Mackey 4 462 Postad 1 April , 2018 Hej! Såg just att man kan köpa en 20 A EP Solar regulator (2215BN) för 1299:- kr på Fritidsfynd. Lite dyrare än att köpa direkt från Kina, men momsen ingår och konsumentköplagen gäller. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 1 April , 2018 Jepp men ingen display ingår så du missar mycket av finessen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elkillen 17 Postad 1 April , 2018 Om du vill köpa till displayen, så får du en victron 15A regulator med inbyggd blåtand och 5 års garanti för samma pengar.. (ca1600) jag vet vad jag skulle välja 😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 1 April , 2018 Bra tips Elkillen. Var kan man köpa den? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 April , 2018 En länk på Victron skulle vara bra så man kan jämföra. 50 minuter sedan, AndW säger: Jepp men ingen display ingår så du missar mycket av finessen. MT50 kostar ett par hundra. Sen finns det moduler för att få ut via Bluetooth, via WiFi eller i datorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 1 April , 2018 (redigerade) 54 minuter sedan, AndW säger: Jepp men ingen display ingår så du missar mycket av finessen. Vill man kan man ju köpa till en display eller en blåtandskonverter. bhemac var något snabbare. Mackey Redigerad 1 April , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 April , 2018 5 minuter sedan, Mackey säger: bhemac var något snabbare. Alltid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 11 September , 2018 2018-04-01 vid 17:43 skrev bhemac: En länk på Victron skulle vara bra så man kan jämföra. ... Här kommer svar https://www.victronenergy.se/solar-charge-controllers/mppt7510#datasheets Victronen blir några hundringar dyrare och är på 15 A isf. 20A. I övrigt verkar det finnas liknande funktioner och tillbehör. Misstänker att många föredrar Victron före Epsolar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 September , 2018 38 minuter sedan skrev Mackey: I övrigt verkar det finnas liknande funktioner och tillbehör. Nej, Victron, precis som de flesta billiga regulatorer, reglerar lastutgången på den negativa sidan dvs lastens mins kan inte kopplas direkt till batteriets minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 11 September , 2018 Tror victron har ah-räknare. EPsolar har inte det. Tror det fanns på tidigare versioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 September , 2018 1 timme sedan skrev AndW: Tror victron har ah-räknare. EPsolar har inte det. Tror det fanns på tidigare versioner. Med MT50 kan man se kWh in/ut per dag/månad/totalt. Istället för instrumentet MT50 kan man ansluta till datorn via RS485, WiFi eller Bluetooth. I vart fall via RS485 kan man se/manipulera all data. kWh är mer intressant än Ah eftersom spänningen inte är konstant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 11 September , 2018 Det är sant, det hade jag hunnit glömma sen jag var ute förra veckan. Men state of charge-indicatorn verkar inte bero på summan av ladd- och lastström. Jag hade ju velat ha en tydlig indiktion av hur många Ah det är kvar eller som gått åt. Dessutom nollställs det när man startar om laddaren (ska man inte göra man vi har brytaren dumt placerad ännu så det händer ibland av misstag) Lassningsmätning är inte toppen, i alla fall. Ersätter inte ex vis en Nasa BM-1. Men det kanske victron gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 September , 2018 8 minuter sedan skrev AndW: Ersätter inte ex vis en Nasa BM-1. Sant. Själv väntar jag på NASA för LiFePo4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 11 September , 2018 Personligen tycker jag inte det där med "tankmätare" för batteribanken är så viktigt, men säkert roligt. Vi har klarat oss bra på en 50 W solpanel och 3x80 Ah batteribank i sju år tillsammans med den odugliga, hemska Naps-regulatorn som ska förstöra batterierna mer eller mindre omgående. Vi får se hur länge till batterierna håller. En EPSolar på 20 A med blåtand är påväg in i båten så troligen kommer batteribytet i och med att den regulatorn börjar tjänstgöra. 😞 Det blir lite intressant att kunna ha lite bättre koll på laddning och förbrukning, men har det gått bra tidigare så bör det väl gå bra - eller tom. bätre - även framgent. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser