Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
B_Bob

Familjevänlig DC eller HT för ca 150k

Rekommendera Poster

Skulle önska lite tips och egna erfarenheter. 

Är på jakt efter den ultimata båten utan kompromisser så klart.. Den kommer oftast nyttjas av barnfamilj bestående av två vuxna och två barn i åldrarna ett och fyra år.

 

Familjen ska åka skyddat så alla WA och öppna båtar går bort, vill helst inte bära runt med småbarn på skarndäck heller.  Båten kommer nyttjas mestadels till dagsturer med ilandstigning mot klippor i norra Vänern (amerikansk dc utan peke är inte heller fördelaktigt). En bonus om det går att sova någon enstaka natt. Vill även kunna nyttja båten till lite fiske och dra lite vattenskidor och ring.

 

Hittar jag en Yamarin 59 Ht för 150k så känns det som ett bra alternativ men dom verkar ligga över 200k.

 

Det lutar i dagsläget åt Bella 620 dc,  Ryds 620 dc alternativt flipper 630dc. Så har ni erfarenhet av dessa eller allmänna tips på alternativ i samma prisklass så är det mer än välkommet.

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern har ju på många av sina modeller en stor familjevänlig lucka föröver för enkel ombordstigning. uttern 6300 tex. Vi har nyligen bytt upp oss från en äldre uttern 690 som hade en Evinrude 115 hängandes bakpå, kanske inget o dra skidor efter men farter runt 28 knop på topp och sovmöjligheter för 5 personer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-18 på 22:11, red_line säger:

Uttern har ju på många av sina modeller en stor familjevänlig lucka föröver för enkel ombordstigning. uttern 6300 tex. Vi har nyligen bytt upp oss från en äldre uttern 690 som hade en Evinrude 115 hängandes bakpå, kanske inget o dra skidor efter men farter runt 28 knop på topp och sovmöjligheter för 5 personer. 

 

 

 

Tack för svar, men jag är ute efter en något nyare modell, så tror jag den där är lite väl mycket camping för vår smak.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kan få rum med en Finnmaster 6100 OC i din budget. Supertrevlig båt med bra skydd för familjen och dörr fram för enkel ombordstigning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar den ju ligga över din budget. Men har du möjlighet att sträcka dig till en Yamarin 59HT så kan det vara den ultimata båten för era krav. Hade en sådan i 5 säsonger 2 vuxna o två barn och vi var väldigt nöjda på alla punkter. Finns ett fåtal ex med 80hk som man absolut ska undvika. helst 115hk men 100hk funkar med. (har provat båda pga motorbyte i samband med stöld).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-26 på 12:35, thundergod säger:

Nu verkar den ju ligga över din budget. Men har du möjlighet att sträcka dig till en Yamarin 59HT så kan det vara den ultimata båten för era krav. Hade en sådan i 5 säsonger 2 vuxna o två barn och vi var väldigt nöjda på alla punkter. Finns ett fåtal ex med 80hk som man absolut ska undvika. helst 115hk men 100hk funkar med. (har provat båda pga motorbyte i samband med stöld).

 

 

Ja det kanske får bli så, om jag inte snubblar över en Bella 620dc i fint skick för 150k närmsta veckorna.

 

100hk verkar vara ganska vanligt, låter lite klent om man ska ha 2-3 vuxna i båten och dra upp vattenskidor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte gått under 115 hk. Dels behöver båten lite fart vid krabb sjö och då vill man helst inte ligga och köra fullt spett för både motor och ljudnivå. En annan sak är att de med 100hk idag verkar betydligt mer svårsålda vilket man bör ta med i beräkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 100hk de första åren och jag tycker ändå att den är helt ok. Vi åkte både wakeboard, tub mm utan problem. Toppfart ca 32-33 knop. Allt är ju en pris/utbudsfråga. 115hk är att föredra men är pris/skick/utr rätt så är 100hk helt ok ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎03‎-‎18 på 16:42, B_Bob säger:

Skulle önska lite tips och egna erfarenheter. 

Är på jakt efter den ultimata båten utan kompromisser så klart.. Den kommer oftast nyttjas av barnfamilj bestående av två vuxna och två barn i åldrarna ett och fyra år.

 

Familjen ska åka skyddat så alla WA och öppna båtar går bort, vill helst inte bära runt med småbarn på skarndäck heller.  Båten kommer nyttjas mestadels till dagsturer med ilandstigning mot klippor i norra Vänern (amerikansk dc utan peke är inte heller fördelaktigt). En bonus om det går att sova någon enstaka natt. Vill även kunna nyttja båten till lite fiske och dra lite vattenskidor och ring.

 

Hittar jag en Yamarin 59 Ht för 150k så känns det som ett bra alternativ men dom verkar ligga över 200k.

 

Det lutar i dagsläget åt Bella 620 dc,  Ryds 620 dc alternativt flipper 630dc. Så har ni erfarenhet av dessa eller allmänna tips på alternativ i samma prisklass så är det mer än välkommet.

 

Mvh

 

Jag skulle gått på flippern, helt klart bra båt hög kvalitet enkel i sin utformning, mycket båt för pengarna. Varför inte en 666 med inombordare går skönare i sjön mera plats att vara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Flipper 670st kanske? Vi har en sådan med 150hk och är mycket nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak vi uppskattar med inombordaren på vår 666:a är det utrymme det skapar i aktern för solbad och bad. Riktigt skönt att ha en plan yta att gå på. Perfekt för ungarna att ha som badplattform.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Piscovery säger:

En Flipper 670st kanske? Vi har en sådan med 150hk och är mycket nöjda.

Problemet där är kriteriet ca150k:)

 

Annars verkar 670st vara en grym båt som jag suktar efter själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste nog inledningen lite slarvigt. Örnvik 635gp som nämnts tidigare är trevlig. Jag hade en sådan tidigare. Barnen tyckte det var mysigt med ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Sunday, March 18, 2018 på 16:42, B_Bob säger:

Skulle önska lite tips och egna erfarenheter. 

Är på jakt efter den ultimata båten utan kompromisser så klart.. Den kommer oftast nyttjas av barnfamilj bestående av två vuxna och två barn i åldrarna ett och fyra år.

 

Familjen ska åka skyddat så alla WA och öppna båtar går bort, vill helst inte bära runt med småbarn på skarndäck heller.  Båten kommer nyttjas mestadels till dagsturer med ilandstigning mot klippor i norra Vänern (amerikansk dc utan peke är inte heller fördelaktigt). En bonus om det går att sova någon enstaka natt. Vill även kunna nyttja båten till lite fiske och dra lite vattenskidor och ring.

 

Hittar jag en Yamarin 59 Ht för 150k så känns det som ett bra alternativ men dom verkar ligga över 200k.

 

Det lutar i dagsläget åt Bella 620 dc,  Ryds 620 dc alternativt flipper 630dc. Så har ni erfarenhet av dessa eller allmänna tips på alternativ i samma prisklass så är det mer än välkommet.

 

Mvh

 

Nimbus 26 epoca, denna kostar mycket men är en bra DC. Inte minst är den snygg att titta på när du har lagt till och startat grillen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...