Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Caribic410

Befintlig fast vs folding

Rekommendera Poster

2018-04-06 vid 19:07 skrev Caribic410:

Finns säkert fler tillfällen än mitt, när jag skulle ha kunnat, om jag förstått det när en polare skickade bilderna. Har aldrig behövt fundera på propellrar, propellerstigningar mm förut.

Bad polaren ta ett par foton och mäta med måttband och skicka för att fråga om nån självklart kunde se att.. "en sån är det"

När jag fick bilderna.. uppe i tråden nånstans.. försökte jag få till mått, stigning mm. Hade jag själv varit vid båten hade jag ju såklart skruvat loss den.

Nu vet jag att det är en baggis.. om man bara får tillräckligt rätt bilder, att räkna ut vad det är.. kommer väl själv inte ha nytta av det nån mer gång.. men hade nån tipsat mej innan skulle jag ha haft det. Höll på att missa mitt inköp..

👍

Uppdatering. Fick olika bud från några propellerleverantörer. 17- 18tum 3 blad stigning 14-18.

Köpte en 2bladig 16×11 på blocket.

När jag tog loss min fasta 2blad visade den sig vara 16×11. Kändes lovande.

Har nu provkört, pga ingen vind, i flera timmar. 2000n/min ger ca 6,2 knop vid vindstilla. Mars-varvtal ska ligga på ca 2800-3000.

Jag känner i drift ingen skillnad mot den gamla fasta. Däremot vid segling.. wow.. precis som peter beskrev, att det påverkar roder mm. Alla småvibbrationer i rodret är borta. Jag upplever att båten glider lättare och det känns som den åxå går något högre i vind.. det känns som rätt stor skillnad faktiskt. Tycker även att autopiloten styr bättre när det rör på sig runt 7 knop.

Dethär är nog min livs näst bästa investering.. 

Så skitnöjd.

Inget snurranda och oväsen i drevet vid segling och ljudet inne i båten känns mer som man tänker sig segling ska låta.. så helt klart har det gått en massa kraft till störande vattenvirvlar förut.

3 blad hade kanske varit mer driv i.. men dethär funkar bättre än klockrent. 3 blad skulle bromsat/stört mer.

👍👍👍

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...