loffe 1 Postad 18 Mars , 2018 Tänkte höra här om det är någon som, mot ersättning, kan hjälpa mig med elen ombord. Det är en segelbåt i plast, från början av 80 talet. Främst är det en ny Elpanel/elcentral som behövs och att tex radio, belysning, lanternor, instrument och mätare fungerar. Jag och båt finns i Järfälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Mars , 2018 Nja, det skulle jag nog vara ganska försiktig med. Många är inte så duktiga som de tror. Vänd dig till ett proffs, det kostar lite mer men det kan det vara värt. Eller lägg upp dina funderingar här så kan du få bra svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 18 Mars , 2018 Tack för försiktighetsuppmaningen. Tanken är att det är någon som jobbar som elektriker som tar sig an installationen, amatör el-installationer kan jag göra själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 18 Mars , 2018 Det finns proffs bakom några alias här på MG. Men de får ge sig till känna själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 19 Mars , 2018 Kan lägga till att segelbåten är lite drygt 30 fot, mellan 30 - 35. Jag vet ju vad det är för båt men är medvetet lite vag i min beskrivning i nu läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Mars , 2018 4 minuter sedan, loffe säger: Kan lägga till att segelbåten är lite drygt 30 fot, mellan 30 - 35. Jag vet ju vad det är för båt men är medvetet lite vag i min beskrivning i nu läget. Tror det är lättare för det proffs du söker, om du ex. önskar ett fastprisförslag, att gissa sig till förslaget ju mer du specar upp istället för tvärtom. Har du lyssnat med nån elfirma? Om du har hyfsad pejl, är beredd att ta reda på när du är osäker, så får du nog både snabbast och bäst ”till det” om du bygger själv. Dessutom precis så ”snyggt” och prydligt som du vill ha det. Om du har tid förståss. Fast det kommer ju ta tid att dels hitta någon ”villig” samt att förklara hur du vill ha det. 1-2 helger, när du väl skissat pådet, bör du väl klara det på även om det är första gången. PS. Jag är inte proffs men känner några. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Mars , 2018 12 timmar sedan, loffe säger: Tanken är att det är någon som jobbar som elektriker som tar sig an installationen, amatör el-installationer kan jag göra själv. Välj hellre någon som är van att installera i båtar, det är lite speciellt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 19 Mars , 2018 skulle vilja föreslå att du funderar ut alla funktioner/ placeringar/ typ/fabrikat av utrustning samt tankar på framtida utökningar, skriv sedan ned dessa på papper gärna med bilder. fundera gärna en vecka till innan du börjar höra dej för. Detaljlösningar kan du fundera med han som utför arbetet , tex om du skall plocka ur någon inredning innan ”proffset” kommer eller om han/hon vill ha hjälp av dej. En väldigt onödig utgift är att stå och fundera/vela nån timme när man lejt folk på timtid. Samma är det med att riva ur paneler inredning samt återställning av dem när jobbet är klart. Förstår inte varför en vanlig elektriker inte skulle klara jobbet , ta nån som har egen båt. Blir säkert bra. mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Mars , 2018 17 minuter sedan, elektrikarn säger: Förstår inte varför en vanlig elektriker inte skulle klara jobbet , ta nån som har egen båt. Tidigare ägare till min båt var elektriker. Snyggt draget med FK (svart och blå). Det har fungerat väldigt bra men jag har sett andra där man skarvat med kulodosor mm och där man dragit 230V delen med EKK. Få elektriker är utbildade för att dra el på båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 20 Mars , 2018 17 timmar sedan, bhemac säger: Tidigare ägare till min båt var elektriker. Snyggt draget med FK (svart och blå). Det har fungerat väldigt bra men jag har sett andra där man skarvat med kulodosor mm och där man dragit 230V delen med EKK. Få elektriker är utbildade för att dra el på båtar. Sant att få är utbildade på att dra ström i båtar och att det finns expertis även på detta område men som vanligt handlar det ofta hur nogrann hantverkare man blandar in. Dra el i båt är ju inte raketforskning. Finns det förresten en riktig utbildning för båtelektriker? Varvet härikring brukar anställa vanliga installatörer. Att man använt svart blå i ditt exempel beror nog mest på ” löneglidning” dvs man tager vad man haver .(gratis). Finns riktiga båtelektriker men tror inte det är så lätt att hitta sådana utanförde största tätorterna. Det var väl en av orsakerna att man lejde in en vanlig installationsfirma när det lokala mindre båtbyggeriet behövde hjälp. Må så gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2018 3 timmar sedan, elektrikarn säger: Sant att få är utbildade på att dra ström i båtar och att det finns expertis även på detta område men som vanligt handlar det ofta hur nogrann hantverkare man blandar in. Dra el i båt är ju inte raketforskning. Finns det förresten en riktig utbildning för båtelektriker? Varvet härikring brukar anställa vanliga installatörer. Att man använt svart blå i ditt exempel beror nog mest på ” löneglidning” dvs man tager vad man haver .(gratis). Jag har accepterat blå+svart, vit, brun mm. Gillar det riktigt bra, det blir ganska tydligt. De som går marintekniska gymnasier lär sig ganska mycket båtel. Nej det är ingen raketforskning att dra elen i en båt. Lite planering och hyggliga grejer så klarar de flesta det riktigt bra. Det går att lägga ner mycket pengar men det behövs inte. Man kan köpa allt man behöver på Biltema. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser