ottow 22 Postad 28 Mars , 2018 Jag skulle vilja montera en solcell på mitt luckgarage, men har svårt att finna en panel som är i närheten av mitt maxmått (70x40cm). Det närmaste och mest effektiva jag hittat är http://teknikhamstern.se/index.php/solpaneler/ny-gen-hog-effektiv-flexibel-solpanel/sunbeamsystem-tough-plus/tough-plus-flush-sunbeamsystem-38w.html Hade dock varit trevligt att utnyttja hela ytan och få mer effekt. Teknikhamstern säljer måttbeställda paneler men kan inte fixa en i rätt mått för mig... Nån som har något tips på lämplig panel? Otto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 29 Mars , 2018 Googla ”custom size solar panel” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Mars , 2018 Troligen enklast och billigast är att använda så stor standardpanel som möjligt och sen ev hitta fler platser. Den maximala effekten du kan få ut på den ytan är a 40W. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 1 April , 2018 Tack, har inte tänkt på vad maxeffekten är för ytan. Blir att titta på att sätta fler paneler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 1 April , 2018 Om du tillåter lite utstick så borde du kunna få plats med två Sunbeam Tough+ paneler på 2 x 38W. Totala storleken blir då 75x53 cm men kapar du av 1cm per kant, vilket borde gå, får du storleken 71x51 cm. Då har du 10cm som sticker ut mot fördäck vilket inte borde vara så svårt att bygga någon enkel typ av support för. Och då har du 76W solpanel, dessutom dubbla paneler vilket hjälper till om bommen skulle skugga den ena! http://vikingyachting.se/Webshop/El--ventilation-belysning/Sol--vindkraft/Solpanel-SunBeam-Tough-Flush-2-0-38-Watt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 April , 2018 Solpaneler fångar 1000W/m2, 70x40cm är 0,28m2. En ganska normal verkningsgrad är 15% så en så stor panel ger ca 42W. Sundbeam säger att verkningsgraden på deras är 23,7% vilket 66W. En verkningsgrad på 23,7% är väldigt högt så jag ställer mig nog lite frågande till siffrorna. Sätter man två st 20W paneler, 2x43,5x35cm så får man 40W för 2x298kr (Hjertmans) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 10 timmar sedan, bhemac säger: Solpaneler fångar 1000W/m2, 70x40cm är 0,28m2. En ganska normal verkningsgrad är 15% så en så stor panel ger ca 42W. Sundbeam säger att verkningsgraden på deras är 23,7% vilket 66W. En verkningsgrad på 23,7% är väldigt högt så jag ställer mig nog lite frågande till siffrorna. Sätter man två st 20W paneler, 2x43,5x35cm så får man 40W för 2x298kr (Hjertmans) Om du inte kan fixa lite parboler som skickar solstrålning från andra ställen. Testade en gång, lite experimentellt, om man kunde öka med speglar. Med hjälp av lite blanka aluminiunplåtar, blanka rostfria och aluminiumfollie som jag la strategiskt och och vinklade in ljus mot 50w panel so åxå stod lutad mot sol. Jag fick som bäst över 3ggr mer effekt. Med bara solpanelen fick jag ut strx onder 4Amp.. med olika plåt och stålspeglar över 12A nån toppnotering på 13.8A vilket motsvarar nånstans runt 160W. Provade även med "riktig" glasspegel.. å trodde att "nu dj..." Blev ingen skillnad alls.. vet inte om glaset reflekterar bort energin på nåt sätt. Minns inte säkert men har för mej aluminiumfolien va bäst. Sen hade jag ju ifs olika stora bitar av olika plåtar.. Men.ändå. vet inte hur mycket /arraenhet en solcell kan leverera.. begränsningen verkar vara mängden energi /ytenhet som solen ger på markytan. Så nån stor insamlare av ljus somjan skicka det till solcell skulle kräva mindre yta på just solcellen. Hur man löser det praktiskt? Man kunde kanske ha "speglar" som ligger vikta under solcellen.. och när man har plats, tid, möjlighet.. kunde man veckla ut dessa.. t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 2 April , 2018 Ok, tack för goda ideer. Får se vad det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2018 1 timme sedan, Caribic410 säger: Testade en gång, lite experimentellt, om man kunde öka med speglar. Japp en rätt vinklad rf-plåt gör stor skillnad. Lite opraktiskt på sjön men perfekt på tex en sommarstuga. Men vi åker omkring på en stor spegel, ibland i alla fall. En kille hängde en panel i pushpit, tanken var att kunna vinkla upp den med något stag när han låg stilla. Behövdes inte, den gav så mycket ändå pga reflektionen från vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 19 minuter sedan, bhemac säger: Japp en rätt vinklad rf-plåt gör stor skillnad. Lite opraktiskt på sjön men perfekt på tex en sommarstuga. Men vi åker omkring på en stor spegel, ibland i alla fall. En kille hängde en panel i pushpit, tanken var att kunna vinkla upp den med något stag när han låg stilla. Behövdes inte, den gav så mycket ändå pga reflektionen från vattenytan. Vet du varför en riktig spegel inte ger nån effekt? är det glaset som gör..känns ju som det ska vara optimalt men icke.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2018 1 minut sedan, Caribic410 säger: är det glaset som gör..känns ju som det ska vara optimalt men icke.. Jag tror det. Har läst någon gång varför man inte skulle ha spegelglas men kommer inte riktigt ihåg orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2018 54 minuter sedan, bhemac säger: Jag tror det. Har läst någon gång varför man inte skulle ha spegelglas men kommer inte riktigt ihåg orsaken. Iof. Pigment reagerar ju inte heller genom glas.. PS. Man kan ju ha en bunt tunna blanka plåtar under solcellen.. å placera ut vid lämpliga tillfällen.. hade lite sån ide mär jag köpt min första segelbåt. Dåvar solceller svindyra i jämförelse... sen va de ju en platsfråga åxå. Den båten hade jag bara första sommaren så det rann ut i sanden.. men en plåt som e lika stor som cellen bör man ju kunna förvara under och vika ut när det går.. då får man ju plus.. 30-70%.. alltid nåt.. Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser