callekalmar 2 Postad 22 Mars , 2018 Hej, Hittade en gammal tråd med samma fråga från 2009. De flesta förslagen finns inte kvar idag så provar själv i dessa moderna tider =) Vi är en båtklubb med ca 70 medlemmar och idag använder vi oss av excel för att ha koll på medlemmar, båtplatsnummer, storlek på båtplats, avgifter, adresser, telefonnummer osv. Detta känns rätt föråldrat och inte minst faktureringen som sker med snigelpost. Har någon förslag på vad man kan använda sig av? Har såklart googlat runt och laddat ner några demoversioner av olika program men de är inte överskådliga och ofta så överarbetade att de blir krångliga. Vad använder ni? Mycket tacksam för tips!!!!!!! Med vänlig hälsning Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 22 Mars , 2018 Är ni med i SBU så kan ni använda BAS. https://batunionen.se/batklubbssupporten/medlemssystemet-bas-ny/ Har ingen egen erfarenhet av det, men vad jag hört av de i styrelsen så funkar det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Mars , 2018 Vi gick i från ett föreningsprogram till Excel, fungerar hur smidigt som helst. Framförallt kostar det inget. Exceldokumentet läggs i molnet så att flera kan komma åt det. Föreningsprogrammet kunde bara köras på en dator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 22 Mars , 2018 Vår klubb kör också BAS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 Mars , 2018 Fast vill man ha bokföring integrerat är excel inte ett alternativ av legala skäl. Vi kör Visma eEkonomi för 99/sek per månad. Kan användas av flera samtidigt, och har det du behöver. Finns lite addons med bankintegrationer osv som gör livet smidigt. Rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Mars , 2018 26 minuter sedan, ziggemannen säger: Fast vill man ha bokföring integrerat är excel inte ett alternativ av legala skäl. Skatteverket accepterar numera bokföring i Excel om den i övrigt är i ordning och det är en liten verksamhet, under 1,5milj i omsättning. Nu var det ju inte bokföring som TS avsåg. Kostar BAS något utöver medlemskapet i Båtunionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 Mars , 2018 (redigerade) Ja, det gör dom om du har byggt in transaktionshantering i din excel, dvs du ALDRIG ändrar ett angivet värde utan skapar korrigerande eller tilläggande transaktion. Alternativt skriver ut varje transaktion. Hur många gör det? Dom flesta ändrar bara värden i de befintliga cellerna. Skall man ha spårbarhet enligt lagkrav, blir excel helt ohållbart om man har lite transaktioner ut och in i föreningen. Kom ihåg, lagen stipulerar spårbarhet, den säger inget om excel explicit. Skatteverket stipulerar ingenstans att excel är ok. Du kan köra på limmade kulramar om du vill (tar dock mycket plats). Om man som TS pratar om att man skall ha enkel hantering av fakturor, medlemmar osv är det en fördel att det hänger ihop med bokföringen. Det var min poäng. Gör livet enkelt. 99 kronor i månaden för en molnbaserad lösning är småpengar, och man har vettiga funtioner. Automatisk genering av fakturor utifrån avtal med kopplade artiklar(båtplatser) gör att med en knapptryckning genererar du årets fakturor och skickar på e-post eller snigelpost beroende av medlemmens preferenser i medlemsregister. Automatisk matchning av inbetalning till bank mot faktura gör att du en gång i månaden lägger en minut på att köra en inbetalningsjounal. Automatiskt utskick av påminnelser av obetald faktura. Inget mer manuellt kollande om betalning kommit in och utskick av påminnelse. Det som saknas är funktioner för planering av hamntjänst osv. Där är däremot excel säkert ett bra komplement. Excel har sina användningsområden, men ibland blir det som ser billigt ut bara jobbigt i längden. Tid är värt mer än pengar. Dumsnålt tror jag det kallas:-) Redigerad 22 Mars , 2018 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Mars , 2018 Nu handlar det inte om bokföring men skulle det göra det så rekommenderar jag ett samtal med dem. De är inte alls så stelbenta som de var förr. -- Visst är ett färdigt program smidigt men många föreningar har ont om pengar och håller gärna igen. Att sköta 70 medlemmar mha Excel handlar om några timmars arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 23 Mars , 2018 Tack för tipsen! Har börjat kolla på BAS och även Visma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Mars , 2018 2 timmar sedan, callekalmar säger: Tack för tipsen! Har börjat kolla på BAS och även Visma. Kolla även på nätet efter webbaserade lösningar, det underlättar mycket. Berätta gärna vad du hittar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser