Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
CaptainKongo

Hur montera två flytande travare på samma skotskena?

Rekommendera Poster

Jag ska montera ett kutterstag på båten med en rullfock på. Fockskotet till detta hade jag tänkt att dra igenom nya extra travare på de befintliga genuaskotskenorna (Lewmar 1 genuaskotskena) på däck. De travare som sitter på genuaskotskenaoprna idag är flytande och jag hade tänkt att de nya extra travarna också ska vara flytande eftersom jag inte vill ha travare med pinstop (då måste jag borra hål i genuaskotskenan).

 

Är det någon som har gjort detta och kan förklara hur jag kan länka ihop de två flytande travarna på varje genuaskotskena?

 

Denna travare har jag tänkta att köpa:

https://www.benns.se/dacksutrustning/skenortravare/lewmar/strl-1-genuatravare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra som SJ när de kopplar fler vagnar på ett tåg. Eventuellt med en liten dyneema tamp mellan travarna om du vill ha ett litet avstånd. 

Kan det vara så enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-29 på 14:29, Stan säger:

Jag skulle göra som SJ när de kopplar fler vagnar på ett tåg. Eventuellt med en liten dyneema tamp mellan travarna om du vill ha ett litet avstånd. 

Kan det vara så enkelt?

Det kan vara så enkelt som en strop mellan dom men då mister man möjligheten att justera dom individuellt vilket inte är så kul.

 

Skulle det gå att montera ett brytblock på däck eller nån annanstans bakom den främre travaren för den aktre travarens trimlina? Utväxlingen får man ha på andra sidan brytblocket tänker jag mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, JonasP säger:

Det kan vara så enkelt som en strop mellan dom men då mister man möjligheten att justera dom individuellt vilket inte är så kul.

Förlust av justeringsmöjligheter är nog aldrig kul - åtminstone inte för racingfolk?

Men vad jag - som slöseglare - begriper av frågeställningen så kommer aldrig eller ytterst sällan två försegel SAMTIDIGT att användas/belasta skenan?


Därmed verkar Stan:s förslag ovan (angående liknelsen SJ-tågkoppling) bra och rimligt i mina ögon?
Kortast möjliga koppel utan trimbarbar extralängd mellan travare/sliders förefaller optimalt!?


[Finessen med en RULLGENUA förutsätter väl att den alltid är hissad och ständigt beredd att rulles in/ut på kort varsel? Och vidare att alla övriga "icke-rullbara" försegel i garderoben är mindre rullgenuan? Och att dessas optimala skotpunkter normalt alltid hamnar förligare än rullgenuans, med påföljd att den akterliga RULLGENUA-travaren/slidern - ständigt skot-ockuperad - bör ligga akterst i sj-tåget?]


Förmodligen blir trådfrågan mer klargjord ifall TS beskriver det tänkta målet med kutterstags-modifieringen mer detaljerat? (Gissar att högsjöegenskaper som bekvämlighet/säkerhet snarare än racing-egenskaper är högst prioriterat??)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om seglen inte ska användas samtidigt och dessutom travarna ska vara på samma ställe finns väl ingen anledning till att ha två travare alls? Det funkar ju rätt bra att ha två skot genom samma travare så länge bara ett används.

Poängen med stropen är att de inte är individuellt justerbara. Flyttas den främre flyttas den aktre.

Nackdelen med det är att man måste trimma om varje gång man byter segel.

Poängen med att ha dem individuellt justerbara var just att slippa trimma om...

 

Sen fattar jag som vanligt inte det här med att försöka polarisera mellan kappseglare och icke kappseglare. Jag gör båda, sättet att segla skiljer sig åt ganska mycket, men vältrimmade segel vill jag ändå ha. Att segla med kasst trimmade segel är inte kul när jag turseglar heller. (frekvenser för justeringar är dock drastiskt lägre)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, JonasP säger:

Om seglen inte ska användas samtidigt och dessutom travarna ska vara på samma ställe finns väl ingen anledning till att ha två travare alls? Det funkar ju rätt bra att ha två skot genom samma travare så länge bara ett används.

Poängen med stropen är att de inte är individuellt justerbara. Flyttas den främre flyttas den aktre.

Nackdelen med det är att man måste trimma om varje gång man byter segel.

Poängen med att ha dem individuellt justerbara var just att slippa trimma om...

 

Sen fattar jag som vanligt inte det här med att försöka polarisera mellan kappseglare och icke kappseglare. Jag gör båda, sättet att segla skiljer sig åt ganska mycket, men vältrimmade segel vill jag ändå ha. Att segla med kasst trimmade segel är inte kul när jag turseglar heller. (frekvenser för justeringar är dock drastiskt lägre)

Hoppsan, alls inte min mening att "försöka polarisera kappseglare och icke kappseglare".
Bägge kategorier behövs och kan nog berika varann!


Vad jag tänkte på mer exakt i detta fall är detta att rull-försegel ofta sitter uppe permanent från vår till höst. (Kappseglare däremot byter nog seglet oftare än så, trär i och hissar bättre anpassade segel i rullprofilen efter daglig behov? Segel som då med fördel kan behöva annan skotpunkt i däcket beroende på grad av inrullning??)

Tänkte mig slarvigt att rullgenuans skotblock är permanent ockuperad av sin alldeles egna skotlina som en sorts beredskap på alla båtar. Och att detta kan krångla till dragningen av trimlinor.
(Stort feltänkt av mig för rimligen används väl samma enda skotlina för olika försegel, man trär om denna skotlina i ett lämpligt placerat skotblock samtidigt som seglet skiftas/hissas. Och man kan ju - som du påpekar - rent av ha två rullblock på samma travare med varsitt iträtt skot samtidigt. Åtminstone om bara det ena skotet används vid varje givet tillfälle?)


Nå, förmodligen är det fortfarande bra ifall TS kan återkomma med fler detaljer eller kanske  ännu hellre nån egen skiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Förlust av justeringsmöjligheter är nog aldrig kul - åtminstone inte för racingfolk?

Men vad jag - som slöseglare - begriper av frågeställningen så kommer aldrig eller ytterst sällan två försegel SAMTIDIGT att användas/belasta skenan?


Därmed verkar Stan:s förslag ovan (angående liknelsen SJ-tågkoppling) bra och rimligt i mina ögon?
Kortast möjliga koppel utan trimbarbar extralängd mellan travare/sliders förefaller optimalt!?


[Finessen med en RULLGENUA förutsätter väl att den alltid är hissad och ständigt beredd att rulles in/ut på kort varsel? Och vidare att alla övriga "icke-rullbara" försegel i garderoben är mindre rullgenuan? Och att dessas optimala skotpunkter normalt alltid hamnar förligare än rullgenuans, med påföljd att den akterliga RULLGENUA-travaren/slidern - ständigt skot-ockuperad - bör ligga akterst i sj-tåget?]


Förmodligen blir trådfrågan mer klargjord ifall TS beskriver det tänkta målet med kutterstags-modifieringen mer detaljerat? (Gissar att högsjöegenskaper som bekvämlighet/säkerhet snarare än racing-egenskaper är högst prioriterat??)   

 

Tanken är att använda två försegel ofta under långfärd med undanvind. Högsjöegenskaper absolut prioriterat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade denna bilden på webben. Denna båt har två travare på samma skotskena. Något liknande har jag tänkt mig. Här verkar det vara "SJ"-lösningen som används med en lina mellan främre och aktre travare. Justerar man en så justerar man båda.

 

 

5ac150381ff65_dubblatravare.jpg.adb1dc6d4d7f410e71699d1ff3b859b2.jpg

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man istället för en fix stropp mellan travarna också gör denna justerbar kan man ju öka/minska avståndet mellan skotpunkterna efter behag. Att ha 3 trimtampar ist. f bara 2 går att lösa, vi hade detta på en av våra GR-båtar på 90-talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2018-04-01 på 23:31, CaptainKongo säger:

 

Tanken är att använda två försegel ofta under långfärd med undanvind. Högsjöegenskaper absolut prioriterat!

 

Förstår nog ändå inte ditt syfte fullt ut?
Anar att du månne tänker dig att ligga i en stabil passadvind vid atlantpassage från canarieöarna eller så, detta då med två försegel utspjärnade åt var sitt håll (saxade) för att fånga medvinden utan storsegel?
(Alls ingen dum idé med saxade försegel - eller ens ovanlig - i så fall. Roderverkan/styrbarhet gynnas rimligen alltid ju mer förligt placerad segelmassa just vid undanvind. Att ta ner storseglet och hissa motsvarande segelmassa i fören tar bort "lovgirigheten", kanske särskilt viktigt om man har ett vindroder i undanvind.)


Men...
I denna min gissade tolkning av ditt syfte - alltså saxade passadförsegel för långvarig plattläns - blir jag ändå konfunderad?
För två saxade försegel i ett sådant scenario har ju sina däckskotblock på ömse sidor båten (BB/SB)? Så det kan knappast bli aktuellt att exempelvis BaBord-skotskenan dubbelblock-belastas av två försegel samtidigt??
Vete katzingen :wacko: 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna ha de främre fast och istället justera dem i höjdled med en antal ring eller dylikt. De får ju samma effekt men bara en tamp till trimm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...