Rugge 0 Postad 15 Mars , 2018 Någon som har erfarenhet av denna defroster? DEFROSTER 12V 4300W 2X55MM SLA https://www.walmart.com/ip/Five-Oceans-12V-Windshield-Defroster-BC-1412/386723811 Någon som har någon erfarenhet av denna? Säljs även på skruvat.se Hur effektiv är den? Hur tyst är den? Någon som har tipps på 12v defroster till hyttbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 15 Mars , 2018 Jag ser ingen bild på den på skruvat men är det samma produkt? 12V 4300W 2x55 är troligtvis gångvärmedefroster som tar varmtkylvatten från motorn. Den lilla ciggpluggsfläkten är bara på 168W och min erfarenhet av den typen av 12v defroster är att de mest låter utan att ta bort imma i någon större utsträckning. Denna på Seasea är på 4000w och har två 55mm uttag för luftslang: https://www.seasea.se/defroster-mini-12v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 Mars , 2018 (redigerade) 32 minuter sedan, Rugge säger: Någon som har erfarenhet av denna defroster? DEFROSTER 12V 4300W 2X55MM SLA https://www.walmart.com/ip/Five-Oceans-12V-Windshield-Defroster-BC-1412/386723811 Någon som har någon erfarenhet av denna? Säljs även på skruvat.se Hur effektiv är den? Hur tyst är den? Någon som har tipps på 12v defroster till hyttbåt? Jodå, jag hade sådana i min gamla Volkswagenbuss från 60-talet (som var ombyggd till 12v elsystem) Den helektriska defrostern fungerar, den har inte så hög effekt men om man placerar den nära vindrutan så håller den denna fri från imma, om nu inte rutan är jättestor. Jo den surrade en hel del, men oväsen, nej. Den består av ett elektriskt värmeelement och en fläkt. Men rent generellt så är det en rätt dålig idé att göra om elektrisk energi till värme i en båt (eller VW-buss) det är lätt hänt att den drar ur batteriet, men om den bara går när generatorn laddar så är det rätt ok. Kvaliteten var ju inte så hög, så jag minns att min höll i två vintrar. Den defrostern som Makro länkar till är av en annan typ, och pris, den fungerar så att man leder in motorns uppvärmda kylvatten i ett element, och så är det en fläkt, ofta med två hastigheter, som blåser ut varmluft i slangar som leds till vindrutan. Dyrare, besvärligare installation, men betydligt bättre funktion, och så drar den betydlig mindre ström. Redigerad 15 Mars , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 15 Mars , 2018 (redigerade) Ett annat alternativ är ju denna: https://www.seasea.se/fläkt-värme-12v?nosto=productpage-nosto-1 Även den helt elektrisk, är på 150W och drar då 12,5 ampere vid 12 volt, mer om spänningen sjunker. 225 kr hos Seasea. Men som sagts, 12 volts vämefläktar drar för mycket ström. Redigerad 15 Mars , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 15 Mars , 2018 (redigerade) Jag har ju en stor vindruta på min dc-båt och har sneglat på en sån där 12v defroster men jag tror inte att det kommer att funka så bra, kanske med två stycken? Men då till priset av 25A Den fläkten jag hade en gång var nog klenare så det var kanske därför den inte funkade något vidare? Redigerad 15 Mars , 2018 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 16 Mars , 2018 18 timmar sedan, Makro säger: Jag har ju en stor vindruta på min dc-båt och har sneglat på en sån där 12v defroster men jag tror inte att det kommer att funka så bra, kanske med två stycken? Men då till priset av 25A Den fläkten jag hade en gång var nog klenare så det var kanske därför den inte funkade något vidare? I min gamla Nimbus 2700 immade det igen ordentligt vid fuktig väderlek. Rätt hopplöst. Jag hade ett tag en elfläkt utan värme som satt fast med en sugkopp på insidan av vindrutan, en jättebillig sak, ja den blåste ju bort en del fukt, blev litet bättre, men bäst blev det då jag kunde öppna kapellet och vädra ut fukten. Och samma som hemma och ffa i bilen, tag inte in blöta regnkläder och blöta hundar i båten! Nuvarande hyttbåt, Triton 29, ingen defroster, ingen fläkt, regnkläder hängs av utanför hytten, hunden kan iofs vara rätt blöt ibland, men jag har inga problem med imma på vindrutorna. Dels sitter dessa rätt långt fram i båten så att fuktig utandningsluft inte når dit, och dels försöker vi ha litet ventilation genom att ha läsidans skjutdörr på glänt. Det finns ju även en ventilator i hyttaket strax ovanför vindrutorna. Denna båt är i helt torr inombords, vilket märks i skafferiskåpen, kex och hårt bröd behåller sin "krispighet" även om det inte ligger i extra plastpåsar. Och det är väl skillnaden med en "kapellbåt", en sådan går sällan att få helt fuktfri inombords. Och vid viss väderlek med temperaturskillnader och fuktig luft så får man imma. Men om nu inte fläktar eller defrostrar hjälper får man väl komplettera plottern med AIS och radar... "Norska vindrutetorkare" är ju en annan innovation (för den oinvigde, så är sådana monterade på vindrutans insida). En straffkommendering är ju annars att beordra ut fördäcksgasten och be hen att hålla utkik, horisonten runt.... eller att stanna kvar i hamn under dåligt väder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 16 Mars , 2018 18 timmar sedan, Makro säger: Jag har ju en stor vindruta på min dc-båt och har sneglat på en sån där 12v defroster men jag tror inte att det kommer att funka så bra, kanske med två stycken? Men då till priset av 25A Den fläkten jag hade en gång var nog klenare så det var kanske därför den inte funkade något vidare? 25A! Du har väl en generator som ger minst 80A? Under gång blir det ju ström över... men det är ändå en obra idé att ordna med kontrollerade kortslutningar för att få värme ur kanthaltrådar ombord. Men fläktarna går väl bara så länge du har maskin igång och har laddning!? vaddå dubbla budskap? Fläktar 25A, lanternor 5A, kylskåp 5A, radio 3A, passning VHF 0,5A, diverse navigationsutrustning 1A, laddning av telefoner och surfplatta 1A, batteriladdning 15A vad hamnar vi på, 54,5A, säg att det går åt högt räknat max 60A i början av båtturen, efterhand tar batterierna inte emot mer laddning, likaså telefoner och surfplattor blir fulladdade, du har väl en gammaldags dieselmotor som inte behöver yttre strömförsörjning? kylskåpet drar inte ström hela tiden... Så det var väl mer att det är olämpligt att bränna en massa ampere och watt i hamn jag avsåg, så länge det är snurr på generatorn har man ju i allmänhet ett överskott av elenergi ombord, i alla fall i stunden. Norska vindrutetorkare drar bara 5A styck, något mer om man kör dem på den höga hastigheten. En besparing på 15A...! Och dom behöver ju inte gå hele tiden, en intermittent körning duger bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 22 Mars , 2018 På 2018-03-16 på 11:04, Georg_Ohm säger: 25A! Du har väl en generator som ger minst 80A? Under gång blir det ju ström över... men det är ändå en obra idé att ordna med kontrollerade kortslutningar för att få värme ur kanthaltrådar ombord. Men fläktarna går väl bara så länge du har maskin igång och har laddning!? vaddå dubbla budskap? Fläktar 25A, lanternor 5A, kylskåp 5A, radio 3A, passning VHF 0,5A, diverse navigationsutrustning 1A, laddning av telefoner och surfplatta 1A, batteriladdning 15A vad hamnar vi på, 54,5A, säg att det går åt högt räknat max 60A i början av båtturen, efterhand tar batterierna inte emot mer laddning, likaså telefoner och surfplattor blir fulladdade, du har väl en gammaldags dieselmotor som inte behöver yttre strömförsörjning? kylskåpet drar inte ström hela tiden... Så det var väl mer att det är olämpligt att bränna en massa ampere och watt i hamn jag avsåg, så länge det är snurr på generatorn har man ju i allmänhet ett överskott av elenergi ombord, i alla fall i stunden. Norska vindrutetorkare drar bara 5A styck, något mer om man kör dem på den höga hastigheten. En besparing på 15A...! Och dom behöver ju inte gå hele tiden, en intermittent körning duger bra. Jovisst finns det ström när motorn går men är generatorn på så mycket som 80A på en diesel från -88? Men det kanske är värt att lägga några hundra på att försöka, jag tänkte att det är för klent blås i en sån liten 12v fläkt för att blåsa bort mer imma än ett litet hål på en stor vindruta? Sen är det ju bra mycket bökigare att montera en defroster med långa slangar. Finns inget facit får man prova sig fram ☺Men jag lovar att återkomma med en rapport när jag testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Mars , 2018 Haver trenne "bilvärmare" från skrotade bilar. En till rutorna och 2 till uppvärmning. http://lasselundell.se/vvs.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Mars , 2018 Jag har en Webastovärmare med ett utblås inte så långt från vindrutorna, har funderat på att ha en tillfällig slang därifrån fram till rutorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 22 Mars , 2018 walmart?? det är väl usa:s värre än biltemabusiness hade en amerikansk bil och massa amerikanska vänner som inte lovordar walmart om man ska säga det på ett diplomatiskt sätt. jag köpte ett värmepaket från en amazon med originalreglage som jag ska putta in fast det passar ju en gammal skuta som min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser