Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
DanielMalmgren

Polermaskin eller excenterslip?

Rekommendera Poster

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan en polermaskin och en excenterslipmaskin? Behöver köpa någonting att polera med och jag tänker mig att om jag köper en excenterslip så har den ju fler användningsområden, ser inte riktigt poängen med att köpa en ren polermaskin? Frågan är: Missar jag någonting då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har både en exenterslip och en liten vinkelkap med reglerbar hastighet. 

Bägge går att polera med, men jag använder nog helst vinkelkapan på låga varv att polera med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du bestämmer dig så fundera på vikt o ergonomi på de maskiner du väljer mellan.

 

Excenterslipmaskinen används normalt "stående" på en yta som ska slipas. Vikten är därför inte lika viktig som för en polermaskin som ofta används på en lodrät yta och därför gärna får väga lite mindre.

 

Jag har en liten vinkelslip (reglerbart varvtal) som jag polerar med. Den är så liten att jag kan hålla den i ena handen när jag jobbar. Väldigt bekvämt när jag står två meter upp på stegen och gärna vill hålla fast mig också. Min excenterslip får alltid stanna hemma när jag ska polera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda kap som polermaskin kan fungera, dock är de ofta för klena i kombination med dålig kylning vilket för att de brukar gå sönder. 

 

En polermaskin (alltså roterande) avverkar mer än en excenter så man för vara mer försiktig. Dock är excentern helt värdelös på konkava ytor (som inne i hörn) vilket det brukar vara gott om på en båt. Du kommer alltså att behöva en roterande ändå. Eller handjaga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.maringuiden.se/forum/topic/31295-vilken-polermaskin/

Det är en gammal tråd, men jag tror inte det hänt så mycket på polermaskinsfronten.

Själv har jag en av varje. 90 % körs med vinkelpolermaskinen diam 180 mm, alla stora plana ytor.

Ska du köpa en excenterslip så är det för att du behöver slipa nånstans, då är de överlägsna.

https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/slip/festool-ro-125-feq-plus-rotex-slip--och-polermaskin?VAT=1&gclid=EAIaIQobChMI7_y19JCW2gIVE8-yCh2iPACQEAQYBCABEgL_9PD_BwE

Det finns väl billigare, men inte bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan en polermaskin och en excenterslipmaskin? Behöver köpa någonting att polera med och jag tänker mig att om jag köper en excenterslip så har den ju fler användningsområden, ser inte riktigt poängen med att köpa en ren polermaskin? Frågan är: Missar jag någonting då?

Ett tips, om du ska polera för att få upp ytfinishen så ska du använda en två hövdad maskin alltså en med två polerhuvuden. En enkel maskin använder du för att gå på djupet med polera bort repor och dylikt. Den två hövdade sliter ej på gelcoaten lika mycket som enkelmaskinen. Använd sedan polermedel utan slippasta i tex 3 M grön kork. Om man är ovan och har polerande medel samt enkelmaskin är det oerhört lätt att gå igen gelcoatlagret. Hade själv en flipper för länge sedan, tidigare ägare tyckte den var matt. Köpte enkelmaskin och fick rådet köp autosol, sagt och gjort ägaren polerade hela båten, blev jätteblank. Med det resultatet att på många ställen gick ägaren genom gelcoaten och förstörde i princip hela båten.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Ett tips, om du ska polera för att få upp ytfinishen så ska du använda en två hövdad maskin alltså en med två polerhuvuden.

Jag har en sådan och tycker den är helt ok. Inte för att jag polerar så mycket. Sen har jag även en stor, lågvarvig, excenter maskin för tryckluft. Den ger ännu bättre resultat. Problemet är att man ska ha fram tryckluft och det krävs en kompressor på 4-5hk. Dessutom blir den svinkall. Den är också tyngre men där är ett balansblock till god hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

- - -

Dessutom blir den svinkall. Den är också tyngre men där är ett balansblock till god hjälp.

Det är en av fördelarna med min lilla enhands vinkelslip, den blir så varm o go att hålla i....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, kossor säger:

Använd sedan polermedel utan slippasta i tex 3 M grön kork. Om man är ovan och har polerande medel samt enkelmaskin är det oerhört lätt att gå igen gelcoatlagret. 

 

Fast just grön kork från 3M (FastCut) är det ju ett jäkla drag i :-) men du kanske menade den som ett exempel att ta det försiktigt med?

 

Ett alternativ att kika på kan vara kombinationsmaskiner från ex Rupes Bigfoot-serie. De både roterar och oscillerar vilket gör att de jobbar mycket svalare än en traditionell roterande. Risken för att bränna igenom gelcoaten är minimal. Vidare så skapas inga hologram eller repor på samma sätt, så det räcker oftast med ett polersteg. Rekommenderas. Dock är dom inte gratis då det primärt rör sig om maskiner för professionellt bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, hbengtsson säger:

 

Fast just grön kork från 3M (FastCut) är det ju ett jäkla drag i :-) men du kanske menade den som ett exempel att ta det försiktigt med?

 

Ett alternativ att kika på kan vara kombinationsmaskiner från ex Rupes Bigfoot-serie. De både roterar och oscillerar vilket gör att de jobbar mycket svalare än en traditionell roterande. Risken för att bränna igenom gelcoaten är minimal. Vidare så skapas inga hologram eller repor på samma sätt, så det räcker oftast med ett polersteg. Rekommenderas. Dock är dom inte gratis då det primärt rör sig om maskiner för professionellt bruk.

Nix 3M s polermedel med gröna korken är snällt och innehåller väldigt lite slipmedel  som efter en kort stund är förbrukat och medlet övergår till finishing,  däremot det med röd kork är det ett jävla drag i det brukar jag handjaga med. 3 M grejer är fantastiskt bra grejer speciellt vaxet i plåtburk. Brukar handla av Hedberg industrier i Gbg, han är väldigt kunnig och ger väldigt bra råd, följer man de råden kan man vissla hela sommaren i en spegel.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön kork:

3M Perfect-it Fast Cut XL rubbing 51052. Lättjobbad rubbing med lång öppentid. Används på normalsliten till hårt sliten gelcoat. Tar rejält och ger en fin glans. 

 

Röd kork:

3M Perfect-it III högglansskydd 09377.  Vax och försegling. Hög glans, tålig, silikonfri och kan appliceras för hand eller med maskin. Innehåller kanubawax som ger hög glans med god hållbarhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, kossor säger:

 3 M grejer är fantastiskt bra grejer speciellt vaxet i plåtburk. Brukar handla av Hedberg industrier i Gbg, han är ...........


Finns sen ett par år tillbaka på Fisketångens varv i Kungshamn.

 

http://www.de-ijssel-coatings.se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Regal195 säger:

Grön kork:

3M Perfect-it Fast Cut XL rubbing 51052. Lättjobbad rubbing med lång öppentid. Används på normalsliten till hårt sliten gelcoat. Tar rejält och ger en fin glans. 

 

Röd kork:

3M Perfect-it III högglansskydd 09377.  Vax och försegling. Hög glans, tålig, silikonfri och kan appliceras för hand eller med maskin. Innehåller kanubawax som ger hög glans med god hållbarhet

Ursäkta jag hade fel korken är vit på den tuffa rubbingen. Och enligt Hedberg själv så är den gröna snäll och den vita mycket värre, den påminner om autosol. Den röda flaskan jag har är en lackskyddare ej vax som du påstår.DSC_0030.thumb.JPG.4671cad2b687b8854fc907f901ab3e81.JPG

 

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara en hel vetenskap det här... Jag tänkte mig att om jag köpte mig en excenterslip (typ denna) skulle jag kunna använda den för både polering och slipning. Och även kunna använda samma maskin när jag någon gång gipsar en vägg i huset :-) Får dock över huvud taget inte klart för mig om den maskinen är oscillerande eller bara roterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser om produkten så står det följande:

Ger ett fint resultat
Den här slipmaskinen med excenterrörelse och rotation ger ett fint slipresultat med hög avverkning. Bosch PEX300AE är försedd med steglös varvtalsinställning vilket gör att du kan anpassa varvtalet beroende på material/arbete. Kardborrefästet ger snabba och smidiga slippappersbyten.

 

Dessutom står det att maskinen väger 1,5 kg så det verkar ju vara en utmärkt "kombimaskin".

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Mackey säger:

Den här slipmaskinen med excenterrörelse och rotation ger ett fint slipresultat med hög avverkning.

 

Aha! Jag hade faktiskt inte förstått att "excenterrörelse" innebar att den oscillerade. Mycket termer för samma sak nu... Men det känns som att det får bli en sån maskin. Och lite polerhättor. Dock verkar ju inte CO ha finare slippapper än 180 så det får jag väl leta efter någon annan stans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu kan vi krångla till det mer genom att kolla på effekten, din har 270 W.

 

det finns oscillerande på 850 W:

https://www.seasea.se/båtvård/övrig-båtvård/polering-rengöring/polermaskin-worksite-600-w

Men då väger den mer också. 

 

Jag har en sån här roterande på 1400 W:

https://www.seasea.se/båtvård/övrig-båtvård/polering-rengöring/polermaskin-marine-1400watt-230v

 

kanske är det bäst att köpa antingen den du tänkte eller en kraftig roterande. Då kan du köpa den andra sedan när du upptäckt begränsningarna med ditt första köp. Köper du en kraftig oscillerande kanske det slutar med att du vill ha alla tre varianterna :) 

 

En sån där liten Pex är ju bra för diverse andra saker också.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

Jag tänkte mig att om jag köpte mig en excenterslip (typ denna) skulle jag kunna använda den för både polering och slipning.

Jag har en sådan men aldrig polerat med den. Känns inte som en polermaskin. Någon som provat?

Bra som slipmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Verkar ju vara en hel vetenskap det här... Jag tänkte mig att om jag köpte mig en excenterslip (typ denna) skulle jag kunna använda den för både polering och slipning. Och även kunna använda samma maskin när jag någon gång gipsar en vägg i huset :-) Får dock över huvud taget inte klart för mig om den maskinen är oscillerande eller bara roterande.

 

Enligt datablad är den oscillerande med 4 mm svängrörelse. Den fungerar säkert bra som slipmaskin men min åsikt är att den har för högt varvtal på rotationen för att vara en bra polermaskin.

 

Men jag brukar ha fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har polerat en hel del med min Dewalt exenterslip, både bilar och båtar. Tror det hjälper en del att den är av lite kraftigare modell så det går att ligga på lite även när man kör på lågt varvtal. Så enligt mig om man vill ha en maskin så väjler man en exenterslip med hög effekt så vridmomentet räcker till även när man kör på lågt varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Mackey säger:

Det är ju en smaksak, men Bosch tycker den funkar för polering.

 

https://www.bosch-do-it.de/media/garden/gardenmedia/leaflets/434393_sv-S_PEX_Leaflet_RZ_SVEpdf..pdf

 

Mackey

 

Jo, jag brukar ha fel.

 

Som jag skrev, min åsikt är att 2000 rpm är för mycket för polering. 500 - 1000 rpm beroende på produkter och förutsättningar har livet lärt mig.

 

Enligt Dremels hemsida kan man polera med en Dremel 4000 HP också. 5000 - 35000 rpm... jisses!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

- - -

Som jag skrev, min åsikt är att 2000 rpm är för mycket för polering. 500 - 1000 rpm beroende på produkter och förutsättningar har livet lärt mig.

 

Enligt Dremels hemsida kan man polera med en Dremel 4000 HP också. 5000 - 35000 rpm... jisses!

Jag använder min Dremel till polering, kör strax över minimivarv (6-7000 varv/min) och det har alltid gått bra och blivit ett utmärkt resultat...

 

Den är alldeles utmärkt till att rubba och polera smårepor och lagningar. Orsaken att det går bra är att de små polerrondeller (20-25 mm i diameter) jag använder får en betydligt mindre periferihastighet än den stora rondellen på en större polermaskin. Polerrondellen är som en liten lumptrissa och drar hela tiden in kylluft mot den polerade ytan.

 

(Men när jag polerar med vinkelslipen så är det lägsta varvtalet som gäller.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Det är ju en smaksak, men Bosch tycker den funkar för polering.

 

https://www.bosch-do-it.de/media/garden/gardenmedia/leaflets/434393_sv-S_PEX_Leaflet_RZ_SVEpdf..pdf

 

Mackey

1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

 

Jo, jag brukar ha fel.

 

Som jag skrev, min åsikt är att 2000 rpm är för mycket för polering. 500 - 1000 rpm beroende på produkter och förutsättningar har livet lärt mig.

 

Enligt Dremels hemsida kan man polera med en Dremel 4000 HP också. 5000 - 35000 rpm... jisses!

 

Det här har ju inget med rätt eller fel att göra.

Både du och Faderullan tycker maskinen är olämplig för polering så det tycker jag TS ska ha med i sin bedömning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Lintott säger:

Jag använder min Dremel till polering, kör strax över minimivarv (6-7000 varv/min) och det har alltid gått bra och blivit ett utmärkt resultat...

 

Den är alldeles utmärkt till att rubba och polera smårepor och lagningar. Orsaken att det går bra är att de små polerrondeller (20-25 mm i diameter) jag använder får en betydligt mindre periferihastighet än den stora rondellen på en större polermaskin. Polerrondellen är som en liten lumptrissa och drar hela tiden in kylluft mot den polerade ytan.

 

(Men när jag polerar med vinkelslipen så är det lägsta varvtalet som gäller.)

 

Intressant. Jag har också provat vid ett antal tillfällen och jag har inte samma uppfattning som Du. Vilket polermedel använder Du till sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Lintott säger:

Jag använder min Dremel till polering, kör strax över minimivarv (6-7000 varv/min) och det har alltid gått bra och blivit ett utmärkt resultat...

 

Den är alldeles utmärkt till att rubba och polera smårepor och lagningar. Orsaken att det går bra är att de små polerrondeller (20-25 mm i diameter) jag använder får en betydligt mindre periferihastighet än den stora rondellen på en större polermaskin. Polerrondellen är som en liten lumptrissa och drar hela tiden in kylluft mot den polerade ytan.

 

(Men när jag polerar med vinkelslipen så är det lägsta varvtalet som gäller.)

Helt riktigt.

Med en 25 mm polertrissa med 7000 rpm får du en hastighet på cirka 500 000 mm/minut i ytterkanten.

Med en 125 mm rondell och 1000 rpm får du en hastighet på 400 000 mm/minut i ytterkanten.

 

Det är samma som när man borrar, man väljer varvtal efter diameter på boret.

 

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Lintott säger:

...Orsaken att det går bra är att de små polerrondeller (20-25 mm i diameter) jag använder får en betydligt mindre periferihastighet än den stora rondellen på en större polermaskin.

 

Vid Ø25 mm och 7000 rpm har Du en periferihastighet om 550 m/min som Mackey mycket riktigt skriver. Men vid Ø125 mm och 500 rpm har Du 196 m/min.

 

Om jag kör min Flex på lägsta eller medelhög hastighet anser jag att man märker tydligt att ökat varvtal försämrar resultatet. Kanske är det den lilla lumptrissan som är nyckeln för Dremel. Har Du provat lumptrissa på vinkelslipen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

 

Intressant. Jag har också provat vid ett antal tillfällen och jag har inte samma uppfattning som Du. Vilket polermedel använder Du till sådant?

Till polering med både vinkelslipen (skumgummirondell) och Dremel ("lumptrissa"):

bild.png.222fd451709d3b9e2c88c394b45057da.png

 

För lättare rubbing av smårepor så har jag en flaska med rätt fin rubbing som jag använder med Dremel o lumptrissan. Rubbingen är en bilrekonditionerarprodukt som jag inte minns fabrikatet på.

 

På förra båten fanns det några luftblåsor under gelcoaten som spruckit. Jag slipade upp groparna med ett litet slipstift, la i topcoat, grovslipade med Dremels slipcylinder, finslipade med våtslippapper och avslutade med rubbing på lumptrissan (det kan nog ha varit både autosol o finrubbingen som användes då). Det gick inte att se var skadan hade varit.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Mackey säger:

...

Det är samma som när man borrar, man väljer varvtal efter diameter på boret.

 

Maceky

 

Du glömde nog bort att materialet som skall bearbetas har en "viss" påverkan på varvtalet... ;)

Jag vill minnas att trä kontra RF är faktor 10 på varvtalet vid samma borrdiameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...