Mackey 4 472 Postad 2 April , 2018 Jag slarvade bort vår ena spinnakersäck på Östersjön... Frågan är om det finns färdiga säckar att köpa eller om man ska beställa från segelmakare eller någon anasstans. Vi tänkte oss en traditionell säck, typ "tunna". Några tips? Var kan man köpa/beställa en sådan? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 April , 2018 Borde väl vilken segeltillverkare som helst kunna erbjuda? Har för mig att t ex Boding har det på hemsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 2 April , 2018 Jo, jag har också listat ut att segelmakarna är en bra ingång... Tänkte mer på om man kan köpa färdiga på någon fysisk eller virtuell butik. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 Ett bra tips till som du kanske inte kommer på själv.. man kan göra en själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 2 April , 2018 VA! Hur menar du nu? Jo, jag har faktiskt tänkt tanken. Innan jag gör något själv vill jag försöka få en uppfattning om vad det kostar att köpa en. Ibland är det billigare att köpa än att göra själv och detta skulle kunna vara en sådan sak. Det tar säkert 10 minuter att sy en spinnakersäck för den som gör det ofta, så det kan vara billigt att köpa. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 April , 2018 Får man bara fatt på lämpligt tyg bör det vara en smal sak att sy själv om man har en hyfsad symaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 2 April , 2018 https://www.google.se/search?client=ms-android-huawei&biw=360&bih=282&tbm=isch&sa=1&ei=XyDCWqj0Ooab6ASfupKwDA&q=spinnaker+bag&oq=spinnaker+bag&gs_l=mobile-gws-img.1.0.0i19l2j0i5i30i19j0i8i30i19.10144.13521..15653...0....129.641.6j1..........1..mobile-gws-wiz-img.......0j35i39j0i24j0i30j0i30i19.IVZX%2B%2BrSFLU%3D#imgrc=HNRyTuPyDPWAnM: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 22 minuter sedan, Mackey säger: VA! Hur menar du nu? Jo, jag har faktiskt tänkt tanken. Innan jag gör något själv vill jag försöka få en uppfattning om vad det kostar att köpa en. Ibland är det billigare att köpa än att göra själv och detta skulle kunna vara en sådan sak. Det tar säkert 10 minuter att sy en spinnakersäck för den som gör det ofta, så det kan vara billigt att köpa. Mackey Jo en sån.. främst om de finns färdiga.. är nog snabbare å enklare att köpa färdigt.. Hade du frågat om rattkapell hade jag haft bra tips.. men spinnsäck.. näe.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 2 April , 2018 (redigerade) De flesta segelmakare har säckar på hyllan. F ö rekommenderar jag en sådan här som jag fick till min spinnaker; sjukt bra! Har lattor och grejer. Man hänger ut hornen, kopplar säcken i mantåget, kopplar allt i liken och hissar det ur säcken. Redigerad 2 April , 2018 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 2 April , 2018 Jag har en liknande Peters som jag brukar hänga i hålet till ruffluckan så går det skuta den fram o tbx när den inte används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 2 April , 2018 Vi "fuskar" och kör oftast med strumpa så säcken är egentligen mest för förvaring, men... Kanske skulle vi satsa på en "modern" säck till den mindre lite smalare spinnakern som vi sällan använder, den har vi inte strumpa till. Den verkar ju väldigt bra fast den inte ser ut som på 70-talet. Kanske kan man tänka sig att lägga spinnakern som har strumpa i "fel" säck, lite wild and crazy kanske, men ibland måste man ju våga lite för att vinna något. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 1 timme sedan, Mackey säger: Vi "fuskar" och kör oftast med strumpa så säcken är egentligen mest för förvaring, men... Kanske skulle vi satsa på en "modern" säck till den mindre lite smalare spinnakern som vi sällan använder, den har vi inte strumpa till. Den verkar ju väldigt bra fast den inte ser ut som på 70-talet. Kanske kan man tänka sig att lägga spinnakern som har strumpa i "fel" säck, lite wild and crazy kanske, men ibland måste man ju våga lite för att vinna något. Mackey Har du nån bra ide kring hur man får ner strumpan när det börjar blåsa för mkt? Djäää.. krafter åskulle vilja komma på nåt sätt som inte kräver muskler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 Just nu, Caribic410 säger: Har du nån bra ide kring hur man får ner strumpan när det börjar blåsa för mkt? Djäää.. krafter åskulle vilja komma på nåt sätt som inte kräver muskler... Tänker på gennaker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 2 April , 2018 Jag provade en lövkasse med framgåg vid något tillfälle något liknande: https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/tradgardsskotsel/lovkassar-och-korgar/lovkasse-709005/ 49 kr på Jula kan ju var värt ett provskott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 2 April , 2018 54 minuter sedan, Caribic410 säger: Har du nån bra ide kring hur man får ner strumpan när det börjar blåsa för mkt? Djäää.. krafter åskulle vilja komma på nåt sätt som inte kräver muskler... Några tips som jag tycker borde funka var för sig eller tillsammans även för gennaker. Fall av, ju närmare läns du ligger dessto mindre tryck får du i seglet, dels för att du seglar med vinden och dels för att storen ger lä. Rulla ut genuan om du inte kan falla, så ger den lä. Om du ligger väldigt högt går det lättare/fortare att lova lite till för att seglet ska tappa kraft. Släck lite på skotet, med lite fladder i seglet går strumpan lättare att dra ner. Släpp skotet jättemycket om det blir kris. Utan vind i seglet får du (nästan) alltid ner strumpan. Det är viktigt att planera framåt när det blåser så mycket att man vet att det kan bli svårt att dra ner strumpan. Var finns det plats att falla av, kommer jag vidare om jag inte får ner seglet eller hamnar jag i en vik/fälla, blir det bättre lite längre fram (även om jag då seglar förbi målet), vad gör jag om jag till varje pris måste få bort seglet NU! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 April , 2018 I värsta fall får man väl acceptera att seglet och strumpan blir lite blöta. Genom att släppa helt på fallet ramlar ju allt ner. Sen är det bara att bärga trålen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 5 minuter sedan, Mackey säger: Några tips som jag tycker borde funka var för sig eller tillsammans även för gennaker. Fall av, ju närmare läns du ligger dessto mindre tryck får du i seglet, dels för att du seglar med vinden och dels för att storen ger lä. Rulla ut genuan om du inte kan falla, så ger den lä. Om du ligger väldigt högt går det lättare/fortare att lova lite till för att seglet ska tappa kraft. Släck lite på skotet, med lite fladder i seglet går strumpan lättare att dra ner. Släpp skotet jättemycket om det blir kris. Utan vind i seglet får du (nästan) alltid ner strumpan. Det är viktigt att planera framåt när det blåser så mycket att man vet att det kan bli svårt att dra ner strumpan. Var finns det plats att falla av, kommer jag vidare om jag inte får ner seglet eller hamnar jag i en vik/fälla, blir det bättre lite längre fram (även om jag då seglar förbi målet), vad gör jag om jag till varje pris måste få bort seglet NU! Mackey Ok. Tack. Köpte ju det seglet förra sommarn å fick inte många chanser att testa. Ungefär dina tips har jag provat men det kan bli dj tungt ändå.. Hur är det om man släpoer ner toppen, fallet? Eller om man bara drar ner seglet i en säck eller på däck.. håller emot med strumpan och drar upp seglet i strumpan istället för strumpan ner över seglet.. Tankar kring det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 2 April , 2018 22 minuter sedan, raol säger: I värsta fall får man väl acceptera att seglet och strumpan blir lite blöta. Genom att släppa helt på fallet ramlar ju allt ner. Sen är det bara att bärga trålen... Fast vattenfyllda undanvindsegel är skitläskiga att hantera, så det är ingen metod att föredra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 April , 2018 Nä, men som sista utväg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 41 minuter sedan, raol säger: I värsta fall får man väl acceptera att seglet och strumpan blir lite blöta. Genom att släppa helt på fallet ramlar ju allt ner. Sen är det bara att bärga trålen... Ah.. såg inte det svaret.. man kanske inte behöver släppa ända ner.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 Just nu, Caribic410 säger: Ah.. såg inte det svaret.. man kanske inte behöver släppa ända ner.... Äää... får prova lite olika när läge ges.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 2 April , 2018 Om det strular går det om man får tag på hornet dra ned spinnaker mellan bommen och Storsegel. Det blir som en press och trycker luften ur den. Kräver ju ändå någorlunda vanligt väder men en bra mellan trix. Eller försöka ta ned den på fel sida så den blåser in i focken när man släpper fallet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 April , 2018 Är ju inte säkert att man har storsegel uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 2 April , 2018 42 minuter sedan, raol säger: Nä, men som sista utväg... Som alternativ till att båten broachar - ja. Som kontrollerad nedtagning av segel - nej. Råden som kommit kring en strumpa är bra. Se till att få kraften ur seglet innan du drar ner den. Lova upp, släpp skotet, hissa/rulla ut fock/genua är bra råd. Att med våld dra ner en strumpa riskerar att paja något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 2 April , 2018 1 minut sedan, raol säger: Är ju inte säkert att man har storsegel uppe. Framför allt - inte säkert man har lösfotad stor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 April , 2018 Att släppa fallet så spinnakern hamnar i sjön är ingen bra idé, väldigt tungt att få upp + risk att man seglar över den. Prova lite olika metoder i måttlig vind så vet du bättre när det brallar i. Jag konstaterade förra året att det enklaste för oss (2 pers 70+) utan strumpa var att ta ner i lovart om storen rätt ner i ruffen i 10-12 m/sek. Överraskande enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 2 April , 2018 (redigerade) Börjar du i hornet då? Trycks inte hela spinnakern mot mast och vant då? Redigerad 2 April , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 2 April , 2018 1 timme sedan, trewq säger: Jag konstaterade förra året att det enklaste för oss (2 pers 70+) utan strumpa var att ta ner i lovart om storen rätt ner i ruffen i 10-12 m/sek. Överraskande enkelt. Ta ner i ruffen är ju "klassiskt", men i lä av storen. Sedan blir det ju inte alltid som man tänkt sig. Kollat runt lite och det verkar lite, lite trendigt att riva mellan bom och stor (om man har lösfotat). 1 timme sedan, raol säger: Är ju inte säkert att man har storsegel uppe. Jo! Enda gången man eventuellt inte har storen uppe är väl i väldigt lätt vind och när man samtidigt drabbas av akut lättja, men i lätt vind är det ju lätt att dra ner strumpan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 2 April , 2018 Jag har pga ensamseglingsproblematiken inte haft möjlighet att använda gennakern mer än en handfull gånger, men minst hälften av gångerna var det utan stor uppe. Helt enkelt för att det är smidigare så, och storen gör mer skada än nytta om man inte går (för gennakersegling) högt mot vinden. Oftast är det omgivande land och grund som bestämmer möjlig kurs, och då får man snällt anpassa sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 3 April , 2018 11 timmar sedan, AndW säger: Börjar du i hornet då? Trycks inte hela spinnakern mot mast och vant då? Först ta bort spinnakerbommen, sedan lätta läskotet, dra hem på lovartshornet. Trodde det skulle bli problem med vanten, men icke. Gissar att vinden som träffar storen akterifrån blåser ut spinnakern från vanten. Har upplevt det kärvt att dra ner spinnakern bakom storen under bommen, mycket som kan ta emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser