cdomp 0 Postad 16 Mars , 2018 Hej jag har planer på att sätta solceller på båten och har spanat på båtens elsystem. Det vanliga verkar ju vara att köpa en mppt Solcells regulator vilket i sig inte e så knepigt. Men, började kika på ctek duo som typ gör samma sak och lite till. Men behövs då denna(se bild) battery isolator? Känns ju som ctek gör jobbet som isolatorn gör? Någon som har koll på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2018 Kolla ostället på en bra solcellsregulator, det är framtidssäkert. Leta lite på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 27 Mars , 2018 Du ska ta bort skiljerelät när du installerar Duo, Smartpass är den som främst ersätter skiljerelät och Dual bidrar med sina 20A, jag ska själv installera en Dual när jag väl kan få in båten i garaget, ( väntar på att 1½ meter drivan från snön som ramla av garagetaket ska försvinna) men då jag har utombordare så har jag inte så stor nytta av Smartpass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Mars , 2018 Om man nöjer sig med en laddning på 20A... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 28 Mars , 2018 Tja min motor ger bara 12A och solpanelen 8A så??, med Duo dvs Dual och smartpass får du 100A sen kan du hänga på flera smartpass för 80A styck. Dyrt men förhoppningsvis bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2018 9 minuter sedan, Forsberg_se säger: Tja min motor ger bara 12A och solpanelen 8A så?? Alltså 20A och mer kan du inte få så du behöver ingen Smartpass, den kopplar bara förbi D250S om strömmen är större än 20A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 28 Mars , 2018 Det är väl generatorprestanda hos TS "cdomp" som är det intressanta och som behöver ett råd. Hur stor är kapaciteten på TS generator? Om den också är rätt svag så kan en D250S ersätta den nuvarande skiljedioden. Även om generatorn hos TS har en kapacitet på något över 20A så kommer laddförlusten inte att vara så stor att det motiverar att köpa en Smartpass. Laddningen (antal A som "gör laddningsnytta" i batterierna) sjunker ju rätt fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2018 4 minuter sedan, Lintott säger: Hur stor är kapaciteten på TS generator? Om den också är rätt svag så kan en D250S ersätta den nuvarande skiljedioden. Nej, skiljediodsfunktionen finns bara i Smartpass. Det är inget fel på den typen av skiljedioder som TS har om den gula sense-kabeln sitter på förbrukningsbatteriet. Alternativet är ett skljerelä för 300kr. Det kan vara bra att satsa på en bra solregulator (den i D250S är ganska dålig) tex Epever/EPsolar/Tracer 2215. Då kan man även få ett urladdningsskydd för husbatterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cdomp 0 Postad 28 Mars , 2018 Tack för den härliga diskussione. Min motor är en md2010, har inte varit ute till båten nu under vintern(som aldrig verkar vilja ge sig) men enl. instruktionsboken ger generatorn max 60A. Köpte båten i höstas så har inte hunnit kolla över allt super noga men kan inte minnas att jag att sett någon sense kabel. vad har den för funktion? Vad jag förstått så gör min battery isolator att startbatteriet alltid är laddat och sen laddar förbrukarbatteriet. Men jag kan inte bekräfta det för jag hittar ingen bruksanvisning vad den egentligen fyller för syfte mer än isolerar batteri bankerna. Jag har svårt att tro att den e så smart att den laddar startbatteriet först o sen förbr. batt men någon som har mer koll får gärna förklara. Motorn byttes från md5 till md2010 år 2003. Känns som det säkert finns smartare enklare lösningar nu än då men som sagt: jag är osäker på vad isolatorn fyller för funktion i jämförelse med ett skiljerelä tex och hur generatorn spelar in i det hela. Annars så låter jag den sitta kvar o installerar en mppt regulator på förbrukarbatteriet som ja tänkt från början. Är nyfiken o vill mest ha lite koll på vad det är för saker man har bara. Är ganska teknisk av mig men just el är inte min starka sida. Tänkte köpa den här regulatorn http://teknikhamstern.se/index.php/framsida/peak-power-ep-2-10a-mppt-laddregulator.html Den ingår om man köper en 50w sunbeam på panel. Vad tror ni om den kombon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 28 Mars , 2018 3 timmar sedan, bhemac säger: Nej, skiljediodsfunktionen finns bara i Smartpass. Det är inget fel på den typen av skiljedioder som TS har om den gula sense-kabeln sitter på förbrukningsbatteriet. Alternativet är ett skljerelä för 300kr. Det kan vara bra att satsa på en bra solregulator (den i D250S är ganska dålig) tex Epever/EPsolar/Tracer 2215. Då kan man även få ett urladdningsskydd för husbatterierna. Nej bhemac! Nu får du läsa på bättre. D250S är den av de två (Smartpass o D250S) som har just separationsfunktionen mellan start- o förbrukningsbatterierna. Läs gärna här: https://www.ctek.com/se/products/ombord/d250s-dual Skillnaden mellan "skiljediod" och en "batteriregulator typ ctek" är ju att ctek-en trycker in mer ström i förbrukningsbatteriet. Om det sen är värt den extrakostnaden beror på hur båten (o batterierna) används. Allra bäst (tycker i alla fall jag) är Sterlings produkter som innehåller båda funktionerna och maxström 100A. Hur den är som solcellsregulator har jag däremot ingen uppfattning om. Där är jag, liksom du, förtjust i Epever/Tracer med dess möjligheter att ställa in så det laddar optimalt för den typ o fabrikat av batteri jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2018 25 minuter sedan, cdomp säger: Vad jag förstått så gör min battery isolator att startbatteriet alltid är laddat och sen laddar förbrukarbatteriet. Båda laddas samtidigt men startbatteriet laddas snabbt efter start, oftast inom en halvtimma. Nackdelen med dioder är att de ger spänningsfall. De flesta generatorer har en "sense" ledning som gör att generatorn kan "läsa av" laddspänningen vid batteriet dvs efter långa ledningar eller skiljedioder. Alternativt har man höjt spänningen hos generatorn. Kolla spänningen på batteriet i sommar när det laddats en stund, ska ligga på 14,2 - 14,4V. Det är ju en modern motor så troligen fungerar det bra. Solregulatorn du tittat på är bra, samma tillverkare som de jag skrev om tidigare. Men 10A är lite, satsa på 20A. Vi är ganska många som kör en modell som heter 2215 och som fungerar bra. Använder du lastutgången till dina förbrukare så riskerar du aldrig att djupurladda dina batterier. Bra pris HÄR. Betr solpaneler brukar alla tillbehörshandlare ha bra priser nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 28 Mars , 2018 53 minuter sedan, cdomp säger: - - - Annars så låter jag den sitta kvar o installerar en mppt regulator på förbrukarbatteriet som ja tänkt från början. Är nyfiken o vill mest ha lite koll på vad det är för saker man har bara. Är ganska teknisk av mig men just el är inte min starka sida. Tänkte köpa den här regulatorn http://teknikhamstern.se/index.php/framsida/peak-power-ep-2-10a-mppt-laddregulator.html Den ingår om man köper en 50w sunbeam på panel. Vad tror ni om den kombon? Det var ju förmånligt om regulatorn ingår när du köper panel. Passa på att utnyttja erbjudandet om att köpa till en MT50 eller datakabel så får du bättre möjlighet att konfigurera regulatorn med de inställningar som ditt batteridatablad anger. MT50 är bara att knappa direkt på. Datakabeln kräver ett PC-program som du laddar ner från Epevers hemsida. Solcell o en bra regulator är ypperligt för att förlänga livet på batterierna (om du ställt in regulatorn rätt). Å så leta upp senseingången på generatorn och anslut en styrkabel dit som bhemac rekommenderar. Annars förlorar du ca 0,7V av laddspänningen från generatorn till batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 31 Mars , 2018 På 2018-03-28 på 13:10, bhemac säger: Det kan vara bra att satsa på en bra solregulator (den i D250S är ganska dålig) tex Epever/EPsolar/Tracer 2215. Då kan man även få ett urladdningsskydd för husbatterierna. I nya modellen av D250S har de uppgraderat MPPT programmet, urladdningskyddet får du från smartpass. Men då jag ska montera en gammal D250S skulle det vara intressant att veta på vilket sätt den är dålig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Mars , 2018 59 minuter sedan, Forsberg_se säger: I nya modellen av D250S har de uppgraderat MPPT programmet, urladdningskyddet får du från smartpass. Men då jag ska montera en gammal D250S skulle det vara intressant att veta på vilket sätt den är dålig? Det är möjligt men jag har inte sett någon uppgift om att programvaran är uppdaterad. Hur bra den är står i denna PDF Det man inte kan göra med CTEK grejerna är att anpassa laddningsspännigar, urladdningsskydd mm. Oanvändbar för LiFePO4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elkillen 17 Postad 31 Mars , 2018 (redigerade) Jag skulle ha kvar diodfördelaren och köpa en separat regulator för solcellen alla dagar i veckan Har dioderna funkat i 10 år är de troligen rätt kopplade Victrons mppt regulator med blåtand inbyggt är en utmärkt produkt, du ser exakt hur mycket solpenelen laddar, och batterispänning i din mobiltelefon. Programmerbar för olika batterityper och väldigt prisvärd! Du slipper dessutom en massa kabelmeckande med! Redigerad 31 Mars , 2018 av Elkillen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Mars , 2018 3 timmar sedan, Elkillen säger: Har dioderna funkat i 10 år är de troligen rätt kopplade Kloka råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg_se 6 Postad 2 April , 2018 (redigerade) På 2018-03-31 på 17:00, bhemac säger: Det är möjligt men jag har inte sett någon uppgift om att programvaran är uppdaterad. Hur bra den är står i denna PDF Jaha... får man svära på forumet? Så jag verkar ha gått på reklamen då, kunde väl inte tänka mig att CTEK var så korkade att de inte hade två DC/DC omvandlare i D250S med det priset. Så då är frågan om jag ska skicka efter en PROJECTA IDC25 istället, nån som vet om det finns nån underleverantör i europa? Angående uppdateringen till D250SA så kommer uppgiften från ctek att enda skillnaden är bättre mppt och större polskruvar. det nämdes inte nåt om de även satt in en till DC/DC enligt rekommendationen i PDF'n ovan. Får väl kolla med dem igen då.... Citat från ctek oktober 2017: D250SA har: --Stöd för "smart generator" vilket betyder att tex tändning signalen kan styra av/på för D250SA istället för att mäta spänningen på ingången. - Ny skruvterminaler som tillåter tjockare ringkabelskor. -Förbättrad MPPT -Valbar laddningsspänning 14,4V eller 14,7V. Redigerad 2 April , 2018 av Forsberg_se tillägg käll citat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2018 4 timmar sedan, Forsberg_se säger: Så då är frågan om jag ska skicka efter en PROJECTA IDC25 istället, nån som vet om det finns nån underleverantör i europa? Alternativet är ju Sterling AB1280 och en riktig, bra solregulator. ----- Valbar laddningsspänning 14,4V eller 14,7V. Tänk att de äntligen kan ladda AGM på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser