Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
BaraAttDra

Köp av 36-37 fotare årsmodell 1982-1988

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Till att börja med önskar jag säga hej till ett nytt forum.

 

Vi går i planerna på att köpa en segelbåt för ca 300-350 000kr.

Vi är ett par i 35 års åldern med 2 barn, så vi tänker oss att vi vill ha en 36-37 fotare. Det jag hittar på Blocket i vår prisklass idag är ganska gamla båtar. Jag förstår såklart att en båt inte slits på samma sätt som tex en bil, men 1982-1988 känns ändå som ett tag sedan.

 

Min fråga är därmed vad ska man tänka på när man köper en äldre segelbåt? Jag undrar framförallt angående skrovet och masten. Hur åldras glasfiber? Finns det en risk att den blir ”porös” med åldern? Eller att den hårdnar och därmed förlorar flexibilitet? Det vore såklart inte roligt om båten helt plötsligt börjar spricka upp.

 

Hur vet man om en mast är i bra skick? Är det något speciellt missljud man letar efter om man trycker till en mast? Vad säger man generellt om livslängden hos en mast? Vad är det som vanligtvis går sönder?

 

En annan stor fråga är hur mycket kölinfästningarna slits rent generellt? Finns det något sätt att se grundstötningsskador inifrån båten? Hur farliga är kölskador som inte har skapat synliga sprickor i skrovet?

 

Något som talar för sig själv är att motorn ska vara i bra skick och bör såklart vara utbytt vid någon tidpunkt hos en så gammal båt.

 

Finns det några andra vanliga fallgropar? Styrning?

 

Hur ser ett segel som är på bristningsgränsen ut?

 

Känner till alternativet med att bjuda in besiktningsman vid båtköp och det är absolut något vi ska ha i åtanke. Dock kan man såklart inte betala för en besiktningsman varje gång man går och tittar på ett tilltänkt objekt, så jag är tacksam för alla svar på hur man bör gå tillväga.

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, BaraAttDra säger:

Till att börja med önskar jag säga hej till ett nytt forum.

Välkommen! Å lycka till i båtlivet.

 

9 timmar sedan, BaraAttDra säger:

- - -

Min fråga är därmed vad ska man tänka på när man köper en äldre segelbåt? Jag undrar framförallt angående skrovet och masten. Hur åldras glasfiber? Finns det en risk att den blir ”porös” med åldern? Eller att den hårdnar och därmed förlorar flexibilitet? Det vore såklart inte roligt om båten helt plötsligt börjar spricka upp.

- - -

Glasfiberlaminat är fantastiskt långlivade om skrovtillverkaren varit noggrann. Om det slarvats så kan det finnas en risk att skrovet tar upp vatten. Det diskuteras mycket om hur mycket vatten ett skrov kan ta upp. En seriös forumdeltagare håller just nu på med månatlig provvägning av några laminatbitar som han lagt i blöt.

 

Risken att båten ska spricka är dock minimal även för en båt som "byggts lite slarvigt" om det inte handlar om ett riktigt risigt exemplar. Det torde nog synas om den är så risig...

 

9 timmar sedan, BaraAttDra säger:

- - -

Hur vet man om en mast är i bra skick? Är det något speciellt missljud man letar efter om man trycker till en mast? Vad säger man generellt om livslängden hos en mast? Vad är det som vanligtvis går sönder?

- - -

Maströret brukar inte lida av åldringssvaghet om det är nitade beslag. Om maströret inte har utsatts för skador så att det är bucklor i röret så är det nog inga problem.

 

Det finns master där blockgenomföringar, fästen mm aluminumsvetsats (Isomat är ett exempel på tillverkare). Sådana svetsningar ska kollas noggrannt. De kan spricka och då lossnar infästningarna och masten rasar i sjön....

 

Det som kan åldras på en rigg är de rostfria stagen o vanten. Kardelar kan gå av i de fastpressningar som sitter i änden på virarna. Det här behöver man vara kunnig för att besiktiga...

 

9 timmar sedan, BaraAttDra säger:

- - -

En annan stor fråga är hur mycket kölinfästningarna slits rent generellt? Finns det något sätt att se grundstötningsskador inifrån båten? Hur farliga är kölskador som inte har skapat synliga sprickor i skrovet?

- - -

Kölbultar kan korrodera. Det är svårt att besiktiga. Det är väldigt ovanligt att de korroderar så att de går av. Om det finns en massa rostfläckar runt muttrarna inne i kölsvinet så skulle jag kanske bli misstänksam men annars inte.

 

Grundstötningar är olika allvarliga beroende på om det är en långkölad eller fenkölad båt. Långkölad "tål mer stryk" än en fenkölad. Men den fenkölade seglar oftast snabbare. (Nu blir här snart en debatt om fördelar/nackdelar med de olika alternativen...).

 

Grundstötningar lämnar oftast spår framme på kölen (men de kan även vara snyggt lagade). Det finns nog ingen båt som aldrig gått på grund. Frågan är snarare hur hård grundstötningen varit och vilka eventuella skador som uppstått. Det handlar även om hur ev skador reparerats.

 

En allvarlig grundstötning med en fenkölad medför att bakkant av kölen trycks uppåt. De allvarligaste skadorna uppstår då i botten strax nedanför ingångtrappan i båten. Om bottenstockar släppt där eller det finns antydan till sprickor så var försiktig. (Allt går att reparera men det kan ju bli en dyr reparation...)

 

Allvarliga grundstötningar kan även göra att motorfästen skadats. Kolla så att gummiupphängningarna är hela och att motorn sitter fast.

 

10 timmar sedan, BaraAttDra säger:

- - -

Något som talar för sig själv är att motorn ska vara i bra skick och bör såklart vara utbytt vid någon tidpunkt hos en så gammal båt.

- - -

Det är inte säkert att motorn är bytt. Om den varit färskvattenkyld (värmeväxlare med det glykolblandade motorvattnet som kyls av sjövatten som pumpas genom värmeväxlaren) så är korrosionen faktiskt rätt måttlig.

Slitaget på en inombordare är ofta rätt måttligt. Det viktiga är att motorn blivit ompysslad med olje- o filterbyten. Sen ger ju det yttre intrycket en rätt bra hint om noggrannheten hos tidigare ägare.

Ett motorbyte är rätt dyrt (kan kosta 100.000 kr) så ser det risigt ut så är det läge för att pruta.

 

Min förra båt var byggd 1988. Något år innan jag sålde den så skruvade jag ur motor o drev och lät en båtmotorfirma gå igenom alltihopa (bytte bälg, drivremmar, alla filter, lyfte toppen o kolla cylindrarna, provtryckte spridarna mm). Det var inte speciellt dyrt. Jag slapp en massa diskussion vid försäljningen. Motorn går fortfarande helt perfekt enligt nuvarande ägaren....

 

10 timmar sedan, BaraAttDra säger:

- - -

Finns det några andra vanliga fallgropar? Styrning?

- - -

Glapp går ju rätt lätt att känna. Ett problem med äldre rattstyrningar kan vara att få tag på reservdelar. Kändare märken är ingen garanti för reservdelshållning om det är gamla grejor - tyvärr.

 

Glapp i hjärtstocken är också rätt lätt att kolla (lite glapp är normalt).

 

Kolla även nederdelen av rodret för ev grundstötningsskador.

 

10 timmar sedan, BaraAttDra säger:

- - -

Hur ser ett segel som är på bristningsgränsen ut?

- - -

Segel kan ha olika användningsbrister.

Om det är utnött i sömmar så kan det repareras för en rätt rimlig kostnad.

Om segelduken skadats så är det skrot.

Ett gammalt dakronsegel töjer sig så det är inte kul att segla med det (stor buk som gör att båten lutar istället för att drivas framåt).

 

Om det är orginalsegel (inte helt ovanligt) så är de inte värda något. Prutläge!

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är spekulant på en båt i den prisklassen och samtidigt själv inte är så kunnig om båtar och hur man bedömer skicket, kan det nog vara klokt att anlita nån som jobbar med båtbesiktning för att kolla. Eller ta hjälp av en kunnig vän som man har gott förtroende för i såna frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt snävt spann för att välja, kan nog vara vettigt att utöka det lite.

De två största problemen är troligen motor och segel. Båda är ett måste och båda kostar en hel del.

En motor från 80-talet är ganska nära ett byte. Segel har betydligt kortare livslängd.

En båt där motorn är bytt och kanske inte ens 10 år är betydligt bättre köp, även om båten är några år äldre.

Eller en båt där man måste byta motor/segel men då till ett betydligt bättre pris.

De  som säljs idag är många gånger lite äldre båtar som är i mycket bra skick med nyare motor mm.

Bäst affär gör man nog om man köpa och ordna motorbytet själv.

En likadan båt som min såldes 100tkr billigare pga att motorn var slut. Hade jag bara varit lite snabbare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Några prisid'eer:

Nya segel, 80 - 90 tusen kronor.

Ny motor (ej Volvo Penta) 100 000:- kronor om man gör en del själv.

Nya dynor 50 000:- kr, kanske mera.

 

Nya vant och stag är inte så dyrt som man tror. Någpn som vet vad det kan tänkas kosta till en 36/37-fotare.

 

En grundstötning med en fenkölad båt påverkar - som Lintott skrev - skrovet precis bakom kölen. Förutom att titta i kölsvonet kan man knacka utvändigt på skrovet med en liten hammare eller skaftet på en stor skruvmejsel. Om det låter likadant närmaste halvmetern från kölen som längre bort är ev. skada lagad på ett bra vis. Det ska inte låta ihåligt i området närmast bakom kölen.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Lintott säger:

Välkommen! Å lycka till i båtlivet.

(och en massa text)

 

Detta inlägg är värt en eloge och är bland de bästa svar jag läst!

Gillar omgående!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiberlaminat kan ju utmattas precis som de flesta material och det förekommer att hårt seglade båtar faktiskt har utmattningsskador även om jag tror att det är ovanligt. Då är det nog vanligare med fuktskador i sandwichkonstruktioner. Om du är spekulant på en 80-talare med samdwichskrov skulle jag absolut ta med en besiktningsman. Enkellaminat är betydligt enklare att bedöma skicket på. 

 

Annars kan du nog komma rätt långt med att grovsortera på det allmänna intrycket. Är det rent överallt? Är kölsvinet torrt och badar inte i smörjolja? Finns spår av fuktskador på inredning? Är motorrummet rent? Fungerar allt elektriskt? Ser elinstallationen anständig ut?  Om inte,

komma nästa objekt..Om du inte är fixare och vill köpa billigt förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Klubbjackan säger:

Annars kan du nog komma rätt långt med att grovsortera på det allmänna intrycket. Är det rent överallt? Är kölsvinet torrt och badar inte i smörjolja? Finns spår av fuktskador på inredning? Är motorrummet rent? Fungerar allt elektriskt? Ser elinstallationen anständig ut?

Bra skrivet.

Jag kom ned i en båt där det låg höstlöv under durken. 

Börja med att titta på säljarens bil, det brukar säga mycket.

2 timmar sedan, Mackey säger:

Några prisid'eer:

Spontant låter det lite högt men det är lätt att kolla. En kväll vid datorn så har man uppgifterna någar dagar senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Nu kommer jag känna mig lite mer självsäker och kan i alla fall ge intrycket av att jag vet något när vi försöker hitta någon prisvärd och långsiktig investering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar lite över prisbilden. 

Vad tycker ni att man borde få för 300-350 000kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns massor av olika båttyper. Varför man väljer den ena eller den andra beror nog mycket på tycke och smak samt vad man värderar mest samt i slutänden att det ska passa plånboken. Är det långseglingar på öppna hav, upptäckter i en skärgård, kappsegling, söndagssegling eller en kombination av dessa som ni ska använda båten till.

 

Hur långa seglatser kommer ni att göra. En lite mindre båt kan fungera fint men en större ger mer komfort.

 

Vad ska ni ha båten till, hur många fasta kojer behövs, ståhöjd, är seglingsegenskaperna viktiga eller är det boyta, självslående fock, rorkult eller ratt, max längd och bredd för att passa i en båtplats, djupgående, storlek på sittbrunn, kan hanteras på en person, etc.

 

Som sagt så kostar det ganska mycket att byta motor och segel vilka är de dyraste sakerna. Stora segel är dyrare än mindre. Sedan så finns det en hel del andra prylar som tillsammans kostar en hel del. Det kan rymmas en hel del i en segelbåt!

 

www.sailguide.com finns massor av båttyper och man kan göra sökningar för att begränsa utbudet (finns 1962 olika kölbåtar att välja på).

 

Kan vara bra att höra sig för med andra båtägare om deras synpunkter , tex  i en båtklubb. Alltid bra att ha provseglat olika båtar, fråga om ni kan få följa med någon som har en båt som ni är intresserade av innan ni bestämmer er för vad ni ska köpa.

 

Det är ofta lite dyrare hamnavgifter om båten är längre än 12 m och bredare än 3m. Men det är nog inte det man väljer båt efter.

 

En segelbåt är inte en investering utan en upplevelse. En mindre upplevelse har oftast lägre årskostnader.

 

Läs böcker och på internet samt naturligtvis fråga mer på detta forum.

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, BaraAttDra säger:

... när vi försöker hitta någon prisvärd och långsiktig investering. 

 

Om det är en långsiktig och prisvärd investering du är ute efter kan jag direkt rekommendera dig att titta på aktier, fastigheter, konst eller ungefär vad som helst som inte är båt. 

 

Jag ångrar inte en krona som jag lagt ner på min fantastiska segelbåt men jag räknar inte någonstans med att få igen det....

 

Ett tips är att köpa boken om 700 segelbåtar i test ( http://www.norstedts.se/bocker/112557-700-segelbatar-i-test ) . Otroligt trevlig bok att sitta och bläddra i. oavsett om man är i köptankar eller inte. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, BaraAttDra säger:

Undrar lite över prisbilden. 

Vad tycker ni att man borde få för 300-350 000kr?

Sökte lite på Blocket. Hittade en Scanmar 33 som stämmer så när som på längden. Fräsch motor och segel. Sen kanske det inte alls är den båt ni vill ha men det är ett exempel på vad man kan få.

https://www.blocket.se/kalix/Scanmar_33__varrustad__ny_motor_och_segel_76153539.htm?ca=11&w=3&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni seglat/varit på sjön tidigare? Om inte kan det kanske värt att börja med en säsong eller två som medlemmar i en båtpool eller hyra båt. Ni kommer snabbt inse vad som är viktigt för just er familj och inte.

 

När vi köpte vår första båt som familj köpte vi en 35 fotare. Jag var den enda som tidigare ägt båt och seglat och drev igenom det köpet med det snuskloka argumentet att en liten familj klarar sig gott med det och det är den mest prisvärda storleken för oss.

 

Kan säga att vi bytte efter första säsongen efter ett ultimatum från min fru. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, Bokaj säger:

Har ni seglat/varit på sjön tidigare? Om inte kan det kanske värt att börja med en säsong eller två som medlemmar i en båtpool eller hyra båt. Ni kommer snabbt inse vad som är viktigt för just er familj och inte.

 

När vi köpte vår första båt som familj köpte vi en 35 fotare. Jag var den enda som tidigare ägt båt och seglat och drev igenom det köpet med det snuskloka argumentet att en liten familj klarar sig gott med det och det är den mest prisvärda storleken för oss.

 

Kan säga att vi bytte efter första säsongen efter ett ultimatum från min fru. 

 

Jag har tillbringat alla mina barndoms somrar på segelbåt (23 fotare). Dock försvann segelbåten ur vår familj när jag var 15, så det var ett tag sedan men kunskapen finns liksom i blodet. 

 

Vad bytte ni till?

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, Bokaj säger:

 

Om det är en långsiktig och prisvärd investering du är ute efter kan jag direkt rekommendera dig att titta på aktier, fastigheter, konst eller ungefär vad som helst som inte är båt. 

 

Förstod att mitt ordval kunde bli lite svårtolkat. 

Med långsiktig investering menade jag en segelbåt som inte behöver reparationer på ett långt tag :)

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, bhemac säger:

Sökte lite på Blocket. Hittade en Scanmar 33 som stämmer så när som på längden. Fräsch motor och segel. Sen kanske det inte alls är den båt ni vill ha men det är ett exempel på vad man kan få.

https://www.blocket.se/kalix/Scanmar_33__varrustad__ny_motor_och_segel_76153539.htm?ca=11&w=3&last=1

 

Ett bra alternativ. Vi ska definitvt iaf leta en båt där de viktiga delarna är bytta inom rimlig tidsperiod. 

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, per_62 säger:

Det finns massor av olika båttyper. Varför man väljer den ena eller den andra beror nog mycket på tycke och smak samt vad man värderar mest samt i slutänden att det ska passa plånboken. Är det långseglingar på öppna hav, upptäckter i en skärgård, kappsegling, söndagssegling eller en kombination av dessa som ni ska använda båten till.

 

Hur långa seglatser kommer ni att göra. En lite mindre båt kan fungera fint men en större ger mer komfort.

 

Vad ska ni ha båten till, hur många fasta kojer behövs, ståhöjd, är seglingsegenskaperna viktiga eller är det boyta, självslående fock, rorkult eller ratt, max längd och bredd för att passa i en båtplats, djupgående, storlek på sittbrunn, kan hanteras på en person, etc.

 

Båten ska vara passande för långfärd någon gång i framtiden och därmed ha goda seglingsegenskaper och bra boyta. Ska kunna hanteras av en person. I övrigt så ska den vara passande för en familj som vill kunna ta sig fram på ett säkert och stabilt sätt, gärna i komfort om möjligt. Men bara för att båten inte behöver vara en kappseglings racer så behöver den ju ändå kunna segla bra och relativt snabbt. 

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket tror ni att man kan tjäna på att vänta tills efter säsongen eller åtminstone efter hög säsongen med köp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, BaraAttDra säger:

Hur mycket tror ni att man kan tjäna på att vänta tills efter säsongen eller åtminstone efter hög säsongen med köp? 

Tjäna och tjäna...

Hittar du rätt båt till rätt pris - köp den så snart du kan. Annars gör någon annan det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Tjäna och tjäna...

Hittar du rätt båt till rätt pris - köp den så snart du kan. Annars gör någon annan det. 

Det stämmer nog bra, höstpriser är en myt tycker jag. Säljarna tror att priserna ska stiga nästa år och kan lika gärna behålla.

Bäst pris har man i juni, om man törs vänta. April, maj brukar vara bra. Just nu är det lite tidigt.

Läs alla annonser, lägg bevakning på sådan objekt som är intressanta även om priset är fel och titta även på lite dyrare båtar, ibland rasar de i pris.

Börja med att göra en lista på vad du tycker är viktigt, typ lång/fenköl, sittbrunn i mitten eller längre bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, BaraAttDra säger:

 

Förstod att mitt ordval kunde bli lite svårtolkat. 

Med långsiktig investering menade jag en segelbåt som inte behöver reparationer på ett långt tag :)

Inget konstigt med ditt ordval. Det är mer tolkning och smak som avgör vad som är en bra investering.

Många vill dö med värdepapper värda  miljarder, ibland tänkta för användni "sen".

Känner rätt många som redan för 40år sedan pratade om vad dom ska göra.. typ nu. Nu är intresset inte detsamma, några är redan avlidna och målen är ändrade fast fortfarande på "sedan-stadiet".

Jag och många andra vill uppleva nu.. och har inte panik över vilket "värde" som finns kvar..

En del tänker arv i pengar man lämnar efter sig. Andra tänker arv i, "vi ska erbjuda/ge upplevelser och möjligheter för att skaffa sig en egen bra framtid.

Jag tolkade din "investering" som hyfsat problemfri upplevelse inom förutbestämd budget.

Går att tolka som.. vill köpa båt som ska öka i värde..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Caribic410 säger:

Inget konstigt med ditt ordval. Det är mer tolkning och smak som avgör vad som är en bra investering.

Många vill dö med värdepapper värda  miljarder, ibland tänkta för användni "sen".

Känner rätt många som redan för 40år sedan pratade om vad dom ska göra.. typ nu. Nu är intresset inte detsamma, några är redan avlidna och målen är ändrade fast fortfarande på "sedan-stadiet".

Jag och många andra vill uppleva nu.. och har inte panik över vilket "värde" som finns kvar..

En del tänker arv i pengar man lämnar efter sig. Andra tänker arv i, "vi ska erbjuda/ge upplevelser och möjligheter för att skaffa sig en egen bra framtid.

Jag tolkade din "investering" som hyfsat problemfri upplevelse inom förutbestämd budget.

Går att tolka som.. vill köpa båt som ska öka i värde..

 

 

Låter som en vettig inställning till livet. Livet är kort och änn kortare blir det av alla former av tvekan och imorgon. 

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan, bhemac säger:

Det stämmer nog bra, höstpriser är en myt tycker jag. Säljarna tror att priserna ska stiga nästa år och kan lika gärna behålla.

Bäst pris har man i juni, om man törs vänta. April, maj brukar vara bra. Just nu är det lite tidigt.

Läs alla annonser, lägg bevakning på sådan objekt som är intressanta även om priset är fel och titta även på lite dyrare båtar, ibland rasar de i pris.

Börja med att göra en lista på vad du tycker är viktigt, typ lång/fenköl, sittbrunn i mitten eller längre bak.

 

Intressant att köpläget dyker upp i juni. Hur förklarar du detta fenomen? 

 

Har hunnit skapa en lite bättre uppfattning om vad det är vi är ute efter och jag vill definitivt ha en båt med bra kryssegenskaper och hållbar konstruktion. De egenskaperna är prio. 

Vilka tillverkare tycker ni att man ska prioritera i det åldersspann jag letar i när det kommer till dessa egenskaper?

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Något från X-Yachts? X-372? Läser att de har bra konstruktion, specifikt kölkonstruktionen ska vara väldigt hållbar. 

 

Några andra tips i denna bana?

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BaraAttDra säger:

ntressant att köpläget dyker upp i juni. Hur förklarar du detta fenomen? 

Jag tror folk inser att de inte kommer att få sålt om de inte sänker priset radikalt. Jag har sett det i flera fall men även intressanta båtar som försvunnit tidigare. Svår balansgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

X-båtar har ett bra rykte, jag har bara seglat en X-99 vilket är en trevlig båt med många trimmöjlighetar, går även att semestersegla. Läs gärna Båtagentens blogg om köp och olika båttyper där X-båtarna ligger bra till i kvalitet och seglingsegenskaper. Finns några X-372 till salu (searchmagazine, båtagent) och det finns två modeller, X-372 Sport (partialrigg) och X-372 Prestige (masthead-rigg). Jag föredrar partialrigg eftersom det ger mer trimmöjligheter. Samt segla med rorkult framför ratt ger en mer distinkt känsla, men det finns många som tycker annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, per_62 säger:

X-båtar har ett bra rykte,

Ja men "Båten ska vara passande för långfärd någon gång i framtiden".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Den perfekta båten finns tyvärr inte! och skärgårdssegling och oceansegling är två vitt skilda saker.

 

Jag har inget konkret råd att ge i båtvalet utan vill bara väcka en tanke.  Ni har inte funderat på att först skaffa en båt som är lämpad för skärgårdssegling. Segla, ha kul, skaffa lite erfarenhet, prova att segla utomskärs i lite sjö osv.

 

Sen, ett par år innan ni ger er iväg på er långsegling byter ni till långfärdsbåten. Då vet ni vad som funkat och vad som inte funkat. Vilka egenskaper just ni tycker är viktiga osv. Ni vet helt enkel mer då än vad ni gör nu.

 

Visst, det stämmer dåligt med er tanke på en långsiktig investering, men jag tror att ni får ut mer av er segling om ni gör så.

 

Lycka till hur ni än gör

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar GroundControls sätt att tänka, tänkte själv precis på samma sätt och åkte runt i en segelbåt som passade de vatten jag seglade i och har sedan bytt till den båt jag skall långsegla med i god tid så jag hann rusta och lära känna båten.

 

Nu hittade jag iofs en annan båt som redan var färdigutrustad så nu byter jag bort min gamla långseglare för en annan långseglare, innan jag hann långsegla den fösta långseglaren. :ph34r:

 

Jag resonerar att jag hellre köper en äldre båt som är byggd i bra kvalitet, framför en nyare båt som inte är lika välbyggd (Läs; gammal Najad framför ny Bavaria) men det är ju såklart högs personligt. En äldre båt har sina egenheter med diverse slitage men skrov och rigg är ofta överdimensionerade och håller länge. Jag tänker på samma sätt kring motorn. I min båt sitter en väldigt tät, lättstartad och välskött MD17c som om jag sköter den rätt tror att den kommer att hålla lika länge som om jag bytte till en ny liknande motor. Det byggdes lite annorlunda förr helt enkelt.

 

Skulle jag i dag köpa en båt för skärgårdssegling hade jag funderat på Linjett, Dehler eller Maxi (999:an verkar trevlig) eller om jag vill ha en lite livligare båt, kanske X-yachts eller CB.

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...