Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
BaraAttDra

Tips/Hjälp Rita upp Ruttplan Stockholm - Medelhavet Tips på hamnar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Till min stora förvåning finner jag inte någon bra seglings-blogg som berättar om deras rutt från Stockholm till Medelhavet. Kanske existerar den trots detta och då är vi tacksamma för en länk till denna.

Rutten vi planerar ska inte gå igenom några kanaler. Preliminärt planerar vi starta vår resa i Stockholm i början på Juni och vi hoppas återvända till Stockholm i mitten på September. Hur lång tid tar seglingen till och från Medelhavet?

Innan man beger sig ut på en lång segling som denna så vill man ju gärna ha en så fullständig färdplan som möjligt, främst ur säkerhetssynpunkt.

 

Det vi vill ha helt klart för oss innan vi åker (och som vi önskar få hjälp med/tips på hur vi genomför på bästa sätt) är: 

 

* Dagsetapper. Vi har en 10 meter lång segelbåt, som seglar relativt snabbt. För att vara på den säkra sidan tänker vi dock endast räkna med 6 knop i medelhastighet och 8 timmars segling per dag. Alltså 48 sjömil per dag. 

8 timmar per dag gäller såklart inte för de längre passagerna.

Hur kan man planera in alla hamnar man ska övernatta på i förväg? När kan det istället gå att ligga ankrad? 

 

* Farliga etapper? Vilka månader blir vissa delar av vår färdväg farliga? 

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt förenklat.

Kiel -  Staande Mastroute - Brest - Vigo - Lagos

Aternativt, masta av och gå Canal Midi.

 

I holland, Belgien och Frankrike finns det gott om hamnar. Men det är mycket tidvatten och en hel de ström. Reeds har informationen.

I stora delar, framförallt i Engelska kanalen är radar mer eller mindre ett måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Segla söderut från Stockholm och ta engelska kanalen ner till Biscay, sedan är medelhavet till vänster.  

Sedan hade jag nog räknat mer på en snitthastighet på max 4 knop om ni har enkelskrov till båt. Det blåser inte alltid medvind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, BaraAttDra säger:

Till min stora förvåning finner jag inte någon bra seglings-blogg som berättar om deras rutt från Stockholm till Medelhavet. Kanske existerar den trots detta och då är vi tacksamma för en länk till denna.

Rutten vi planerar ska inte gå igenom några kanaler. Preliminärt planerar vi starta vår resa i Stockholm i början på Juni och vi hoppas återvända till Stockholm i mitten på September. Hur lång tid tar seglingen till och från Medelhavet?

Innan man beger sig ut på en lång segling som denna så vill man ju gärna ha en så fullständig färdplan som möjligt, främst ur säkerhetssynpunkt.

 

Det vi vill ha helt klart för oss innan vi åker (och som vi önskar få hjälp med/tips på hur vi genomför på bästa sätt) är: 

 

* Dagsetapper. Vi har en 10 meter lång segelbåt, som seglar relativt snabbt. För att vara på den säkra sidan tänker vi dock endast räkna med 6 knop i medelhastighet och 8 timmars segling per dag. Alltså 48 sjömil per dag. 

8 timmar per dag gäller såklart inte för de längre passagerna.

Hur kan man planera in alla hamnar man ska övernatta på i förväg? När kan det istället gå att ligga ankrad? 

 

* Farliga etapper? Vilka månader blir vissa delar av vår färdväg farliga? 

10m lång segelbåt 6kn i snitt?

hur har du kommit fram till det?

räknar ni 48 distans mot mål/dag?

kör ni motor när ni inte klarar den farten?

om ni ämnar segla den mesta tiden får ni nog skriva ner snittfarten rejält och öka seglingstiden om planerade dagsetapper ska hållas.

är båten planade kanske det funkar men ibland får ni räkna med motvind och kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, bhemac säger:

Väldigt förenklat.

Kiel -  Staande Mastroute - Brest - Vigo - Lagos

Aternativt, masta av och gå Canal Midi.

 

I holland, Belgien och Frankrike finns det gott om hamnar. Men det är mycket tidvatten och en hel de ström. Reeds har informationen.

I stora delar, framförallt i Engelska kanalen är radar mer eller mindre ett måste.

 

För kanaler krävs alla möjliga slags kurser och intyg som trådstartaren inte ämnar eller hinner gå på. 

Dock hade vi föredragit den rutten...

 

Edit: Eventuellt blir det någon kurs men kanalfärd kräver väl en hel uppsjö av certifikat?

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser någonstans att det kanske är smartast att segla non-stop från Skottland/Irland. Orsak att hålla sig långt borta från kusten. Hur långt ut måste man för att slippa de höga vågorna i Biscaya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

10m lång segelbåt 6kn i snitt?

hur har du kommit fram till det?

räknar ni 48 distans mot mål/dag?

kör ni motor när ni inte klarar den farten?

om ni ämnar segla den mesta tiden får ni nog skriva ner snittfarten rejält och öka seglingstiden om planerade dagsetapper ska hållas.

är båten planade kanske det funkar men ibland får ni räkna med motvind och kryss.

 

 

Ok, då får vi räkna ner snittfarten. Undra hur lång tid det tar från Skottland till Gibraltar non-stop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl sådär 2000 M från Malmö till Gibraltar så om du seglar rakt och i sex knop i åtta timmar per dag så hinner du fram och tillbaks på 83 dagar.

 

Jag skulle föreslå några längre etapper med segling dygnet runt för att få lite tid att ligga still några dagar här och var.

 

Tillägg: Du är tydligen redan inne på att ta lite längre etapper.

 

Mackey

 

PS

Jag vill inte vara oföskämd, men jag påminner om att det finns en del önskemål/krav på papper, kompetens och utrustning för att genomföra denna segling.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, BaraAttDra säger:

 

Ok, då får vi räkna ner snittfarten. Undra hur lång tid det tar från Skottland till Gibraltar non-stop?

Jag har ingen erfarenhet av denna sträcka, men 12 - 15 dygn kanske. Mycket beror ju på vädret.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Mackey säger:

PS

Jag vill inte vara oföskämd, men jag påminner om att det finns en del önskemål/krav på papper, kompetens och utrustning för att genomföra denna segling.

 

Upplys mig gärna om dessa krav. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, BaraAttDra säger:

 

Ok, då får vi räkna ner snittfarten. Undra hur lång tid det tar från Skottland till Gibraltar non-stop?

Ca 1800 distans från edinburgh till gibraltar.

3knop mot mål =ca 25 dygn

6knop =hälften, så nånstans 15-18dygn om det går bra..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Caribic410 säger:

Ca 1800 distans från edinburgh till gibraltar.

3knop mot mål =ca 25 dygn

6knop =hälften, så nånstans 15-18dygn om det går bra..

 

 

Hur ansträngande är det att gå längs kusten? Risk att störta in i en klippa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kanaler i Europa (utom Kiel) behövs ett kanalintyg. Du ska kunna hitta information i CEVNI. Riktigt enkelt.

Det sägs ibland att kravet i Holland är Kustskepparintyget. Vad som är sant vet jag inte. Alternativet är Fartygsbefäl klass 8, lite dyrare men vettigt om man inte har Förarbeviset.

Är du inte bekväm med tidvatten och strömberäkningar så är Utsjöskeppar kursen bra. Går att läsa in själv tex "Handbok för långseglare".

Många tex franska hamnar kan man bara komma in vid vissa tidpunkter tex två timmar före efter högvatten.

Sen har vi strömmen, i kanalen kan det vara 1-2 knop som man måste matcha så en medelfart på max 4 knop är nog realistiskt.

Irländska sjön är ännu värre, i synnerhet om man ska gå sydväst.

Börja med Reeds Nautical Almanac, där finns både tidvatten och strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

För kanaler i Europa (utom Kiel) behövs ett kanalintyg. Du ska kunna hitta information i CEVNI. Riktigt enkelt.

Det sägs ibland att kravet i Holland är Kustskepparintyget. Vad som är sant vet jag inte. Alternativet är Fartygsbefäl klass 8, lite dyrare men vettigt om man inte har Förarbeviset.

Är du inte bekväm med tidvatten och strömberäkningar så är Utsjöskeppar kursen bra. Går att läsa in själv tex "Handbok för långseglare".

Många tex franska hamnar kan man bara komma in vid vissa tidpunkter tex två timmar före efter högvatten.

Sen har vi strömmen, i kanalen kan det vara 1-2 knop som man måste matcha så en medelfart på max 4 knop är nog realistiskt.

Irländska sjön är ännu värre, i synnerhet om man ska gå sydväst.

Börja med Reeds Nautical Almanac, där finns både tidvatten och strömmar.

 

Läser detta hos de som ger kurser i Kanalintyg. 

 

"Förkunskapskrav är Förarintyg eller Kustskepparintyg (inkl båtpraktik) och SRC. (SRC/båtradio för dig som skall ta Kanalintyg i blå boken)"

 

Är detta ett krav som just den skolan har eller är det ett KRAV nuförtiden? 

 

Tack för tipsen, ska läsa "handbok för långseglare" och "Reeds Nautical Almanac". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, det är ett krav på förarintyg eller Kustskeppare samt någon typ av VHF cert, troligen SRC, för att få kanalintyg. Men går du inte in i kanalerna finns inga krav alls...

 

Men som någon skrev, en radar är bra att ha ( har du radar så finns kravet att du SKA kunna använda den! Även krav på att tillämpa väjningsregel 19 d )

Dessutom är nog en AIS nödvändig? Räkna på tidvatten är bra att kunna.

 

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förvånar mig ofta vilken motvilja det finns till att lära sig saker ordentligt.

Att ge sig ut på en segling som i denna tråden utan att tagit in annan kunskap än från ett internetforum riskerar att sluta i elände.

Kurser för förarintyg och kustskeppare tar någon vecka att läsa in. SRC finns helgkurser och utsjöskeppare är väl en 10-12 lektioner.

Kanalintyg är en helg, radar är en helg, mörkerpraktik är några timmar.

Då vinner man två saker, kunskap och dokument som styrker kunskapen.

Nu vill jag inte hoppa på TS för mycket i det här fallet men jag ser i andra fall att särskilt yngre förväntar sig en Youtube-snutt som förklarar allt alternativt kan tas med i plattan och kollas på om det skiter sig.

Det är kul att gå kurser, man träffar trevligt folk och kommer på saker man inte visste att man inte visste.

Jag läser om mina behörigheter som är från 1975, det är kul och skrämmande nyttigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Funkis säger:

Jo, det är ett krav på förarintyg eller Kustskeppare samt någon typ av VHF cert, troligen SRC, för att få kanalintyg. Men går du inte in i kanalerna finns inga krav alls...

 

Men som någon skrev, en radar är bra att ha ( har du radar så finns kravet att du SKA kunna använda den! Även krav på att tillämpa väjningsregel 19 d )

Dessutom är nog en AIS nödvändig? Räkna på tidvatten är bra att kunna.

 

 

Nej det är inget krav på förkunskaper för att ta Kanalintyget. 

Se HÄR.

 

Betr. kravet om att använda radar så står det i Regel 7b: "Om funktionsduglig radarutrustning finns ombord, skall denna utnyttjas på rätt sätt".

I rättsfall har man ansett att detta inte gäller i fritidsbåtar eftersom det inte finns något karav på att radar ska finns ombord och att det heller inte finns något behörighetskrav. Ordet "funktionsduglig" är också svårtolkat, tex att man kanske inte har tillräckligt med ström.

Å andra sidan är det ju korkat att inte använda en radar om man har. Om man inte går en kurs så skaffar man "Radarboken" och läser/provar under vägen. Vid god sikt har man ju facit med sig.

 

AIS transponder och VHF ska man självklart ha.

 

29 minuter sedan, Gundj säger:

Jag läser om mina behörigheter som är från 1975, det är kul och skrämmande nyttigt.

Det gillar jag och troligen alla andra som håller kurser, det är värdefullt med någon som har lite praktisk erfarenhet av kunskaperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan ju vända på frågan.

Vad har du för kunskaper när det gäller segling, navigation, båtliv, sjömanskap?

Vad gar du för erfarenhet innom nämda område?

Hur gammal är du?

Hur stor är den tilltänkta besättnngen?

Hur mycket kunskap ch erfarenhet av ovansående punkter har de?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
20 minuter sedan, Thallatha säger:

Man kan ju vända på frågan.

Vad har du för kunskaper när det gäller segling, navigation, båtliv, sjömanskap?

Vad gar du för erfarenhet innom nämda område?

Hur gammal är du?

Hur stor är den tilltänkta besättnngen?

Hur mycket kunskap ch erfarenhet av ovansående punkter har de?

Relevanta frågor utom -hur gammal är du. Laura från Nederländerna var blott 16 år då hon seglade jorden runt, ensam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det är något fel på kurser. Dock kanske det kan tyckas lite överdrivet att gå kurs för varje minsta sak. Om något likagärna kan läras på egen hand så är det såklart en lika fullgod kunskap. TS behöver i alla fall inte ha ett diplom för att våga lita på sin egen förmåga. 

 

För att svara på den andra frågan vissa verkar ställa sig angående TS kompetens för att utföra en så pass komplicerad och eventuellt livsfarlig seglats, så kan jag lugna er med att det i dagsläget endast är av intellektuell nyfikenhet som jag diskuterar dessa saker. Men man vet såklart aldrig när man helt plötsligt känner sig redo för att bege sig ut på de stora haven, jag är dock inte där idag i alla fall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
32 minuter sedan, BaraAttDra säger:

 

För att svara på den andra frågan vissa verkar ställa sig angående TS kompetens för att utföra en så pass komplicerad och eventuellt livsfarlig seglats, så kan jag lugna er med att det i dagsläget endast är av intellektuell nyfikenhet som jag diskuterar dessa saker. Men man vet såklart aldrig när man helt plötsligt känner sig redo för att bege sig ut på de stora haven, jag är dock inte där idag i alla fall :)

 

Uppfattade det som att ni var på väg till sommaren när du skrev inledningsvis;

 

Preliminärt planerar vi starta vår resa i Stockholm i början på Juni och vi hoppas återvända till Stockholm i mitten på September.

 

Men du skrev i och för sig inte vilket år det gäller.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Silverfox59 säger:

Men du skrev i och för sig inte vilket år det gäller.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Relevanta frågor utom -hur gammal är du. Laura från Nederländerna var blott 16 år då hon seglade jorden runt, ensam. 

 

Det finns ju mogna tånnåringar och sen finns det ju tonåringar som är världmästare i själförtroende. Sen finns det ju personer i min ålder, som bara är munväder.

Med de spretiga frågor som TS ställde verkade den nästan so om han tillhörde den senare kategorien.

I stället för gradbeteckningarna hade det kanske vari bättre att åldern eller ålderspannet  på den som skriver inläggen hade framgått.

Om vi ser till TS sista inlägg så var ju frågan egentligen helt hypotetisk och varför skall man då lägga en massa krut på att svara seriöst.

Har man kunskap och erfarenhet, så ställer man helt andra frågor om en sån har seglats än vad TS gjorde.

Men - "har man tur, så behöver man inget vett"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BaraAttDra säger:

Om något likagärna kan läras på egen hand så är det såklart en lika fullgod kunskap.

Självklart och ibland även en fördel därför att man tvingas försöka förstå. Det finns ju även distanskurser.

Den kurs som kanske är vettigast att gå fysiskt är utsjöskepparn. Till de kurserna kommer det alltid elever som köpt boken för att läsa själva (Den är tyvärr inte så pedagogisk).

Men det bästa brukar vara diskussionerna som uppstår, alla har ju samma intresse dvs komma iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Det finns ju mogna tånnåringar och sen finns det ju tonåringar som är världmästare i själförtroende. Sen finns det ju personer i min ålder, som bara är munväder.

Med de spretiga frågor som TS ställde verkade den nästan so om han tillhörde den senare kategorien.

I stället för gradbeteckningarna hade det kanske vari bättre att åldern eller ålderspannet  på den som skriver inläggen hade framgått.

Om vi ser till TS sista inlägg så var ju frågan egentligen helt hypotetisk och varför skall man då lägga en massa krut på att svara seriöst.

Har man kunskap och erfarenhet, så ställer man helt andra frågor om en sån har seglats än vad TS gjorde.

Men - "har man tur, så behöver man inget vett"

 

Vi är alla nybörjare någon gång och som det heter ”inga frågor är för dumma”. 

 

Man måste börja någonstans. 

 

Bättre att våga fråga än att låta bli att fråga.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac.... som vanligt är du knallsäker på vad som gäller? Ofta men inte alltid har du rätt. 

I detta fall, krav på förkunskaper för att få formellt ta kanalintyget, så läser jag exakt vad jag sa i den länk som du själv föreslog, sida 2 i Förkunskaper. Personligen kan jag hålla med om att det nog inte behövs mer kunskaper än erfarenhet, VHF cert undantaget, för att ta Kanalintyget. Men nu är det beslutet Transportstyrelsens och administrerat av Nfb, enligt den länk du gav.

 

Nu ska nog inte TS ta sig in i kanalerna så detta är mer OT.

 

Däremot - När det gäller radar så anges av internationella regler att har du radar ombord, som är funktionsduglig ( commisioned ) så skall den användas i nedsatt sikt. Bhemac,  Du talar ofta om rättsfall när det gäller internationell sjöfart. Men... sägs det verkligen att mindre fartyg undantas?

Det brukar vara samma regler i det mesta, bortsett från väjnings- och utrustningsregler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Funkis säger:

I detta fall, krav på förkunskaper för att få formellt ta kanalintyget,

Där ser man, även solen har sina fläckar. Man ska ha minst Förarintyg och SRC (Obs, SRC, gammalt VHF-intyg duger inte). Jag har haft flera kanalkurser men vet inte om jag sett att man kollat intygen. Å andra sidan tror jag ingen som går den kursen saknar intygen, de flesta går den i samband med utsjöskepparen.

19 minuter sedan, Funkis säger:

Du talar ofta om rättsfall när det gäller internationell sjöfart. Men... sägs det verkligen att mindre fartyg undantas?

Nej. Men ingen har dömts.

Inte så konstig med tanke på "funktionsduglig". Skulle jag be min fru sätta på radarn så skulle hon troligen inte få igång den. Det kan finns en massa anledningar till att anläggningen inte är funktionsduglig och det är nog hopplöst för juristerna att driva den linjen.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Silverfox59 säger:
13 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Det finns ju mogna tånnåringar och sen finns det ju tonåringar som är världmästare i själförtroende. Sen finns det ju personer i min ålder, som bara är munväder.

Med de spretiga frågor som TS ställde verkade den nästan so om han tillhörde den senare kategorien.

I stället för gradbeteckningarna hade det kanske vari bättre att åldern eller ålderspannet  på den som skriver inläggen hade framgått.

Om vi ser till TS sista inlägg så var ju frågan egentligen helt hypotetisk och varför skall man då lägga en massa krut på att svara seriöst.

Har man kunskap och erfarenhet, så ställer man helt andra frågor om en sån har seglats än vad TS gjorde.

Men - "har man tur, så behöver man inget vett"

 

Vi är alla nybörjare någon gång och som det heter ”inga frågor är för dumma”. 

 

Man måste börja någonstans. 

 

Bättre att våga fråga än att låta bli att fråga.  


Nu är det ju i regel så att när nån ställer en fråga, har man ofta inte med de förutsättningar som gäller.

Ju okunnigare man är - desto högre svansföring.

Jag vet inte om du kommer ihåg vad trådens rubrik är.

"Tips/Hjälp Rita upp Ruttplan Stockholm - Medelhavet Tips på hamnar"

och vad TS vill ha hjälp med.

Han vill inte gå kanalen för att han inte vill lära sig det absolut mest grundläggande kunskaperna, som man behöver ha för gå innomskärs en kortare söndagstur i den svenska skärgården.

Då väljer han hellre att segla runt.

 

Det skulle jag ochså i och för sig gjort. Inte för att jag inte kan tänka mig att skaffa mig den kompetens som behövs, utan för att jag inte gillar att gå för motor i kanaler. Inte för att jag gått så värst mycket i kanaler, utan för att det lilla jag gått - det är mer än nog. 

Att skissa upp för nån, som har en orealistisk syn på hur långt man hinner segla per dag under vissa förutsättningar, och annge hamnar mellan Sverige och Medelhavet, som ligger på ett sånt avstånd att en sån rutt skulle fungera - det är en grannlaga uppgift.

Att ge tipps på hamnar och annat som kan va av intresse på vägen - det är en helt annan sak.

Men det kräver ju att den som frågar har någon form av grundkuskaper i segling och navigation eller vill lära sig.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: 

 

Har beställt hem boken "Båtkörkortet Förarintyg & kustskepparintyg". Ska börja plugga till förarintyget. Sedan kanalintyg. 

 

PS: Lugna ner er, haha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...