Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
hbengtsson

Stockholms stad har höjt avgiften för båtklubbar

Rekommendera Poster

På 2018-03-18 på 10:39, Mackey säger:

Båtliv skriver

"För båtklubbar som i dagsläget betalar 300 kr/bryggmeter för kommunalt ägda pontoner innebär förslaget 550 kr/bryggmetr."

En tre meter bred båtplats blir vad jag förstår då allt som oftast 375:- kronor dyrare per år.

Det låter ju inte lika allvarligt som dubblerade arrenden.

Ska bli intressant att se vad kostnaderna kommer att bli och hur de kommer att förhåller sig till andra båtklubbar och marinor.

Tillägg: Här finns en länk  ang. de nya avgifterna.

http://www.stockholm.se/PageFiles/72259/Nya avgifter för fritidsbåtsklubbar från 2018.pdf

Det har tydligen tillkommit en avgift för klubbägda bryggor också.

Mackey

I ditt räkneexempel så blir en 3 meters plats 750 kr dyrare (1650-900), en ökning med 83%. Vad prisökningen blir för de olika klubbarna skiljer sig en hel del beroende på om man äger bryggorna själv eller arrenderar av staden samt om man arrenderar mark för uppläggning vintertid och ev mark sommartid. I vår klubb ökade arrendet med 211%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, tompelompe säger:

I ditt räkneexempel så blir en 3 meters plats 750 kr dyrare (1650-900), en ökning med 83%. Vad prisökningen blir för de olika klubbarna skiljer sig en hel del beroende på om man äger bryggorna själv eller arrenderar av staden samt om man arrenderar mark för uppläggning vintertid och ev mark sommartid. I vår klubb ökade arrendet med 211%.

Frågan kokar ju ändå ner till om det är ocker från staden, eller om det var orimligt billigt tidigare och det är en justering av priserna till mer rimlig nivå. Tror också man måste titta på årskostnaden för hela båtplatsen, och inte bara välja ut en viss post när man säger hur mycket dyrare någon är. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag talat med idrottsförvaltningen (har ej fått svar från Alexander än) och följande har jag fått reda på so far... 

1) Bryggorna till just vår båtklubb tillhör Stockholms stad 

2) De omfattas INTE av upprustning/renoveringsprogrammet

3) Vår klubb måste vackert betala ändå 

Det leder mig till definitionen på avgift vs skatt: 

"Man skiljer i strikt mening mellan skatter och avgifter. Skatter betalas av alla oavsett om de utnyttjar nyttigheterna eller inte, utan direkt koppling till särskild motprestation. Avgifter är däremot kopplade till en motprestation och tas ut av den som utnyttjar tjänsterna" 

Här anser jag att renoveringskostnaden som bara läggs på vissa bryggor är att betrakta som särkskilda behov. Om alla skall vara med och betala utan att nödvändigtvis kunna ta del av renoveringen så får man införa en ny skatt.  

Med samma logik skulle man få en rejäl hyreshöjning på sin lägenhet när hyresvärden renoverar en fastighet på andra sidan staden. Det hade trasslats sönder direkt i en förhandling. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hbengtsson: ingår underhåll av era bryggor i hyran idag?

annars är det som att din hyresvärd, i bostadsliknelsen, skulle säga: ”vi har räknat fel på underhållet (alt att underhållet blivit dyrare) och måste därför höja hyrorna. Nu ska vi byta avloppsstammar i hus x”.

alltså, ni kanske betalat för lite i underhåll innan. Men om ni underhåller bryggorna själva håller jag helt med dig.

Vad båtplats kostar i övriga landet är fortsatt irrelevant, anser jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller som när Fastighetsägarföreningen förhandlat med Hyresgästföreningen och parterna kommit fram till vad som är en marknadsmässig hyra. Jag får in en högre hyra utan motprestation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju som att arrendet varit för billigt tidigare

7 timmar sedan, tompelompe säger:

Bryggmeter tolkar jag som meter brygga och de flesta bryggor har två sidor att förtöja vid, men det kan vara fel av mig. En höjning på 750:- kr/år är väl egentligen rätt måttlig också även om det blir många procent när man utgår från en osedvanliht låg kostnad.

Om vi utgår från de priser som gäller 2818 så betalade ni ju väldigt lite förut.

261:- kr/m brygga!

7:- kr/m2 för uppläggningsålats

Det känns lite som att vi Stockholmare kommer att få äta upp att frågan om chockhöjda kostnader för båtplatser över huvud taget diskuteras som ett problem.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Mackey säger:

Det känns lite som att vi Stockholmare kommer att få äta upp att frågan om chockhöjda kostnader för båtplatser över huvud taget diskuteras som ett problem.

Mackey

I Stockholm lever man i en värld som heter Stockholm.

I resten av världen lever man i en värld som heter resten av världen.

Välkommen till resten av världen... :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mackey säger:

Det verkar ju som att arrendet varit för billigt tidigare

Bryggmeter tolkar jag som meter brygga och de flesta bryggor har två sidor att förtöja vid, men det kan vara fel av mig. En höjning på 750:- kr/år är väl egentligen rätt måttlig också även om det blir många procent när man utgår från en osedvanliht låg kostnad.

Om vi utgår från de priser som gäller 2818 så betalade ni ju väldigt lite förut.

261:- kr/m brygga!

7:- kr/m2 för uppläggningsålats

Mackey

Jag vet inte var du får dina siffror från? 261 kr?. Priset per bryggmeter är nu 550 kr och det var tidigare 300 kr och nej det är är inte per brygga utan per sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sticker säkert ut hakan väldigt väldigt långt nu, men i jämförelse med vad det kostar att ha båten på en marina är det fortfarande väldigt billigt.

Vet många som tvingas betala 10-15 per sommar och 28-40 per vinter, utomhusplatser. 

Mig veteligen har det inte varit någon höjning på många år. 

Var istället glad att stat & kommun vill rusta och ha kvar båtklubbarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, RikardE säger:

Jag sticker säkert ut hakan väldigt väldigt långt nu, men i jämförelse med vad det kostar att ha båten på en marina är det fortfarande väldigt billigt.

Vet många som tvingas betala 10-15 per sommar och 28-40 per vinter, utomhusplatser. 

Mig veteligen har det inte varit någon höjning på många år. 

Var istället glad att stat & kommun vill rusta och ha kvar båtklubbarna.

Du vet att det är skillnad på marinor och allmännyttiga ideella föreningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glaset är halvtomt! :(

Det var bättre förr.

En pessimist blir aldrig besviken!

En pessimist är någon som ser sig om åt bägge håll innan han korsar en enkelriktad väg.

Mackey

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, tompelompe säger:

Ja den ena ger pengar till stat/komun, den andra får.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, tompelompe säger:

Många båtföreningar är allmännyttiga ideella föreningar. Mark- och anläggningsägaren Stockholms stad är väldigt långt från den driftsformen och vill ha in sina pengar (och gärna liiite till). Så våra huvudstadsbor får nog räkna med att inte ha sett sista höjningen av brygghyran.

Stockholm är vackert sett från båt, men sett från bil är Stockholm vackert endast i backspegeln... B)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, tompelompe säger:

22 minuter sedan, bhemac säger:

Ja den ena ger pengar till stat/komun, den andra får.

Hur kommunerna hanterar allmännyttiga båtklubbar skiljer nog från kommun till kommun.

Den klubb jag har båten på arrenderar marken av ett statligt företag. Där är det inte fråga om någon sponsring. Kommunen där vår hamn ligger har aldrig betalat en endaste krona i form av bidrag till klubben...

Vi äger hela hamninfrastrukturen och har själva, för inbetalda bryggplatsavgifter, byggt upp hela hamnen och betalat moms på varenda inköpskrona.

Så att allmännyttiga ideella föreningar generellt är "skattesmitare och bidragstagare" är en grov överdrift! Såvida det inte betraktas som skattesmitning att inte generera vinst som kan beskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, tompelompe säger:

Jag vet att det är skillnad på föreningar och marinor - det är stor skillnad på många sätt. 

Fortfarande så är det med höjningen billigt att ha båten i en förening. Även medräknat dom arbetsinsatserna som man får göra som medlem i en båtklubb. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Lintott säger:

Så att allmännyttiga ideella föreningar generellt är "skattesmitare och bidragstagare" är en grov överdrift!

Nej skattesmitare är de nog inte eftersom föreningar normalt är befriade från skatt.

De flesta föreningar har då och då fått bidrag från stat och komun. Eller så har man inte utnyttjat de bidrag som finns. Bidrag går framförallt till de som har ungdomsverksamhet.

Den största delen är nog "omvända bidrag" tex att man är befriade från moms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...