var en kort men grov kopparfläta; tanken var att boxen skulle sitta nära skrovsidan. Sen var ju hela boxens innerliner kylelement. Jag köpte och installerade en sådan i min båt 1996. Innan den fick namnet OzCooler hette den MarinCool och marknadsfördes under en period av Electrolux. Den såldes dels som färdig aluminiumbox med tillhörande kopparfläta/kopparplatta, dels som fläta/platta för installation i befintlig box. Min är av den senare varianten. Styrboxen har en inbyggd solcellsregulator. Drygt tjugo år senare fungerar anläggningen fortfarande problemfritt. Jag har inte mätt förbrukningen, men gissar att den är ungefär i nivå med vad en kompressorkyl skulle ha (en av kylboxens sidor har rätt tunn isolering, vilket gör att förbrukningen nog är något högre än de siffror som nämnts tidigare i tråden). Den stora fördelen som jag ser det är att anläggningen är helt tyst. Och eftersom rörliga delar saknas så tror jag och hoppas att livslängden ska vara lång... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 April , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Nja, kanske inte men en gång i tiden var det en dröm, en Engel kyl. Men den var för dyr, typ 6-7tkr i början på åttitalet. Jag har alltid undrat hur bra de egentligen var. Men var de nog om de funkar fortfarande. Kylfunktionen är nog fortfarande ok - dessutom går den ju på landström när sånt finns. Däremot själva skåpet - har nog borjat se sina bästa dagar. Vet inte hur gammalt det är. Funderade ett tag på att ta kyldelen och bygga en välisolerad kylbox med isboxkonstruktion. När jag byggde en sådan i Storfidran monterade jag två termostater, med tanken att göra en "fattigmans AUS". Kompressorn skulle sänka temperaturen en del när det fanns landström eller om man gick för motor. Det kom dock aldrig till stånd. Har ibland lite lång startsträcka mellan tanke och handling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2018 3 timmar sedan, Thallatha säger: Har ibland lite lång startsträcka mellan tanke och handling. Jag hade en pärm: "Ej helt avslutade projekt". Den blev full och ställdes undan. Ibland hittar grejor som inköpts för något projekt som aldrig blev av, det är ganska uppfriskande. En del projekt blev ju trots allt av. -- Jag håller på och byter kylskåp. Det satt ett gasoldrivet, helt underbar konstruktion. Men eftersom jag har gott om solkraft vill jag ha el. Letade efter ett begagnat men tröttnade och köpte ett nytt. Som vanligt är det precis på gränsen att det går in där jag vill ha det. Någon mer box vill jag inte ha, kylskåpet är så mycket mer praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 April , 2018 (redigerade) 22 minuter sedan, bhemac säger: Någon mer box vill jag inte ha, kylskåpet är så mycket mer praktiskt. Det är väl på två sätt med det där. Det optimala är väl en isbox med tillhörande kompressor. Bor man på Västkusten är ju trotts allt is inte nåt stort problem att få tag på - ännu. Kommer man runt det sydvästra hörnet på Skåne så har jag inte koll på var man får tag på is. Is är oslagbart - det dra ingen ström - jag är alergisk mot allt vad el heter. Inte så att jag betraktar mig som elalergiker - va katten det nu är - utan jag har fått mer än nog av el under mitt yrkesliv. Jag skulle gärna ha en box som kyl i min båt. Hade nåt som liknade det här i min L32 http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=1351G&GroupGuid=4 Bara att ta bort en list och montera på plats. Nåt liknande skulle jag kunna tänka mig igen. Redigerad 5 April , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2018 7 timmar sedan, Thallatha säger: Det är väl på två sätt med det där. Det optimala är väl en isbox med tillhörande kompressor. Bor man på Västkusten är ju trotts allt is inte nåt stort problem att få tag på - ännu. Kommer man runt det sydvästra hörnet på Skåne så har jag inte koll på var man får tag på is. Is är oslagbart - det dra ingen ström - jag är alergisk mot allt vad el heter. Inte så att jag betraktar mig som elalergiker - va katten det nu är - utan jag har fått mer än nog av el under mitt yrkesliv. Jag skulle gärna ha en box som kyl i min båt. Hade nåt som liknade det här i min L32 http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=1351G&GroupGuid=4 Bara att ta bort en list och montera på plats. Nåt liknande skulle jag kunna tänka mig igen. Appropå is.. blev ju inspirerad här att köpa glassmaskin till båten å den funkar finfint. Jag har inga bra isfack i nån av kylarna.. drickakylen håller jag på 2-4 grader.. mår inte illa av iskall bira. Där skulle man kunna göra is i påsar men.. i isfscket åker ofta snapsflaska, snabbkylning av skumpa eller bira.. får plats med 6st 33or.. Så jag köpte en ismaskin.. tänkt att användas ibland när man vill göra nåt smartigt med krossad is eller bara till gtn.. fast man kan ju göra is å ha drt som kyla i kylboxen.. istället för att köra den på solceller.. 😂😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2018 8 timmar sedan, Caribic410 säger: Så jag köpte en ismaskin.. Jag visste att du inte kunde inte motstå den! Den kommer säkert att bli uppskattad. Hemma har vi ett kylskåp med ismaskin och kallt vatten. Mest var det vattnet jag var ute efter och den används flitigt, skulle inte kunna tänka mig att vara utan den. Men även isen är populär. Båda funktionerna används mycket mer än vad jag trodde. -- När jag byggde kylbox en gång i tiden så gjorde jag en avgjutning av botten till en form att gjuta isblock på några kg. Det blev även en transportväska för isblocket. Boxen i båten höll sig kall minst tre dygn, Supercoolen klarade ett dygn per 75Ah batteri. Tillsammans med en annan kille byggde vi en kompressorkyl av ett skrotat kylskåp. En inverter gav 230V till kompressorn. Det gick åt en del ström så man kunde bara köra när motorn gick. Men det funkade. Senare gjorde ackumulator med vatten så den klarade några dygn. En kille hade en kyl ackumulator där kompressorn drevs direkt av motorn. Körde man en kvart så höll sig kylen något dygn. Tyvärr dyr men innan solpanelerna så var det nog det bästa man kunde ha. Jag letade utan framgång efter en sådan, tanken var driva den med en gräsklipparmotor, precis som en del som hade watermakers som drevs med en liten bensinmotor. Ännu hellre hade jag haft en gasturbin och gjort varmvatten mha avgaserna.... It ain't over yet! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2018 20 minuter sedan, bhemac säger: Jag visste att du inte kunde inte motstå den! Den kommer säkert att bli uppskattad. Hemma har vi ett kylskåp med ismaskin och kallt vatten. Mest var det vattnet jag var ute efter och den används flitigt, skulle inte kunna tänka mig att vara utan den. Men även isen är populär. Båda funktionerna används mycket mer än vad jag trodde. -- När jag byggde kylbox en gång i tiden så gjorde jag en avgjutning av botten till en form att gjuta isblock på några kg. Det blev även en transportväska för isblocket. Boxen i båten höll sig kall minst tre dygn, Supercoolen klarade ett dygn per 75Ah batteri. Tillsammans med en annan kille byggde vi en kompressorkyl av ett skrotat kylskåp. En inverter gav 230V till kompressorn. Det gick åt en del ström så man kunde bara köra när motorn gick. Men det funkade. Senare gjorde ackumulator med vatten så den klarade några dygn. En kille hade en kyl ackumulator där kompressorn drevs direkt av motorn. Körde man en kvart så höll sig kylen något dygn. Tyvärr dyr men innan solpanelerna så var det nog det bästa man kunde ha. Jag letade utan framgång efter en sådan, tanken var driva den med en gräsklipparmotor, precis som en del som hade watermakers som drevs med en liten bensinmotor. Ännu hellre hade jag haft en gasturbin och gjort varmvatten mha avgaserna.... It ain't over yet! Hmmmm.. har nån skrivit om ismaskin här..? Glassmaskinen köpte jag kl5 en morron när jag läste om "nödvändiga/onödiga/braåhaprylar till båten-tråd" Vi bytte precis kök.. precis som när vi bytte kyl å frys för massa år sedan va vi i valet och kvalet mella kyl med eller utan ismaskin... det slutade tyvärr med utan..igen. hade vi haft vettigt med utrymme i eller nära köket med en extrakyl.. så hade vi tagit med is.. med bara en sån får vi bara inte in allt som vi har i kylen. Frugan e inte förtjust i ismaskinen.. men den e ju till båten. Provade att fylla plaspåsar med sån is å stoppa i frysen.. funkade hyfsat. Men då e ju vitsen lite borta. Dom isbitarna är ju väldigt blöta.. rätt smart tänkt att få till det så simpelt.. Nä... får slå ihop kök m rummet bredvid.. å då finns det plats. Grattis. Kallt vatten och is bör ju egentligen höra till livets nödtorft... å nu får jag dom hemska bilderna från platser på jorden med dålig vattentillgång i huvudet... å mår inte bra. Jag jobbade fram till för 30 år sedan på ett företag som tillverkade värmepumpar. Där hade jag både tid, möjlighet att stanna efter jobb och tillgång till alla typer av maskiner, svetsning, lödning mm. Jag fick en ide om att köra klimatanläggning baklänges.. Jag ritade upp en ide där man har en kall och en varm sida både på utsidan och insidan av bilen.. det blev lite backventiler mm. Inne i bilen hade jag.. fan minns inte ens vad dom olika delarna heter längre.. en typ kylare där jag lät gasen expandera.. från kompressor via en strypvenyil och in till den.. kallt i bilen (precis som "vanlig" AC) den kyldes i likadan kylare .... utanför.. upphängd framför vanliga kylaren på bilen. Sen kunde jag vända flödet så det blev kompromerad gas/vätska.. varmt... som fan typ 5sek efter du startat bilen. Det mediat kyldes m.a.o. inne i bilen och det började blåsa varmt i stort sett omg vid start. Det expanderade mediat/gasen.. drog jag i en kopparslinga runt grenröret, där det ju blir varmt dom f.. snabbt. Det var ingen helt fungerande lösning då det blev för kallt på sommaren och för varmt på vintern.. men idén funkade. Jag var nöjd.. Funderade och funderar fortfarande på varför inte alla AC-system har den funktionen.. eftersom man då får värme väldigt snabbt, standard har ju allt som behövs och kostar.. det behövs ju bara lite mer rör och några ventiler för att få den funktionen också.. Jag ringde det som på den tiden hette utvecklingsfonden.. svaret blev. "Om jag hade tillräckliga säkerheter.. kunde dom låna mej pengar.. till högre ränta än banken. -vill ni se prototyp? "-Klimatanläggningar finns ju redan. (Det svaret fick jag senare gällande annan idé... som jänkarna lanserade ca 10å år senare, "inlines" Kul med "uppfinningar" eller sätt att använda prylar till annat än utsprungstanken. Ps. Bilen var en Opel, "skräcken 2", fyrdörrars Record 1700 som jag hade köpt för 500spänn. Den gick varje vinter, somrarna var mc-tid, i 10 år.. från 1977-1987.. varav en vinter med "klimatanläggning". Sista vintern var ena bakhjulslagret så dåligt att jag fick köra med öronproppar och extra hög musik.. Opel Record for ever.. "Köp Opel å bli belåten, se naturen genom plåten" Det var tider... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 6 April , 2018 På 2018-04-04 på 16:51, bhemac säger: Effektiviteten för värmepumpar har stigit rejält men den största vinsten ligger i att man fått upp temperaturen. Stämmer bra! Jag har installerat värmepumpar i nordligaste Sverige med koldioxid som köldmedia. De är inte de mest effektiva om man tittar på COP, men man kan få en framledingstemperatur på 80 C vilket är nödvändigt i befintliga värmesystem när det utan vidare är - 30 C ute och ner mot - 40 C inte är så ovanligt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2018 3 timmar sedan, Mackey säger: men man kan få en framledingstemperatur på 80 C Wow, det hade varit något för mig. Jag behövde högre framledningstemperatur än vad min värmepump kunde ge när det blev mer än ett par grader kallt. Alltså fick vi köra olja eller senare pellets för att hålla varmt. Värmepumpen stod oftast stilla. I moderna kåkar med golvvärme var det inget problem men vi valde att gå över på fjärrvärme istället för att investera i en ny, modernare värmepump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 7 April , 2018 På 2018-04-04 på 18:31, raol säger: Jag tror att det nog skulle gå att bygga en väldigt snål termoelektrisk båtkyl om man lägger mycket kraft på tjock isolering (12-15 cm) och rejäla tätningslister, och kyler "varma" sidan av elementet med sjövatten (en liten pump för det vattnet krävs också, men lär inte dra mycket). På västkusten är vattentemperaturen normalt under 15 grader under juni och ytterst sällan över 18-19 under de varmaste perioderna av juli och augusti. Om kylelementet trycker ner tempen med 15-17 grader så är man nere på nära nollan. Kanske skulle en sån lösning fortfarande dra lite mer än en kompressorkyl, men den skulle kunna tillverkas för en bråkdel av kostnaden och som bonus är den nästan helt tyst (periodvis går vattenpumpen). Det går säkert att bygga mindre ineffektiva kylskåp med Peltier-element, men eftersom verkningsgraden är ganska kass så blir det ändå bara ganska energisnålt. Med en 50 W solcell och ett extra batteri är energiproblematiken avklarad, det gör inte så mycket att kylen är ineffektiv längre. Med 15 cm isolering och varma sidan ute i havet kommer det säkert att funka rätt bra. Priset gäller ju den färdiga funktionen "kallt utrymme" så vad kostar ett sådant med Peltier-element. Peltier-element: 300:- kr Lite styrning: 600:- kr Anslutning till havsvatten: 500:- kr 15 cm isolering: 1 500:- kr 50 W solcell: 800:- kr 80 Ah batteri: 1 000:- kr SUMMA: 4 700:- kronor Jag har inte kollat priserna, mest gått på erfarenhet och känsla. Det går säkert att skruva lite på mina "gissningar", men så himla billigt blir det inte hur man än gör. För övrigt går det ju att slippa ljudet från en kompressorkyl om man installerar kompressorn klokt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 April , 2018 7 timmar sedan, Mackey säger: Det går säkert att bygga mindre ineffektiva kylskåp med Peltier-element, men eftersom verkningsgraden är ganska kass så blir det ändå bara ganska energisnålt. Med en 50 W solcell och ett extra batteri är energiproblematiken avklarad, det gör inte så mycket att kylen är ineffektiv längre. Med 15 cm isolering och varma sidan ute i havet kommer det säkert att funka rätt bra. Priset gäller ju den färdiga funktionen "kallt utrymme" så vad kostar ett sådant med Peltier-element. Peltier-element: 300:- kr Lite styrning: 600:- kr Anslutning till havsvatten: 500:- kr 15 cm isolering: 1 500:- kr 50 W solcell: 800:- kr 80 Ah batteri: 1 000:- kr SUMMA: 4 700:- kronor Jag har inte kollat priserna, mest gått på erfarenhet och känsla. Det går säkert att skruva lite på mina "gissningar", men så himla billigt blir det inte hur man än gör. För övrigt går det ju att slippa ljudet från en kompressorkyl om man installerar kompressorn klokt. Mackey Hmmm... i min första båt skaffade jag 120Ah förbrbatteri 2st 50W solceller. det räckte inte en hel helg med kompressorkylbox på 75L Hade med mej ett extra 75Ah batteri.. då gick det att klara helg och till och med få visst överskott när kylvarorna väl var kalla. Man va dock tvungen att hålla celler riktade så fort möjlighet gavs... så.. peltier, 50w solceller 85Ah batteri.. då får det noga vara ett väldigt litet kylskåp. Numera har jag 500W solceller. 2st boxar som oftast är på. Behöver sällan bry mej mer än vår och höst. Hade jag ett peltier ala bensinmack utan vattenkylning.. skulle jag nog ha minst 200Ah batteri och 150W solceller enkom till kylen.. å då får det inte vara några direkt mulna dagar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 7 April , 2018 22 minuter sedan, Caribic410 säger: så.. peltier, 50w solceller 85Ah batteri.. då får det noga vara ett väldigt litet kylskåp. Eller ett välisolerat som raol föreslår. Vår kylbox är på 25 liter och är isolerad med 30 mm Armaflex, drar 24 Ah per dygn En tre gånger så stor box har väl cirka dubbla ytan. Med 30 mm isolering blir det 48 Ah per dygn. En tre gånger större box bör isoleras mera. Med 60 mm isolering skulle den också klara sig på 24 Ah per dygn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 April , 2018 På 4/7/2018 på 12:08, Mackey säger: Det går säkert att bygga mindre ineffektiva kylskåp med Peltier-element, men eftersom verkningsgraden är ganska kass så blir det ändå bara ganska energisnålt. Med en 50 W solcell och ett extra batteri är energiproblematiken avklarad, det gör inte så mycket att kylen är ineffektiv längre. Med 15 cm isolering och varma sidan ute i havet kommer det säkert att funka rätt bra. Priset gäller ju den färdiga funktionen "kallt utrymme" så vad kostar ett sådant med Peltier-element. Peltier-element: 300:- kr Lite styrning: 600:- kr Anslutning till havsvatten: 500:- kr 15 cm isolering: 1 500:- kr 50 W solcell: 800:- kr 80 Ah batteri: 1 000:- kr SUMMA: 4 700:- kronor Jag har inte kollat priserna, mest gått på erfarenhet och känsla. Det går säkert att skruva lite på mina "gissningar", men så himla billigt blir det inte hur man än gör. Fast det där är ju ett ohederligt sätt att räkna på... Solpanel och batteri får du ju räkna med för kompressorkyl också. Sen bör du nog byta leverantör av isolering, för jag hittar det för runt en tredjedel av din summa. Så tar vi bort batteri, solpanel och 1000 kr av isoleringsposten, så är vi under 2000 kr. Att jämföra med en kompressorkyl som kostar 2-3 gånger det. Och då låter (vissa av oss har så små båtar att det inte går att gömma undan dem på ett ljudisolerat ställe) den dessutom. Vi har ju ingen kyl än i båten, men 5000+ för att kunna ha färsk mjölk och smör, det är det inte värt. Då kör jag nog på UHT-mjölk (trots smaken) och skippar smör som påläggsklister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 8 April , 2018 2 timmar sedan, raol säger: Fast det där är ju ett ohederligt sätt att räkna på... Solpanel och batteri får du ju räkna med för kompressorkyl också. Sen bör du nog byta leverantör av isolering, för jag hittar det för runt en tredjedel av din summa. Så tar vi bort batteri, solpanel och 1000 kr av isoleringsposten, så är vi under 2000 kr. Att jämföra med en kompressorkyl som kostar 2-3 gånger det. Och då låter (vissa av oss har så små båtar att det inte går att gömma undan dem på ett ljudisolerat ställe) den dessutom. Vi har ju ingen kyl än i båten, men 5000+ för att kunna ha färsk mjölk och smör, det är det inte värt. Då kör jag nog på UHT-mjölk (trots smaken) och skippar smör som påläggsklister. Njae, ohederligt tycker jag är ett starkt ord när jag tydligt skriver att jag gått på erfarenhet och känsla och att det säkert går att skruva lite på priserna. En extra solpanel och ett extra batteri krävs enligt mig för att strömförsörja peltier-kylen som kommer att kärva betydligt mera ström än en kompressorkyl. Detta tillkommer bara för att man väljer en ineffektiv teknik. Kanske räcker 25 W och 40 Ah. Jag vet inte vilken isolering du tänker dig, men jag köper att man kan köpa 15 cm isoleringen för 500:- kronor. Peltier-element: 300:- kr Lite styrning: 600:- kr Anslutning till havsvatten: 500:- kr 15 cm isolering: 500:- kr 25 W solcell: 400:- kr 40 Ah batteri: 500:- kr SUMMA: 2 800:- kronor Det ser ju bättre ut... Konstigt att ingen säljer den lösningen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser