Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
P_Martinsson

Biltema batteri

Rekommendera Poster

Det blir lite mindre dramatiskt om man ritar upp hur många Ah man kan använda av ett 100 Ah batteri under dess livslängd. Om man varje gång laddar ur 25 % eller 50 % spelar inte så stor roll, men mer än 50 % urladdning gör det hela sämre och laddar man ur mindre än 25 % får man ut lite flera Ah.

 

Battericykler.jpg.2f2e7ac04a56fca1a20e71da752d8b32.jpg

 

Man behöver inte bli skräckslagen om man ofta laddar ur till 60 % och inte helleröverlycklig om man aldrig går under 20 %. Det är faktiskt bara +/- 10 % jämfört med "platån" man normalt ligger på (25-50 % urladdning).

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra en del intressanta beräkningar. Om vi behöver ta ut 70Ah så klarar vi att göra det 200gånger. Har vi dubbla batterier så går det 500gånger. Kostnaden blir 9 resp 7,20 per cykel. Ingen jätteskillnad. Men gör vi detta 40 gånger per år så blir livslängden 5 resp 12,5år.

Det har ett värde att slippa byta batterier för ofta, det är ju ett visst besvär.

Kör vi stora förbrukare typ micro så har vi även en del att vinna på att Peukerteffekten blir mindre med fler batterier.

Vi klarar även fler djupa urladdningar med fler batterier och vi har en större reserv.

Men den största fördelen är att vi laddar snabbare, med två batterier får vi kanske 50% mer laddning på en timma.

Man vinner alltid på att ha fler batterier, hur mycket beror på hur man värderar tex besväret att byta batterier eller att snabbt kunna ladda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det färdigdiskuterat!

4st 8041001 inhandlade.

Hade hoppats hinna plocka ur de gamla batterierna i helgen, men eftersom att vädret som egentligen skulle kommit runt jul, något försenat, beslöt sig för att dyka upp lagom till påsk, får det nog skjutas en aning framåt i tiden..

Snap1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-03-28 vid 19:44 skrev Alicia1:

Har 2 st förbrukningsbatterier från biltema på 100ah. Inget fel på dom! Fungerar utmärkt!

Nu var jag tvungen att köpa ett nytt då indikatorn på det ena batteriet indikerar svart. laddar inte och behåller inte laddningen. Märkte det när kompressorn till min ASU kylskåpet inte startade.

Låg på ca 11 V enligt batterimätaren.

 

Dom är från 2014, men ska väl hålla längre än så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Alicia1:

Dom är från 2014, men ska väl hålla längre än så?

Visst ska de det men många batterier dör i förtid, ofta pga överladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri utbytt till nytt, samma typ. nu håller vi tummarna !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alicia1:

Ett batteri utbytt till nytt, samma typ. nu håller vi tummarna !

Kolla spänningen vid laddning så det inte är något annat fel.

Var försiktig med landströmsladdare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg på 13,45 volt när jag tittade senast,  har en cetek 300 laddare fast monterad, den ska vara bra har jag hört. Följer utvecklingen  noga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta laddare är bra men de är avsedda för laddning, inte för att strömförsörja båten. Till det (som kallas cyklisk drift) ska man ha ett nätaggregat som har en konstant spänning på ca 13,6V.

En del laddare har ett sk strömförsörjningsläge. Använd det. Om det behövs, ladda först upp batterierna under några timmar, slå sen över till strömförsörjningsläge.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis som bhemac säger är detta en laddare. Och även om den är superintelligent kan den inte skilja på eller veta om det som förbrukar är batteriet eller annat ombord på båten, utan tror all ström som slukas beror på batteriets status. Det kan ibland trigga konstiga moder som "recond", "boost" och allt vad de kan heta. Nämnda Ctek drar t ex upp utspänningen till nästan 16V under 4h i "recond", vilket är direkt skadligt för ett friskt (och laddat) batteri. Och i värsta fall även för elektroniken ombord.

Nu verkar det dock som att man manuellt behöver aktivera denna mode på just denna laddare, men vissa gör en "analys" (som kan bli hur fel som helst då det också är annat än batteriet som drar ström) och väljer sedan automatiskt.

 

Faktum är att batteriet blir fullt av 13,8-14,0V också, men de sista 20-25% tar väääääldigt lång tid då strömmen batteriet slukar i sig vid den spänningen blir låg när det börjar bli uppladdat. Men samtidigt mår batteriet bra. Jag har t ex min solpanelsregulator ställd på max 13,9-14,0V ut, inte 14,4V. Och den laddar fullt. Dessutom kan panelerna ändå inte lämna mer än ett par tre ampere.

 

Så kolla på din laddare vilka laddningsmoder den hoppar mellan. Hela åtta (!) olika faser (som denna Ctek har) är i mina ögon totalt overkill i en båt, och kan ställa till mer oreda än det gör nytta. Men för att så snabbt som möjligt ladda lösa batterier är den nog alldeles utmärkt !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laddare ställer till det förstod jag riktigt när jag pratade med husbilsägare. De flesta säger att deras batterier håller i tre år men samma batterier i båtar brukar hålla i minst 5 år.

Men vad gör de? Jo så fort de kommer fram stoppar de i "landanslutningen".

De som hade batterier som höll längre hade istället en eller ett par solpaneler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Att laddare ställer till det förstod jag riktigt när jag pratade med husbilsägare. De flesta säger att deras batterier håller i tre år men samma batterier i båtar brukar hålla i minst 5 år.

Men vad gör de? Jo så fort de kommer fram stoppar de i "landanslutningen".

De som hade batterier som höll längre hade istället en eller ett par solpaneler.

 

Är det inte så på sjön också?

Sladden i innan det är ordentligt förtöjt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-19 vid 11:47 skrev Pentax:

 

Är det inte så på sjön också?

Sladden i innan det är ordentligt förtöjt.

 

Ordentligt förtöjt?

En tamp i fören och laddströmskabeln i aktern, sen är det väl klart..  😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt expertisen ska man ha startbatteri till start och således förbrukningsbatteri  till förbrukarsidan. De har så olika uppbyggnad.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev vega1959:

Enligt expertisen ska man ha startbatteri till start och således förbrukningsbatteri  till förbrukarsidan. De har så olika uppbyggnad.

Jo, nu är "expertisen" ofta lika med de som säljer batterierna.

Men, startbatterier är gjorda för att kunna lämna stora ström till startmotorn i synnerhet i kyla. Men att tex dra igång en 20hk diesel på sommaren är något helt annat.

Ett förbrukningsbatteri är inte gjort för att avge stora strömmar men ska tåla djupa urladdningar.

Men det bästa är nog att öka antalet batterier för förbrukning. Många batterier av starttyp än få av förbrukningstyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jo, nu är "expertisen" ofta lika med de som säljer batterierna.

Men, startbatterier är gjorda för att kunna lämna stora ström till startmotorn i synnerhet i kyla. Men att tex dra igång en 20hk diesel på sommaren är något helt annat.

Ett förbrukningsbatteri är inte gjort för att avge stora strömmar men ska tåla djupa urladdningar.

Men det bästa är nog att öka antalet batterier för förbrukning. Många batterier av starttyp än få av förbrukningstyp.

Nu var det här en expert, ingen försäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter att läst här med era båtar så gissar jag att ett biltema funkar strålande till en lättstartad yamaha v4  som inte är en husbil på vatten

på sin höjd en stereo och kylväska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev myhran:

på sin höjd en stereo och kylväska

Nåja, en kylväska använder oftast ett sk Peltier-element och det drar s_tans massa ström.

Annars har Biltema bra batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag har använt biltemas 100amp batterier i många år. Dom fungerar kanon bra. Har av misstag dragit ner dom till 9volt. Men laddade upp dom igen alla fyra funkade precis som dom ska. Har använt biltemas över 10 år 

Torgny. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd som kanske handlar om nåt annat. Går på rubriken.

Jag köpte 5st biltema 73ah marin/fritids-batterier.

Kontrollerade med biltemas batteritestare och samtliga visade kapacitet på mln 80-87%

Är det vad man ska förvänta sig eller?

Laddade ett av batterierna fullt och det visade kapacitet 85% laddning 98%.

Satte på förbrukare under en tid på lite drygt 4h på från början 9.3A och på slutet 8.8A så snitt låg det väl på runt 9A

Spänningen under belastning låg i slutet på ca 12.1 men gick snabbt upp till 12.2 när jag stängde av belastningen.

Jag hade förbrukat ca 36Ah under dessa timmar och ska kolla vilospänning när vatteriet vilat några timmar. Eftersom det, i rumstemperatur, direkt efter belastningen låg på 12.2V verkar det som att förbrukningen stämmer överens med ett helt fräscht batteri. Vad säger mest om skicket på dom helt nya batterierna. Batteritestaren eller belastningstestet.

Varför visar batteritestaren i så fall "fel".

Är det så att en sån enkel testare inte är exaktare än så?

Att den är lämpligare för att snabbtesta i första hand slitna, inte helt nya, batterier?

Vad göra.. byta alla batterier och testa redanni butiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är svårt att få någon exakt vetenskap på en batteritestare av den typen. Det blir bara något ungefärligt, och kapaciteten kan den bara uppskatta. Liksom alla snabbtestare. Har en själv och de är jättebra - om man använder dem mot den bakgrunden. Perfekt att snabbt få en uppfattning om status såsom inre resistans o.s.v. Dina 15% för låg kapacitet är definitivt inom felmarginalen för en "snabbtestare", tycker jag.

 

Sedan är kapaciteten oftast angiven vid C/20, dvs på dina batterier skall den mätas med en urladdningsström på c:a 3,5A. Vid högre strömmar får man ofta ett något lägre värde och tvärtom. Kapacitetstalet sjunker också vid lägre temperaturer, men nu var det ju rumstemperatur om jag förstod dig rätt.

 

Slutsatsen är att både dina batterier och testaren nog är helt ok.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är svårt att få någon exakt vetenskap på en batteritestare av den typen. Det blir bara något ungefärligt, och kapaciteten kan den bara uppskatta. Liksom alla snabbtestare. Har en själv och de är jättebra - om man använder dem mot den bakgrunden. Perfekt att snabbt få en uppfattning om status såsom inre resistans o.s.v. Dina 15% för låg kapacitet är definitivt inom felmarginalen för en "snabbtestare", tycker jag.

 

Sedan är kapaciteten oftast angiven vid C/20, dvs på dina batterier skall den mätas med en urladdningsström på c:a 3,5A. Vid högre strömmar får man ofta ett något lägre värde och tvärtom. Kapacitetstalet sjunker också vid lägre temperaturer, men nu var det ju rumstemperatur om jag förstod dig rätt.

 

Slutsatsen är att både dina batterier och testaren nog är helt ok.

Jag körde inte testaren när batterier var under belastning och ja. Det är rumstemp på 22-25 grader ca.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag körde inte testaren när batterier var under belastning och ja. Det är rumstemp på 22-25 grader ca.

Nej, nu missförstod du mig nog. Det var antalet Ah din provbelastning gav som jag menade.

Om du laddat ur med 3,5A kanske du om du bröt vid samma spänning fått ut t ex 45Ah istället för 36Ah (påhittade siffror, men något åt det hållet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, nu missförstod du mig nog. Det var antalet Ah din provbelastning gav som jag menade.

Om du laddat ur med 3,5A kanske du om du bröt vid samma spänning fått ut t ex 45Ah istället för 36Ah (påhittade siffror, men något åt det hållet).

Aaaaa.. hade två st extraljus. Kanske provar med ett.. ca 4.6A.. gör det om jag av nån anledning belastningstestar nåt mer av batterierna. Tack för info/synpunkter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Jag ska byta mina 2 förbrukningsbstterier.

Vad jag har förstått så är många nöjda med Biltemas 80-4101 men vad tror ni om deras 80-100? Är det värt skillnaden?

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju 7 kilo tyngre så du får ju 7 kilo mer bly i det batteriet och det är bra,

och det verkar vara mer inriktat på att vara ett förbrukningsbatteri med sina låga siffror för startström 590 CCA jämfört med det andra på 820 CCA så det kan ju vara värt några kronor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...