BboatB 26 Postad 3 April , 2018 (redigerade) Har köpt båt med en äldre kylbox installerad, är dock osäker om det är någon mening att byta ut boxen. Är det någon här som mätt upp sin förbrukning på sitt gamla kompressor kylskåp/box och jämfört det med ett nytt? Har läst att en nyare kompressor är ca 25-30% mer effektiv än de äldre. Men om man då ser till medelförbrukning så blir det inte jättestor skillnad om de nyare drar knappa 1 amp/h. Känns som man så kan köra den gamla boxen tills den går i graven och satsa pengarna på ngt annat. Redigerad 3 April , 2018 av BboatB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2018 22 minuter sedan, BboatB säger: Har köpt båt med en äldre kylbox installerad, är dock osäker om det är någon mening att byta ut boxen. Är det någon här som mätt upp sin förbrukning på sitt gamla kompressor kylskåp/box och jämfört det med ett nytt? Har läst att en nyare kompressor är ca 25-30% mer effektiv än de äldre. Men om man då ser till medelförbrukning så blir det inte jättestor skillnad om de nyare drar knappa 1 amp/h. Känns som man så kan köra den gamla boxen tills den går i graven och satsa pengarna på ngt annat. Hur stor e boxen? 24Ah/ dygn i snitt.. Om boxen e 70-100L lär du inte ha mkt att spara. Om boxen e jätreliten upp t 20L kanske det kan bli lite snålare. Mer isolering.. om det inte redan är väl isolerat.. gör nog mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 3 April , 2018 Jag har inte exakt storlek, kanske 30-40 l. Men jag trodde tidigare att det var större skillnad men sen läste jag en artikel från kryssarklubben. De hade fått input från isoterm att deras nyare kompressor var ca 30% effektivare än de gamla. Men det kanske blir ngt helt annat i slutändan, dvs 30 % effektivare kompressor ger 40% av strömförbrukningen ex på ngn skumt sätt och att kylkurvan ej är linjär...? Jag tänker 30% effektivare ger 30% mindre förbrukning men kanske inte är rätt. Så hade varit kul att se ett verklig resultat om ngn har gjort en jämförelse från verkliga livet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 3 April , 2018 (redigerade) 12 minuter sedan, BboatB säger: Jag har inte exakt storlek, kanske 30-40 l. Men jag trodde tidigare att det var större skillnad men sen läste jag en artikel från kryssarklubben. De hade fått input från isoterm att deras nyare kompressor var ca 30% effektivare än de gamla. Stod det något om vilken modell dom hade skaffat? Isotherm säljer ju vissa så kallade ASU modeller som skall vara väldigt effektiva...men gratis är dom ju inte. Redigerad 3 April , 2018 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 3 April , 2018 Såg fel det var Isostar. Länk: Är ett par år sedan den skrevs men verkar inte hänt jättemkt om man ser till förbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2018 41 minuter sedan, BboatB säger: Jag har inte exakt storlek, kanske 30-40 l. Men jag trodde tidigare att det var större skillnad men sen läste jag en artikel från kryssarklubben. De hade fått input från isoterm att deras nyare kompressor var ca 30% effektivare än de gamla. Men det kanske blir ngt helt annat i slutändan, dvs 30 % effektivare kompressor ger 40% av strömförbrukningen ex på ngn skumt sätt och att kylkurvan ej är linjär...? Jag tänker 30% effektivare ger 30% mindre förbrukning men kanske inte är rätt. Så hade varit kul att se ett verklig resultat om ngn har gjort en jämförelse från verkliga livet. Om boxen e 30L och hyfsat isolerad så är 24Ah/dygn rätt normalt. 70L normalisolerad modern box kan dra 30-35Ah/dygn vid ca 20-25c Tror du har mer att spara på att isolera mer än skaffa ny kompressor. ASU passar på att kyla på full effekt när du får in ström från generator. Det kan du ju göra manuellt.. dra ner temp när du kör motor och tillbaka upp när du står.. då maggar du "kyla" i det du har i boxen och det tar längre tid till den måste slå igång.. Om den går typ 20-30 min/timme när det är varmt så funkar den.. isolerar du tillräckligt kan det räcka med 20-30 min/2timmar. Då har du halverat förbrukningen. Kan va värt att testa och gör ingen skada även om du skulle skaffa ny kompressor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 3 April , 2018 Ligger sällan ute mer än 2-3 dagar så var mest intresserad över om det var en stor skillnad, men verkar inte så. Om en modern kyl drar 15 amp/dygnet mot 25 så är det ingen direkt avgörande skillnad för mig. Men hade varit kul om ngngjort en jämförelse från sin egna båt så man kan stilla sin nyfikenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2018 1 minut sedan, BboatB säger: Ligger sällan ute mer än 2-3 dagar så var mest intresserad över om det var en stor skillnad, men verkar inte så. Om en modern kyl drar 15 amp/dygnet mot 25 så är det ingen direkt avgörande skillnad för mig. Men hade varit kul om ngngjort en jämförelse från sin egna båt så man kan stilla sin nyfikenhet Jag har inte jämfört direkt i samma box. köpte hem ett gäng moderna boxar för ett antal år sen. Boxar med bra isolering varav jag har en 75L kvar. Har 2st, en på 80-90L och en något större, med ganska gamla isoterm, i befintlig båt. skillnaden på dom respektive de moderna är försumbar. e du ute 3dygn och har ca70-75Ah till övers för boxen så klarar du dej ju. Till dom räcker 150Ah batteri.. om du inte laddar något under dom dygnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 April , 2018 (redigerade) Jag har ett kylskåp som går på både 12 och 230 V. Första året som jag hade båten mätte jag, under realistiska förhållanden, med en registrerande voltmeter och fick ut medelströmmen under ett dygn. Har för mig att det deog ca 28 Ah och det skulle va ungeför dubbelt så mycket som ett nytt skåp - utan AUS. Skåpet hänger med fortfarande - 9 år senare. Redigerad 3 April , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 3 April , 2018 Vi har en gammal Isotherm med Danfoss-kompressor, minst 10 år gamma och troligen mycket äldre. 25 liters kylbox nedsänkt idiskbänken. Boxen isolerad med 30 mm Armaflex, typ som neoprengummi. Locket isolerat med 10 mm liggunderlag. Kompressorn drar ca. 3 A Sommaren 2014 när det var riktigt varmt gick kompressorn 1/3 av tiden. Dygnsförbrukning = 24 Ah. Om en ny kompressor skulle dra bara 16 Ah så har det ingen betydelse eftersom vi klarar oss på en 50 W solpanel som vi försöker rikta mot solen så ofta vi kan och orkar samt 3 x 80 Ah batterier. Kör motor 30 minuter per dag och laddar aldrig med landström, jo kanske en gång per säsong. Lägg några hundralappar på bra isolering istället för att lägga tusenlappar på en ny kompressor. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 3 April , 2018 Ok kanon. Jag får lägga pengar på andra saker ist för ny kompressor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 April , 2018 Jag tror inte nyare kompressorer är speciellt mycket effektivare, en kompressor är som den är och kylmediat är inte bättre. Ett hemmakylskåp har blivit effektivare pga bättre isolering, bättre tätngslister och bättre termostater. Isoleringen i båten går ofta att göra bättre. Stora vinster även om kondensorn kyls bra, kall luft från kölsvinet tex. Jag gjorde experiment med vattenkylning och där blev det stor skillnad speciellt varma dagar. Min 40 liters box drog 17 - 24 Ah/dygn mätt under flera dygn. En 50W solpanel ger i snitt 16Ah/dygn. ASU var bra på den tiden man inte hade solpaneler, bortkastade pengar idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 3 April , 2018 Är det en kompressor i boxen då..? Kan ju vara ett äldre peltier-element också som är ganska ineffektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2018 1 timme sedan, Peter_K säger: Är det en kompressor i boxen då..? Kan ju vara ett äldre peltier-element också som är ganska ineffektivt. 1A i snittförbrukning.. finns det så små peltier... om man bortser från drickaburkkylarna med usb till datorspelande kids? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 3 April , 2018 28 minuter sedan, Caribic410 säger: 1A i snittförbrukning.. finns det så små peltier... om man bortser från drickaburkkylarna med usb till datorspelande kids? Hur då menar du, 1A var väl ett räkneexempel och inte mätt på båten..? Det fanns peltier-element till båtkylat av märket Supercool som drog betydligt mer än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 3 April , 2018 Jag är faktiskt inte helt säker på om det är en kompressorbox men om det inte är det så kommer jag definitvt byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 April , 2018 5 timmar sedan, Thallatha säger: Jag har ett kylskåp Är det fortfarande Engel med Swingkompressor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2018 1 timme sedan, Peter_K säger: Hur då menar du, 1A var väl ett räkneexempel och inte mätt på båten..? Det fanns peltier-element till båtkylat av märket Supercool som drog betydligt mer än så. Mer ja! Kan inte tänka mej nån varit så puckad att dom installerat en sån.. Vanliga ta med på stranden boxar ala peltier drar väl 4-5A, går hela tiden och sänker temp med i bästa fall 20 grader. Så vid 30 grader är det 10 i boxen. Kompressor för lika liten box drar 3-4A men går motsvarande 1/5-1/3 av tiden och håller kallt... hur kallt du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 3 April , 2018 27 minuter sedan, Caribic410 säger: Mer ja! Kan inte tänka mej nån varit så puckad att dom installerat en sån.. Vanliga ta med på stranden boxar ala peltier drar väl 4-5A, går hela tiden och sänker temp med i bästa fall 20 grader. Så vid 30 grader är det 10 i boxen. Kompressor för lika liten box drar 3-4A men går motsvarande 1/5-1/3 av tiden och håller kallt... hur kallt du vill. För 20-30 år sedan var Supercool ”världens bästa” och min båt hade en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 3 April , 2018 1 timme sedan, Peter_K säger: Hur då menar du, 1A var väl ett räkneexempel och inte mätt på båten..? Det fanns peltier-element till båtkylat av märket Supercool som drog betydligt mer än så. Jag har ett Supercool-skåp (peltier-element) i min båt sedan 35 år tillbaka och har koll på förbrukningen. Skåpet pendlar mellan halv effekt 0,6 amp och hel effekt 1,6 amp i förbrukning beroende på hur varmt vädret är. Det är inte så farligt som många vill göra gällande jämfört med andra typer av kylning. Dessutom tror jag inte att ett kompressorskåp hade överlevt så länge. Allt som behövs är service i form av två droppar olja varje år på den enda rörliga delen som är fläktmotoraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 3 April , 2018 38 minuter sedan, Caribic410 säger: Mer ja! Kan inte tänka mej nån varit så puckad att dom installerat en sån.. Vanliga ta med på stranden boxar ala peltier drar väl 4-5A, går hela tiden och sänker temp med i bästa fall 20 grader. Så vid 30 grader är det 10 i boxen. Kompressor för lika liten box drar 3-4A men går motsvarande 1/5-1/3 av tiden och håller kallt... hur kallt du vill. Jämförelsen mellan båtkylskåp och strandboxar haltar lite då båtskåpet oftast sitter skuggigare och svalare nära vattnet/kölsvinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 April , 2018 4 minuter sedan, Rascal säger: Jämförelsen mellan båtkylskåp och strandboxar haltar lite då båtskåpet oftast sitter skuggigare och svalare nära vattnet/kölsvinet. Ofan.. där ser man vad lätt det är att skapa sig fördomar när det inte är intressant nog att kolla ”fakta”. egentligen, rent logiskt.. kanske.. borde man väl kunna ha ett mindre energikrävande system att flytta bort värme på än genom att komprimera uppvärmd ”kylmedia”... har bara sett dom varianterna man köper på macken med fläkt i locket, somdrar massa ström och knappt gör nån skillnad.. Kan mkt väl tänka mej det finns bättre fungerande varianter.. har bara inte hört om det förr, inte varit intresserad nog.. egentligen märkligt.. energiförfyttning på olika sätt är ju lite ”grundbult”å borde vara intressant... intressant tråd det blev. Berätta mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 3 April , 2018 Det var väldigt bra info, då kan man ju i princip behålla boxen bara den fungerar. Jag har i princip haft intrycket av att de äldre drar extremt mkt spec peltier men kanske skiljer mkt om man har större element, bättre isolering etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2018 De som bytt från Peltier till kompressor brukar envist hävda att strömförbrukningen minst halveras. Ju varmare det är, ju större skillnad. Vetenskapen säger att ett Peltierelement har 10-15% verkningsgrad jämfört med ett kompressorsystem som har 40-60% verkningsgrad (ju bättre kylning av kondensorn, desto högre verkningsgrad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 April , 2018 21 minuter sedan, bhemac säger: De som bytt från Peltier till kompressor brukar envist hävda att strömförbrukningen minst halveras. Ju varmare det är, ju större skillnad. Vetenskapen säger att ett Peltierelement har 10-15% verkningsgrad jämfört med ett kompressorsystem som har 40-60% verkningsgrad (ju bättre kylning av kondensorn, desto högre verkningsgrad) Det är min erfarenhet åxå.. men det jag haft i peltier är såna där boxar med kylaggregatet i locket. Enl några inlägg här verkar det finnas "proffsvarianter" av peltier. "Man får vad man betalar för" Märkligt bara i dessa miljöupprorens tider att man fortsätter med freoner osv. Visst är dagens mindre dåliga än dom förbjudna men dom e ju fortfarande miljöbelastande. Det är väl inte peltiervarianten... så dessa borde väl ha konkurrerat ut kompressorvarianter om dom är effektiva nog. Vet inte hur det är med moderna kompressorer men förr var det väl 1W in 3W ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 4 April , 2018 (redigerade) 28 minuter sedan, Caribic410 säger: Det är min erfarenhet åxå.. men det jag haft i peltier är såna där boxar med kylaggregatet i locket. Enl några inlägg här verkar det finnas "proffsvarianter" av peltier. "Man får vad man betalar för" Märkligt bara i dessa miljöupprorens tider att man fortsätter med freoner osv. Visst är dagens mindre dåliga än dom förbjudna men dom e ju fortfarande miljöbelastande. Det är väl inte peltiervarianten... så dessa borde väl ha konkurrerat ut kompressorvarianter om dom är effektiva nog. Vet inte hur det är med moderna kompressorer men förr var det väl 1W in 3W ut. Freonerna är borta för länge sedan. Butan körde en del kylskåp med. Min värmepump går på gasol, en utmärkt ersättare för R22, som är förbjudet. De nya köldmedierna är i alla fall inte ozonpåverkande. Vid gynnsamma förutsättningar kan värmepumpen ge 6 till 7 i COP. https://www.greenmatch.se/blogg/2014/08/vad-saeger-vaerdet-foer-cop-om-vaermepumpen En värmepump som har COP på tre, ger bara två i kylning. Redigerad 4 April , 2018 av Havskrattan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2018 36 minuter sedan, Caribic410 säger: Vet inte hur det är med moderna kompressorer men förr var det väl 1W in 3W ut. Värmefaktor COP, egentligen mest för värmepumpar. Förr var det 3 nu är det 4,5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 April , 2018 18 minuter sedan, bhemac säger: Värmefaktor COP, egentligen mest för värmepumpar. Förr var det 3 nu är det 4,5 Jo men förhålladet borde väl vara detsamma i jämförelse om man skulle jämföra peltier kyla/ värme... fast ifs, man tar väl inte värme någonstans ifrån med peltier utan det blir direktverkande el.. när man värmer med den. DEt känns effektivare att värma upp kall kylmedia och släppa ut värmen via värmeväxling än med ett direktkylt peltierelement. VEt inte hur dom funkar men det bör väl vara nån slags förflyttnig av värme, så en sida blir kall.. och den värmen från den varma sidan behöver blåsas ut med fläkt? Vad används peltieraggregaten med hög verkningsgrad till? Vad är skillnaden på proffsvarianten och "hobbyvarianten" Min lilla kylväska drog ju runt 4A konstant och orkade inte få ner temperaturen i närheten vad motsvarande 3ggr så stor box med kompressor klarar på ca 1/3del av energin. FInns det "riktiga" peltier och hur funkar dom i så fall..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 April , 2018 Effektiviteten för värmepumpar har stigit rejält men den största vinsten ligger i att man fått upp temperaturen. Effektiviteten för att kyla har inte ökat speciellt mycket. Troligen är vinsten så liten att det inte är värt pengarna. I en båt skulle vattenkylning av kondensorn troligen göra mest nytta. Supercool är effektivare än ett vanligt Peltierelement, det är styrelektroniken som fixar detta. Jag hade en (dyr) Peltierbox i bilen, mycket välbyggd med största delan av insidan i aluminium mm. Den drog mindre än en "bensinmacskbox", framförallt kunde den sänka temperaturen mer. Den var på runt 10liter och drog mellan en och två ampere. Nu har jag en Isotherm TB18 som drar 0,5-0,7A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 4 April , 2018 Jag tror att det nog skulle gå att bygga en väldigt snål termoelektrisk båtkyl om man lägger mycket kraft på tjock isolering (12-15 cm) och rejäla tätningslister, och kyler "varma" sidan av elementet med sjövatten (en liten pump för det vattnet krävs också, men lär inte dra mycket). På västkusten är vattentemperaturen normalt under 15 grader under juni och ytterst sällan över 18-19 under de varmaste perioderna av juli och augusti. Om kylelementet trycker ner tempen med 15-17 grader så är man nere på nära nollan. Kanske skulle en sån lösning fortfarande dra lite mer än en kompressorkyl, men den skulle kunna tillverkas för en bråkdel av kostnaden och som bonus är den nästan helt tyst (periodvis går vattenpumpen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser